Italy, Cinque Terre: Vernazza - Corniglia

Photo ofItaly, Cinque Terre: Vernazza - Corniglia Photo ofItaly, Cinque Terre: Vernazza - Corniglia Photo ofItaly, Cinque Terre: Vernazza - Corniglia

June 29, 2018
May 2018

near Vernazza, Liguria (Italia)

Enkele dagen geleden wandelden we in Cinque Terre langs de "Sentiero Verde Azzuro" (SVA) van het meest noordelijke dorpje Monterosso naar het pitoreske Vernazza. Vandaag 29 mei 2018, breien we er een vervolg aan: we keren terug naar Vernazza om langs de SVA verder naar Corniglia te wandelen. De SVA is een soort Grote Routepad langs de Ligurische kust, het is zelfs ook rood-wit gemarkeerd. Maar in tegenstelling tot op onze thuis-GR's, loop je er in het druk bezochte Cinque Terre nooit alleen en moet je zelfs een toegangsticket kopen voor de etappes tussen de vijf dorpjes van Cinque Terre! (in mei 2018 voor 1 dag 7,50 euro per persoon).

Met de auto naar een van de dorpjes in Cinque Terre rijden is wat problematisch: parkeerplaatsen zijn bijna onbestaand, de straatjes smal en het centrum is meestal "Zona Traffico Limitato" (alleen voor bewoners). Enkele kilometers voor de dorpen zijn er wel wat (te betalen) parkeerplaatsen van waar een shuttlebusje naar het dorp rijdt, maar volgens onze ervaring gaat het met de trein vlotter: de prijzen zijn redelijk en er zijn frequente verbindingen tussen alle dorpjes en de omliggende gemeentes. Maar hoop niet op fraaie landschappen onderweg, want de trein naar Vernazza rijdt bijna voortdurend door tunnels.

In Vernazza is het druk, op mooie dagen zelfs bijna overbevolkt. Want niet alleen de trein voert bezoekers aan, ook de ferry's lossen meermaals per dag honderden bezoekers die zich in de haven, de dorpsstraatjes en op de terrasjes verdringen. Van aan het station wandelen we de Via Roma een 100-tal meter omlaag, richting haven. Net voorbij een apotheek aan de linkerkant gaan we een steegje in dat tussen de de hoge huizen al snel naar links bocht en het dorp uit klimt.

De eerste uitzichten over Vernazza bieden zich aan en we komen voorbij Ristorante Bar La Torre, ideaal gelegen voor wie tijdens het eten van het panorama wil genieten. Wat verderop begint het pad wat steviger omhoog te gaan en laten we ook de drukte achter ons. In Cinque Terre loopt het "Sentiero Verde Azzuro" wandelpad tussen de dorpjes in meestal op ca. 200m hoogte. Een wandeling tussen twee dorpjes begint en eindigt dus steeds met zo'n 200m hoogteverschil. Op hete dagen niet te onderschatten, gelukkig is er vaak een verkoelend briesje uit zee, zodat het goed te doen is door iedere minimaal geoefende wandelaar.

Op het einde van de klim, na ruim anderhalve kilometer, loopt het pad voorbij cafeetje 'Il Gabbiano'. Perfect gelegen voor een verfrissing en slechts weinigen kunnen er dan ook aan weerstaan! We vervolgen onze weg langs de rood-witte markeringen zonder verdere forse klimmen of afdalingen te moeten overwinnen. Weldra komt in de verte ook het dorpje Corniglia in zicht. Corniglia ligt op een rotspunt, zo'n 75 à 100m boven de zee. Het is dan ook het enige dorpje van Cinque Terre zonder haventje. En in het dorpje zit je inspanning er nog niet op: er wachten nog enkele honderden trappen omlaag naar het treinstation.

Chiesa di San Pietro

Chiesa di San Pietro (Church, Place of Worship) Vernazza, La Spezia, ITA

PictographTrain stop Altitude 0 ft

Corniglia (Station)

Trappenstraatje waarlangs we uit Vernazza vertrekken

Je komt in Cinque Terre aan begin en einde van het wandelpad langs een ticketcontrole. Wandelen is hier niet gratis! Hopelijk wordt het geld gebruikt voor de paden, al twijfel ik daar wat aan: tussen de drie zuidelijkste dorpjes is het wandelpad na een grondverschuiving al jaren ontoegankelijk.

Na de eerste trappenstraatjes krijgen we achterom al een eerste uitzicht over Vernazza

Het pad voert ons omhoog en opent achterom steeds weidser panorama over Vernazza

Het pad voert ons verder omhoog en opent achterom steeds weidser panorama over Vernazza

Corniglia ligt op een hoogte, het is daardoor het enige dorpje in Cinque Terre dat geen haven heeft.

Cafeetje 'Il Gabbiano' ligt strategisch op het hoogste punt, bijna halfweg tussen Vernazza en Corniglia. Vers geperst orange juice of bevroren lemon Granita kikkeren je op.

Ticket controlepost: In Cinque Terre wandel je niet gratis! Hopelijk wordt het geld gebruikt voor de paden, maar ik twijfel daar wat aan: tussen de drie zuidelijkste dorpjes is het wandelpad na een grondverschuiving al sinds jaren ontoegankelijk.

Het station ligt een stukje lager dan het dorp.

Enkele honderden trappen omlaag naar het station van Corniglia: ook al een reden om deze wandeling niet in de andere richting te doen...