Photo ofItinerari 6 22 Camins de Sant Llorenç de Munt i l'Obac.Alzina del Sal·lari, Riera de les Arenes, Font de la Riera, Sot de La Photo ofItinerari 6 22 Camins de Sant Llorenç de Munt i l'Obac.Alzina del Sal·lari, Riera de les Arenes, Font de la Riera, Sot de La Photo ofItinerari 6 22 Camins de Sant Llorenç de Munt i l'Obac.Alzina del Sal·lari, Riera de les Arenes, Font de la Riera, Sot de La

November 20, 2016
November 2016

•   4.7 1 review

near Mura, Catalunya (España)

Alzina del Sal·lari, Riera de les Arenes, Font de la Riera, Sot de La Bota Sesta de l'Arç, Revolt de La guineu, Esquena d'Ases, Canal de les Teixoneres, Camí vell a Estenalles, Alzina del Sal·lari. Una volta extreta del llibre 22 camins de Sant Llorenç de Munt i l'Obac de l'Edmon Grau, Frederic Vancells i Antoni Sebastià. Una ruta que em va costa força resseguir per que de vegades et fas un embolic amb el llenguatge tant bonic que fan servir. La transcribeixo tal i com surt al llibre perqui s'hi vulgui endinssar i trobar el camí que em va costar a mi.
Just al punt quilomètric 11,500 de 1a carretera de Terrassa a Navarcles, molt a prop del monument funerari que hi havia al costat dret de la carretera, arrenca, al peu d'un petit pla, un camí carreter, inici del nostre itinerari. Aquesta passejada té per objecte donar una volta pel sot de la Bóta, recorrent, durant el primer tram, la llera de la riera de les Arenes fins a l'inici de la canal de les Teixoneres. Tot seguit anem a buscar la part de migdia del sot de la Bóta per remuntar-la fins a la sesta de l'Arç, baixem altra volta a riera de les Arenes pel revolt de la Guineu i tomem a l'inici de la canal de les Teixoneres per un dels camins més bells dels voltants de la Mata. Una roureda impressionant, d'arbres molt alts, ei brancatge dels quals tamisa la llum i forma un conjunt de gran visualitat. El retorn fins al punt de sortida es fa resseguint la riera de les Arenes, a mitja alçada pel camí que devia servir per arribar a coll d'Estenalles abans de fer la carretera.
Començarem l'itinerari deixant la carretera baixant per un camí ample fàcil que s'endinsa cap a un bosc d'alzines. Tot seguit fa una giragonsa a pocs passos, entra en un sotabosc d'estepes, brucs romanins. Surt sobre la riera, enllaçant amb un camí que arriba per la nostra dreta i que seguirem en direcció nord/est. És molt fressat. Tenim davant nostre les boniques roques de prop de la Mata anomenades les Sal·l eres.
10 minuts.- Un caminoi ens ,porta a la llera de la riera, molt a prop de la font del mateix nom. Per aquí a la dreta, neixen un parell o tres de caminois que pugen fins al turóde Coll Prunera. Per l'esquerra, també dos o tres caminets arriben a la carretera. Els deíxem. Continuem riera amunt per trossos de roca pelada, superant fàcilment algun petit desnivell. Altres vegades passem per trossos sorrencs i també per llocs on la vegetació és molt ufanosa. Continuem endavant fins a arribar a un lloc molt engorjat, on és difícil el pas. Si estem atents, uns passos abans d'arribar-hi hem de veure un clap de boixos i un petit corriol que, passant entremig d'aquests, arriba per ta dreta sobre el roquissar, per continuar riera amunt.
3o minuts.- En aquest punt es interessant seguir el track, ja que aquest pàrraf a mi em va costar molt d’entendre) Som a l'encreuament amb el torrent del sot de ta Bóta. El primer camí a la nostra dreta, molt costerut, puja al Coll Prunera i des d'a-quest punt es pot arribar al turó del morral d'en Bens. Pel seu marge dret, també en surt un altre que, un xic amunt, el traspassa i continua per ta seva esquerra. És aquest que anirem a buscar, fent una petita volta que creiem més atractiva. Ara els deixem tots dos. En aquest punt on ens trobem, hem de fer uns passos endarrere per un camí que arriba per la nostra esquerra i enfilar-nos per un caminoi curt, però de forta pujada, que neix al Canal de les Teixoneres peu d'un roure on hi ha una pita de pedres. En pocs minuts ens farà trobar el camí que hem de seguir per arribar a la canal de les Teixoneres.
38 minuts.- Bifurcació. Seguirem el camí que ens portarà a la riera i al principi de la canal de les Teixoneres, en un pla on al mig del camí hi ha una grossa alzina i també un roure centenari. A la dreta veurem dos camins: un que puja canal amunt, que farem de tornada, l’altre que, paral·lel a la riera, torna endarrere fins al torrent del sot de la Bóta. És el que seguim. Aquest camí és ample i de pujada suau i transita per un bosc d'alzines i roures amb un sotabosc on predomina el bruc. A la dreta, al lluny, tenim una bona vista dels turons de la Pola, Tres Creus i Castellsapera. Davant nostre, el turó del coll Prunera. ■
45 minuts.- Bifurcació. E1 camí de l'esquerra puja per l'Esquena d'Ases per arribar a la sesta d'Arç, i el de la dreta, que seguim, va a traspassar el torrent del sot de la Bóta per pujar a la sesta d'Arç, resseguint el marge esquerre del torrent.
50 minuts.- EI travessem. Et bosc per on estem passant és principalment de pi roig, roure i alzina. En aquest lloc el camí inicia una pujada molt suau.
55 minuts.- A l’esquerra , baixa al torrent un petit corriol pel entremig dels boixos i amb fort pendent. Arriba a la seva llera on hi ha un petit embassament amb paret feta d'obra, que en temps de pluja recull força aigua. Val ta pena arribar-hi.
1 hora.- Retornem al camí principal. Continuem endavant i la pujada ja és més forta.
1 hora 10 minuts.- Trencall. A l’esquerra deixem un caminoi. Seguim et dret, pujant per un clap de bosc de pins rojalets molt alts i esvelts. A pocs passos, anem trobant, a ta dreta, falsos caminois. Hem de continuar pel camí fressat, ple de boixos, traspassant el pla d'una antiga carbonera, endinsar-nos per un clap de brucs i passar per sobre d'un pi travessat al camí. Al peu d'un altre pi, emprenem ta forta pujada en direcció a llevant i arribem als baixos d'un lloc molt rocós que hem de remuntar. Podem seguir per allà on creguem millor. Ara bé, potser és més fàcil girar a l'esquerra i sortir als peus de roca. Buscant el millor lloc, val la pena passar per sota les branques d'una alzina ran de roca, pujar dalt i, després de fer una mirada al paisatge, buscar la millor manera de baixar en direcció a llevant.
1 hora mitja.- E1 camí pren direcció migdia amb pujada fins a arribar a trobar el que ve del morral d'en Bens o de la canal del Forn del Cargol, que ja ha traspassat una bona part de la sesta d'Arç. El seguirem cap a l'esquerra entre un bosc molt frondós ple d alzines, roures i molts arços joves.
L'Arç, el coneixerem perquè es molt ramificat i espinós. Les seves flors són blanques o un xic rosades. Les, fulles formen uns lòbuls triangulars amb el marge més o menys dentat, i el fruit, en drupa, és de color vermellós.
Continuem endavant. Al cap de tres minuts, passem pel pla d'una antiga carbonera plena d'esbarzers. A tot el llarg d'aquest camí anirem trobant espais on hi havia carboneres. Es veuen pel color negrós de la terra i per ta seva vegetació. Bo i planejant, el camí es fa molt agradable ï s'hi troba una bona catifa de fulles seques i de petites pinyes caigudes dels pins.
1 hora i 45 minuts.- Pla on hi ha una bifurcació. A la dreta, el camí puja vers la carena de[ Pagès. Seguim el de l'esquerra, amb suau baixada. Trobarem, en aquesta banda, ran de camí, petits plans rocosos que són boniques talaies per admirar la frondositat d'aquest lloc des d'una vista que podem dir d'ocell. La vegetació que veiem sota nostre és impressionant. Val la pena assaborir el paisatge, on sobresurt el turó rocós del morral d'en Bens.
Deixem a la dreta un camí que puja a ta carena del Roure del Palau.
2 hores i 5minuts.- Una altra bifurcació. Tots dos camins ens portarien a la canal de les Teixoneres. Recomanem el de l'esquerra, que baixa per fort pendent, encara que al principi és molt pedregós. Al cap de pocs minuts gira a la dreta. Deixem a l'esquerra un caminoi que baixa al torrent. Davant nostre, el turó del coll Prunera. Traspassem una altra tenim a ta dreta una bonica vista de la casa de la Mata.
2 hores mitja.- Deixem a l'esquerra un camí que baixa a la riera i fem un gir a la dreta per començar un camí ample que transcorre pel mig d'una roureda impressionant i que és un dels trams més bells que un pot trobar per tot Sant Llorenç. Val la pena fer-lo passejant, assaborint cada pas, ja que és un dels llocs més atraients de la muntanya.
2 hores i 40 minuts.- Bifurcació. Davant nostre passa un caminoi, que deixarem. Fem un gir a l'esquerra tirant avant per un camí ample i fressat, resseguint la canal de les Teixoneres, amb suau baixada. A pocs passos, a la llera de la canal, en ei seu marge dret, hi ha un petit avenc que agafa el nom d’a questa.
2 hores i 45 minuts.- Riera de tes Arenes, lloc on havíem arribat en fer el camí d'anada. Seguim et camí en direcció a migdia.
2 hores i 53 minuts.- Arriba per l'esquerra un camí que ve de la riera. Continuem la direcció que seguíem per l'antic camí que segueix la riera a una mitja alçada.
3 hores.- Deixem a la dreta un camí que puja a la carretera prop del quilòmetre 13. Girem a l'esquerra baixem entre pedres per un camí molt malmès, pedregós i xaragallat. A pocs passos, és més fressat i entres estepes, romanins i brucs. Travessem un petit torrentol i entrem al roquetar, al final del qual veiem una paret de pedres molt ben posades que ens marquen el camí a seguir. A la part baixa del roquetar, a la llera de la riera, ja veiem la font del mateix nom. Anem passant per successius roquetars. Tot d'una el camí se'ns fa perdedor. L'hem de trobar girant a la dreta, on inicia una baixada, per traspassar el torrent on hi havia la font de l'Abella, sota la carretera.
3 hores i 5 minuts.- Darrere nostre queda el camí que havíem seguit a l'anada per baixar a la riera. Continuem endavant. Al cap de cinc minuts es bifurca. Deixem el de l'esquerra, amb suau baixada, i continuem pel de la dreta, que s'endinsa pel bosc d'alzines i arriba a la carretera, final del nostre recorregut. És el mateix que hem fet a l'anada.
3 hores i so minuts.- Pla de la carretera, km. 11.5.

30 minuts Encreuament torrent Sot de la Bota

30' Comença el Canal de les Teixoneres

38 Minuts Roure centeneari

RIERA38' ROURE CENTENARI

Photo of45 minuts cap el torrent del sot de la Bota Photo of45 minuts cap el torrent del sot de la Bota Photo of45 minuts cap el torrent del sot de la Bota

45 minuts cap el torrent del sot de la Bota

45' BIF T.S-BOTA

1 H10'

Encreuament camí morral d'en Bens

SORTIDA

Ens arriba un cami per la dreta que ve de l'Alzina del Sal·lari

Photo of10 minuts Cap a la Llera de la riera Photo of10 minuts Cap a la Llera de la riera Photo of10 minuts Cap a la Llera de la riera

10 minuts Cap a la Llera de la riera

38' anar i 3H00 al tronar

• Photo of Ignasi Miro
    Ignasi Miro Feb 13, 2021

Molt bé tenir les rutes d’aquest llibre a Wikiloc!!!!! Fa anys que les vàrem voler fer totes i alguna no vàrem ser capaços d’acabar-la degut al llenguatge tant florit que utilitza...

Les fotos dels punts d’interès i els clau de la ruta també ajuden molt!!!!

• Photo of orso46
    orso46 Feb 14, 2021

Me'n alegro de que hagis disfrutat. Jo també vaig patir per resseguir alguna de les excursions del llibre, per això em vaig decidir a pujar-les totes al Wikiloc.