Italy, Cinque Terre: Monterosso-Vernazza

Photo ofItaly, Cinque Terre: Monterosso-Vernazza Photo ofItaly, Cinque Terre: Monterosso-Vernazza Photo ofItaly, Cinque Terre: Monterosso-Vernazza

June 19, 2018
May 2018

near Fegina, Liguria (Italia)

Op 25 mei 2018 wandelden we langs de "Sentiero Verde Azzuro" (SVA) in Cinque Terre: van het meest noordelijke dorpje Monterosso naar het pitoreske Vernazza. De SVA is een soort Grote Routepad langs de Ligurische kust en is zelfs ook rood-wit gemarkeerd. Maar in tegenstelling tot op onze GR's, loop je er in het druk bezochte Cinque Terre nooit alleen en voor de etappes tussen de vijf dorpjes moet je zelfs een toegangsticket kopen! (7,50 euro voor 1 dag in mei 2018).

Met de auto naar een van de dorpjes in Cinque Terre rijden kan wat problematisch zijn: parkeerplaatsen zijn schaars en duur, de straatjes smal en het centrum is meestal een "Zona Traffico Limitato" (alleen voor bewoners). Met de trein gaat het veel vlotter: de prijzen zijn redelijk en er zijn frequente verbindingen tussen alle dorpjes en de omliggende gemeentes. Maar hoop niet op fraaie landschappen onderweg, want de trein rijdt bijna voortdurend door tunnels.

Wij namen de trein in Levanto, het stadje noordelijk van Cinque Terre. Ook hier is het centrum verkeersvrij, maar in de omgeving van het station zijn er wel wat parkeermogelijkheden en in het station kan je een 'Multipas' kopen: gecombineerd treinticket en toegang tot het wandelpad in Cinque Terre.

De trein brengt ons door de tunnel van Levanto naar Monterosso. Het station van Monterosso ligt nog ca. 500m van het dorpscentrum en bij het verlaten van het station valt een ding meteen op: het is hier druk druk druk! We wandelen even een rondje ter kennismaking door het dorpje, tussen de hopen bezoekers uit alle mogelijke landen die zich verdringen in de smalle straatjes met terasjes en winkeltjes.

De 'echte' wandeling naar Vernazza begint achter het stadhuis: ga NIET onder de spoorweg door en linksaf langs de kust richting Roca Hotel, maar blijf op de Piazza Garibaldi aan de landzijde van de spoorweg en ga rechts achter het stadhuis om. Na enkele tientallen meters vind je daar een smal trappenstraatje (zie foto) naar rechts, met wegwijzer naar Vernazza en met de bekende rood-witte markeringen.

De grote toeristenmassa laat je hier achter je, al is het pad toch nog flink belopen. Je begint hier ook meteen aan het zwaarste stuk van de wandeling: trappen klimmen! De eerstvolgende 1,5 km gaan zo'n 500 traptreden ons ruim 175m hoger brengen. Dat zijn genoeg trappen om naar een 30ste verdieping te klimmen, maar geen nood: rustig aan met onderweg af en toe uitblazen in de schaduw kan iedere wandelaar met normale conditie dat wel aan.

Naarmate we hoger op de rotswand komen, worden de panorama's achterom op Monterosso fraaier. Het pad loopt langs wijngaarden en langs de ruwbeboste hellingen. Na minder dan een uur bereiken we het hoogste punt van de wandeling. Het pad loopt vanaf nu relatief vlak verder en weldra zien we ver in de diepte ook Vernazza al liggen.

Na enkele kilometers begint de afdaling en krijgen we meer en meer van Vernazza te zien. Door de smalle steegjes dalen we af naar het haventje, kijken nog even rond in het schilderachtige - maar ook door toeristen overspoelde - stadje en wandelen dan langs de Via Roma naar het station voor de trein terug naar Levanto.

Chiesa di Santa Margherita di Antiochia

Chiesa di Santa Margherita di Antiochia (Church, Place of Worship) Vernazza, La Spezia, ITA

Als je het stationnetje verlaat, kom je op een soort 'promenade'. Hier kijken we even naar rechts langs de kust.

Als je het stationnetje van Monterosso verlaat, kom je op een soort 'promenade'. Hier kijken we even naar links langs de kust in de richting van het dorpje.

De Johannes de Doper kerk in Monterosso

Niet alleen drukke winkelstraten, even achter de hoek heeft ook Monterosso nog oude steegjes

Achter het stadhuis begint het pad naar Vernazza: trappen à volonté!

Trap na trap de hoogte in, gelukkig met regelmatig wat schaduw

Aan de zonnezijde van de hellingen werden wijngaarden aangelegd.

Regelmatig even achterom kijken

Ongeveer halfweg komen we voorbij enkele huizen, tegen de helling geplakt.

We kruisen een klein riviertje

Door de telelens lijkt het alsof we er al bijna zijn...

Aan het begin van de afdaling heeft iemand een openlucht kattenopvang gemaakt. Het zouden 'homeless' katten zijn, maar hoe dan ook: ze zien er lui en weldoorvoed uit!

PictographTrain stop Altitude 0 ft

PictographTrain stop Altitude 0 ft

Vernazza station

• polo3600 Sep 21, 2018

Dank je wel voor uw beschrijving! Perfect!

• Lauraggtn Sep 25, 2018

Personalmente el inicio de me hizo más difícil, cuando llegas arriba la ruta es muy fácil y con unas vistas preciosas.