Italy, Liguria: Portefino - San Fruttuoso

Photo ofItaly, Liguria: Portefino - San Fruttuoso Photo ofItaly, Liguria: Portefino - San Fruttuoso Photo ofItaly, Liguria: Portefino - San Fruttuoso

June 28, 2018
May 2018

near Portofino, Liguria (Italia)

Portofino is een schilderachtig stadje met een haventje dat bij de mooiste aan de Middellandse Zee zou horen. Portofino werd gesticht door de Romeinen als Portus Delphini, stad van de dolfijnen, vanwege de vele dolfijnen voor de kust. Het bergachtige schiereiland is regionaal natuurpark.

Portefino is voor toeristen met de auto nauwelijks bereikbaar: enerzijds beperkt een 'ZTL' (Zona Traffico Limitado) het autoverkeer tot de ingezetenen, anderzijds zijn er nauwelijks parkeerplaatsen en zodra die bezet zijn, wordt de toegangsweg zelfs afgesloten. Gelukkig rijden er frequent bussen tussen Portefino en het enkele kilometers verderop gelegen stad Santa Margherita de Ligure.

De pitoreske schoonheid van Portefino heeft natuurlijk gevolgen: het is er druk, mondain en duur. Maar de omgeving, het Parco Regionale di Portofino, is een prachtig gebied met vrij goed onderhouden wandelpaden. We namen in de haven de veerboot naar de ca. 7km verderop gelegen Baai van Fruttuoso. Die is alleen te voet of per boot bereikbaar. De veerboot doet er ongeveer een half uur over. (In mei 2018 kostte een ticket 8,5 euro per persoon)

Die kleine baai onder steile beboste hellingen wordt gedomineerd door een klooster uit de tiende tot dertiende eeuw. Het is toegewijd aan Sint Fructuosus, een Catalaanse bisschop die in de 3de eeuw op de brandstapel stierf. Zijn asse zou in de abdij bewaard worden. Voor zover ik weet wonen er tegenwoordig geen kloosterlingen meer in de abdij en zou het alleen nog een museum zijn. In het minieme vissersdorpje naast het klooster zijn er enkele terrasjes en restaurants en is er een druk bezocht strand, ondanks de moeilijke bereikbaarheid: er lopen immers geen berijdbare wegen naar San Fruttuoso.

We lopen achter het vissersdorpje en achter de abdij rond, bekijken even het kerkje en beginnen onze tocht terug naar Portefino langs het met twee rode bollen gemarkeerde wandelpad. Via trappen een steile helling op, komen we voorbij de Doria-toren uit de vijftiende eeuw, destijds gebouwd voor de verdediging van San Fruttuoso tegen piraten.

Na een eerste klim komen we voorbij een helicopter landingsplaats. Af en toe krijgen we door de bomen heen fraaie uitzichten over de kust en over de baai van Fruttuoso. Een half uurtje klimmen later bereiken we picknick-plaats "Base Zero". Enkele betonnen resten herinneren er hier nog aan dat dit een militaire uitkijkpost was tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Het zwaarste is nu achter de rug, de rest van de wandeling is tamelijk vlak en loopt hoofdzakelijk over meestal bredere paden door bosrijk gebied, slechts hier en daar krijgen we nog een stukje wat moeilijker rotsachtig pad onder de voeten.

Uiteindelijk komen we ook weer in bewoond gebied. Het bospad wordt een fraai geplaveide weg en loopt langs enkele wijngaarden en door een gehuchtje met een kerkje verder omlaag in de richting van Portefino. Het laatste stukje kronkelt langs de helling steil omlaag, tot we weer in het centrum van Portefino uitkomen.

Wandeling op 28 mei 2018.

Abbazia di San Fruttuoso

Abbazia di San Fruttuoso (Church, Place of Worship) Camogli, Genova, ITA

Base Zero (220)

Base Zero (220) (Locality)

Cappella San Sebastiano

Cappella San Sebastiano (Church, Place of Worship) Portofino, Genova, ITA

Chiesa di San Martino e Giorgio

Chiesa di San Martino e Giorgio (Church, Place of Worship) Portofino, Genova, ITA

Costa della Pineta

Costa della Pineta (225m) (Locality)

Terruzzo (184m)

Terruzzo (184m) (Locality)

Vessinaro (214m)

Vessinaro (214m) (Locality)

• Paul888 Aug 24, 2018

Arrived by cruise ship into Portofino and we then hiked to Santa Margherita followed by the return boat journey for €11 one way each, back to Portofino. Whole journey from leaving ship by Tender to return on ship was 5hrs. It’s a well signposted trail, you just follow the three red dots. There are no services en route so take enough water and mosquito spray for the wooded areas if you go early in the morning in Summer. Perfect days hike.

• romanvalter026 Sep 29, 2018

La parte iniziale è su una bella strada pavimentata abbastanza larga per trovarvi scooters e qualche piccolo mezzo con salita abbastanza ripida. Ci si trova poi a lasciare la parte pavimentata per un percorso nella macchia. Molto ben segnalato con paesaggi molto belli. 2 ore di camminata con diversi scaloni di diverse misure che rende obbligatorio fare attenzione a come mettere i piedi. Solo per persone che sono abituate a camminare per lungo tempo. La discesa verso San Fruttuoso richiede un po’ di impegno, ma abbastanza facile per tutti.