Jablan - Grno lakes

3 hours one minute
August 23, 2023
August 2023

near Pitomine, Opština Žabljak (Montenegro)

Atenció, hem deixat el cotxe al lloc d’arribada!
Caminada per a veure i banyar-nos als llacs: Jablan Jezero i Grno Jezero (llacs), passant pel llac Barno, i amb opció al llac Zmijinje
Preu entrada al parc nacional de Durmitor: 5€ per persona. Podriem haver donat la volta per a no pagar, ja que són 5 per dia i ja era el segon dia, però voliem contribuïr a la preservació del parc i la natura!
El camí és senzill i molt ben senyalitzat amb una rodona vermella i el centre blanc. Te un bon desnivell que si es fa amb sol pot ser una mica dur, però hem gaudit molt!
Nomès començar la ruta, uns 15’-20’ després del control del ticket (i uns 35’ des de la compra), arribes al primer llac (Barno), sense aigua o amb plantes de cotó fluix, el menys recomanable.
Seguim i quan portem uns 15-20’, després de passar unes casetes tipus Heidi o La Comarca… trobem una font, aigua fresca i molt bona, reomplim cantimplora i cap amunt, que comença la xixa…
Quan portes unes 2hi 30’ de trajecte, anant a un ritme tranquil, arribes al primer llac amb aigua, Jablan (als cartells sembla que posi Jablah). Molt bonic, rodejat d’abets i amb uns penyasegats a modus de muralla que el protegeixen i aïllen. Hi havia unes 50 persones, gent gran, gossos i nens, per tant creiem que s’hi deu poder accedir més fàcilment des de un parking proper… A comentar que en aquests països el fumar està molt arrelat, i la pena és que ens hem trobat moltes burilles de cigarretes al voltant del llac, així com algunes al camí de pujada. Una pena que hi hagi tanta gent incívica, guarra i amb poc respecte per la natura…
Banyet imprescindible, el terra és de fang, però l’aigua senta de meravella…
Menjem alguna cosa, descansem una mica i iniciem la tornada, fem una petita volta circular i cap avall.
Baixada molt més ràpida i ennuvolada, agradable!
Després de la font, uns 10’, arribem a la bifurcació del camí que porta al tercer llac amb aigua, Zmijinje Jezero. Ens repensem si fer-lo, però decidim escurçar i baixar al llac negre directament, però és una bona opció si teniu ganes de més km!
Passa’t el parking del llac Barno, agafem drecera pel mig del bosc per un caminet marcat lleugerament, empinat però senzill i de terra tovet, perfecte!
Arribem a un cartell a on enllaça el camí al Zmijinje Jezero però per l’altre banda, girem a l’esquerra i cap al Grno!
Al arribar al llac negre, banyet i descans, i tornem al cotxe. Hi ha la opció de fer la volta al llac, però ja la vem fer ahir així que preferim descansar que encara ems en queden uns dies més de trekkings!!