Jahan nama shmoshak 1401/02/09

April 30, 2022
April 2022

near Owdarreh, Golestan (Iran)

گزارش صعود منطقه جهان نما:
استان گلستان ، شهرستان کردکوی
روستای شموشک علیا
مورخه : ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
بنام خالق کوهستان
جهان نما منطقه ای حفاظت شده است که در جنوب غربی گرگان و یا جنوب شرقی کرد کوی قرار دارد. می گویند چهان نما سالم ترین و دست نخورده ترین جنگل ها ی میان بند ( جنگل های دامنه کوه) را در شمال ایران دارد.آخرین منطقه ای که امید می رفت زیستگاه ببر مازندران باشد و بتوان آثاری از این حیوان را مشاهده کرد نیز این منطقه بود.
به هر حال مسیر های چندی برای رسیدن به این منطقه وجود دارد که این مسیری که ملاحظه می فرمایید یک از مسیر های دسترسی پیاده به این دشت است.
ما از گالیکش ساعت ۴:۱۵ صبح به سمت گرگان روستای شموشک بالا با مینی بوس حرکت کرده و در ساعت 6:30وارد جاده خاکی زیبایی شدیم که پس از عبور از اداره جنگل داری در دل جنگل و از میان درختان پیچ و تاب خورده تا نهایتا به منطقه ای به نام تخت میرزا رسیدیم ودر نهایت ماشین را همانجا پارک کردیم تا نقطه شروع پیمایش ماباشد وحدود 10دقیقه طول کشید تا با مدیریت سرپرست وانتخاب سرقدم،عقب دار تیم آماده حرکت شد و ساعت ۷:۵۰دقیقه همزمان باسرشماری بچه ها استارت زده شد
پس از طی مسیری کوتاه جاده ماشین رو تمام شده و پاکوب ادامه مسیرمان را نشان میداد. میانه راه مناظر زیبا دوربین هایمان را می طلبید و عکاسی های متوالی باعث شد تا این مسیر 4 کیلومتری تا کلبه مش صفر را دوساعته طی کنیم ، بنابه گفته محلیهای منطقه این کلبه با قدمت ۲۰۰ سال بر سر راه قرار دارد. این کلبه به نام مش صفر مشهور است که سال های سال میزبان کوهنوردان هست وسه اتاق دارد و امکانات شب مانی کاملا مهیاست. از تخت میرزا تا کلبه حدودا 500 متر ارتفاع زیاد می شود. از کلبه تا دشت جهان نما نیز حدودا 5 کیلوتر مسیر است ولی شیب کمتری دارد . حدودا 200 متر نیز ارتفاع زیاد می شود. کمی بالاتر ازکلبه چشم اندازی بسیار زیبا روبرویمان بود که در دور دستها کردکوی ، بندر ترکمن و میان کاله بخوبی پیدابود.
ودرنهایت ساعت ۱۲ ظهر رسیدیم به قله که به نقل از محلیها گفته میشه چکل جهان نما ، یک ساعت و نیم تایم برای صرف غذا و گرفتن فیلم و عکس درنظر گرفته شد و در نهایت ساعت ۱۳:۴۰ حرکت کردیم به سمت کلبه و درادامه که ساعت ۱۶:۳۰ رسیدیم کنار ماشینهاو بچه های تیم خداروشکر به سلامت کامل سوار ماشین شدیم و حرکت کردیم به سمت گالیکش .