Integral de Montserrat (Can Maçana-La Salut)

Photo ofIntegral de Montserrat (Can Maçana-La Salut) Photo ofIntegral de Montserrat (Can Maçana-La Salut) Photo ofIntegral de Montserrat (Can Maçana-La Salut)

August 27, 2008
May 2005

near el Bruc, Catalunya (España)

Can Maçana-La Salut

La travessa de la serralada de Montserrat ofereix múltiples alternatives. De ponent a llevant, hi ha qui començant a Can Maçana va fins La Salut, a Collbató. Altres al Monestir per Sant Miquel, o pel Pla dels Ocells. Podem escollir entre el vessant meridional o el nord. O de llevant a ponent. I encara, dins de les diverses opcions, podem triar trams fàcils o recorreguts amb fortes grimpades i passos equipats.
L’hem feta en tres ocasions. Dues acabant-la al Monestir i una arribant a la Salut de Collbató.
Els dos itineraris que descrivim son idèntics fins al coll de les Pinasses i van de ponent a llevant. Transiten per viaranys ben fressats i sovint senyalitzats. Sense passos aeris ni compromesos, si de cas algunes curtes i fàcils grimpades i desgrimpades que requereixen certa atenció així com el pas d’algunes codines. Podrien qualificar-se de fàcils però cal estar en bona forma si es volen fer gaire ràpid: cal tenir en compte que sovintegen els canvis de nivell per la complexa orografia de la zona, que ens mena baixar diversos cops al fons d’una canal per passar d’una carena a l’altra. Conèixer be la zona o estar ben atent del mapa o el GPS és bàsic per passar-ne via doncs és fàcil fer marrada prenent un camí equivocat per la coincidència de diversos viaranys i trencalls al llarg de l’itinerari. Per això l’hem qualificada com de dificultat mitjana. Qualsevol alternativa requereix disposar de mitjà de transport a la sortida i a l’arribada.
El Coll de Can Maçana és a la cruïlla de la carretera BP-1101 (del Bruc a Manresa) amb la BP-1103 (de Can Maçana a Montserrat). Pocs metres desprès del coll (venint de Manresa) hi ha un ampli espai habilitat per aparcament. Des d’aquí mateix emprenem el camí per una pista (barrada al pas de vehicles) vers sol ixent (direcció al sector de les Agulles) seguint el GR-172.
És difícil fer una bona ressenya dels itineraris per la complexa orografia de la zona i els nombrosos trencalls (amb els corresponents corriols) que hi coincideixen. Així dons ens limitarem a fer una descripció abreujada amb els punts de pas.

• Coll de Can Maçana (708). Camí de la Roca Foradada pel GR 172.
• Collet del Guirló (803). Abandonem el GR per seguir el PR-C 78. Fins aquí pujada moderada.
• La Portella (883). Fàcil grimpada.
• Refugi Vicens Barbé (890). Prenem el camí del Pas del Príncep baixant a passar el Torrent del Lloro i enfilar-nos de nou.
• Pas del Príncep (971)
• Coll de Porc (974)
• Coll del Miracle (979). Prenem el camí del Coll de les Comes. Forta pujada al darrer tram.
• Coll de les Comes (1.044). Tenim davant el Cilindre. Baixem fort fins al fons de la Coma del Naps. Forta i penosa pujada fins a la paret de ponent de la Roca Plana dels Llamps que revoltem per migdia en sentit antihorari. Creu de ferro. Fàcil desgrimpada i curta pujada.
• Coll del Montgròs (1.107). El cim és ben a prop. Excel•lent vista si el temps acompanya.
• Baixem pel camí del Montgròs tot travessant la canal de la Salamandra a la Canal de Migdia (1.038). Desgrimpades fàcils.
• Canal de Migdia (974). Forta pujada inicial que després es modera per tornar a enfilar-se.
• Camell de Sant Jeroni. El revoltem per migdia en sentit antihorari. Al coll (1.050) abandonem el PR-C 78 que marxa per la dreta vers migdia pel Camí dels Francesos. De nou pujada forta.

Opció A (al Monestir)
Podeu trobar el punts de ruta a Integral de Montserrat (Can Maçana-Monestir)
aquí
• Les Pinasses (1.139). Rebutgem el corriol que ens menaria al camí nou de Sant Jeroni, seguint la carena fins al camí que puja a Sant Jeroni (més amunt de l’ermita i poc abans del mirador dedicat a Mossèn Cinto). Enfilem els 220 esglaons.
• Miranda de Sant Jeroni (1.237)
• Baixem pel camí nou de Sant Jeroni seguint per sol ixent de la carena de la Serra de l’Alzina de les Paparres però l’abandonem per un corriol a l’esquerra a l’alçada del torrent de Santa Maria (1.067, cruïlla indicada) per seguir pel camí vell.
• Pla del Ocells
• Pas del Francesos (856)
• Escales del Pobres
• Monestir (718)

Opció B (a la Salut de Collbató) és aquest track
• Les Pinasses (1.139). Baixem pel camí nou de Sant Jeroni seguint per sol ixent de la carena de la Serra de l’Alzina de les Paparres fins a sobrepassar la Gorra Marinera (que deixem a mà dreta) i abans de l’estació superior del funicular, on l’abandonem (1.009) per prendre a la dreta un corriol poc evident que puja a un collet i davalla fins al Camí de Sant Joan.
• Sant Joan (1.020). Poc abans d’arribar-hi encetem el camí vell de Collbató que abandonarem quasi al final per la drecera de Fra Garí (675). En algun punt ens caldrà ajudar-nos amb les mans.
• La Salut (390)

Drecera de Fra Garí

La Salut

• marte May 1, 2009

me gustaría hacer esta ruta el domingo 3 o el lunes 4. ¿es posible sin GPS? está señalada. Me podrian informar sobre esta u otra. no tengo coche. mtermie@mail.com

Toni Planas May 1, 2009

Si, si es coneix una mica Montserrat. L'itinerari és senyalitzat parcialment. Però hi ha d'altres corriols que coincideixen amb aquesta ruta i és fàcil prendre un camí erroni i fer marrada.
    Al Coll de Can Massana no hi ha servei de transport public (que jo sàpiga) per tant sense vehicle és complicat.
    Salutacions!

• Photo of Sandro_g
    Sandro_g May 13, 2009

Jo hi aniré aquest dissabte. No conec gens Montserrat però porto GPS Gamin eTrex. Els que anem estem en forma i tirarem ràpid però no ens agrada escalar ni exposar-nos. Hi ha passos exposats o que s'hagi d'escalar?
    Merci!

Toni Planas May 19, 2009

Sento respondre tant tart, però he estat de viatge.
    Suposo dons que ja haureu fet la sortida i haureu comprobat que no hi ha cap pas difícil, tan solament algun punt on cal ajudar-se amb les mans.
    Salut!

• jordicots Oct 19, 2009

Hola,
    Gràcies per pujar el track. He fet la variant de sortir del monestir, anar fins a Can Maçana i tornar per Sta. Cecília i el camí de l'arrel. Un altre dia vaig fer la circular de Collbató. NOmés vull corroborar el que diu l'autor: no hi ha passos exposats. A mi amb l'edat m'ha pujat molt el vertigen i he pogut fer el recorregut sense problemes. Només recordo dues petites grimpades sense dificultat i que no són gens aèries. L'únic problema que té aquesta ruta, com diu l'autor, és que resulta fàcil perdre's perquè a vegades tots els corriols semblen bons.

• Photo of Manuel Manuel Manuel
    Manuel Manuel Manuel Mar 12, 2011

Hola Toni
    Me gusta esta ruta. Comentarte que no puedo hazceder al video. Me puedes informar donde lo puedo encontrar??
    Gracias.

antonmateos@yahoo.es

Toni Planas Mar 12, 2011

Al final de la ressenya hi ha aquest enllaç:

• Photo of Manuel Manuel Manuel
    Manuel Manuel Manuel Mar 13, 2011

Hola.
    Gracias, hoy he comenzado una parte ya que el tiempo no acompañaba demasiado.
    Pero esta guapa.
    gracias por tu correo

• Eidola Mar 14, 2011

Este es nuestro próximo reto en Montserrat¡¡es fabulosa esta montañaaa¡

• Photo of blade runner
    blade runner Jun 28, 2011

Bona descriptiva de la ruta, però fer-la en 2 hores 17 minuts com diu a sota del perfil es inviable pels que no som ironmans, a part que llavors no disfrutes de les vistes ni et dona temps a res, jo diria que ni un ironman la pot fer en aquests temps degut als passos tècnics que hi han. Per cert al track no inclou la pujada al mirador de St. Jeroni tot i que s'esmenta al recorregut, això encara afegeix més temps al teòric. De totes formes molt interessant la ruta des de La Salut - Collbató, l'he fet en part des de Can Maçana, pero sense baixar a Collbató i tornant per Coll de Migdia i la Font de la Llum.

Toni Planas Jul 1, 2011

Com ja adverteixo els punts de GPS son d'en Jaume Pinyot (CE 2x2 Santpedor). Ell va esmerçar-hi aquest temps. Però jo molta més estona. Si polzeu sobre el títol us menarà a la ressenya completa de la ruta i les seves possibles variants on detallo els temps que vaig esmerçar-hi jo.

• Photo of mgp
    mgp Sep 21, 2011

hola te escrit desde menorca,se pot fer en btt gracias

Toni Planas Sep 21, 2011

Hi ha molts trams en que caldria carregar la bici a coll. Per alguna de les fotos ho pots comprovar (polzant al títol accedeixes a una pàgina amb una ressenya/fotos més detallats). A banda és Parc Natural i ignoro si hi ha alguna restricció en aquest aspecte.

• Photo of mgp
    mgp Sep 21, 2011

gracias,ya las he visto,

• aomaom May 9, 2012

Una travessa molt bonica. Ara, jo també crec que el temps indicat s'hauria de canviar perquè algú s'ho pot creure i tenir una bona decepció. És una animalada fer-ho en 2 h i 17 minuts.
    Gràcies.

• Photo of TREKVILADECANS
    TREKVILADECANS May 24, 2012

senyores i senyors ; señores y señoras una gran hazaña empezará el 1 de junio en bicicleta desde viladecans a santiago podeis seguirla desde mi blog :P !! http://carlosb-y-carlosm.blogspot.com.es/

podeo veure el dia a dia del petiment de anar en bici desde viladecans ( barcelona) a santiago de compostela en aquest link del meu post salutacions ! y bon camí!! http://carlosb-y-carlosm.blogspot.com.es/

• Photo of albert.cs
    albert.cs Sep 13, 2013

Si es fa sense parades es una sortida dureta. Moltes gràcies Toni per la ruta, Montserrat m'encanta i has compartit una bona ruta.