Wikiloc will stop soon for maintenance

Innergschlöss

June 7, 2015
May 2015

near Tauer, Tyrol (Austria)

Makkelijke rondwandeling in het Matreier Tauerntal, vanaf de parkeerplaats bij het Matreier Tauernhaus (1512 meter). Wij hebben daar betaald geparkeerd.

We hebben ervoor gekozen het dal via de rechterkant, over de Tauerntalwanderweg, in te lopen. Dit is een brede weg (route 925), die langs een dubbele waterval (Dichtenbach en Tauernbach op 1600 meter) omhoog loopt. Vanaf deze weg heb je al een mooi zicht op de Schlaten gletsjer (Schlatenkees) aan de oostkant van de Grossvenediger. De route voert langs een rotskapel, diverse huisjes en Alpengasthof Venedigerhaus. Op 1689 meter bereiken we Innergschlöss.

Na het Venedigerhaus vervolgen we onze weg een paar minuten over de Gletscherweg Innergschlöss (route 902 B) naar de start van de Ochsenwaldweg (route 935). Dit is een mooie route over de rechterberghelling met een nog beter zicht op de gletsjer. Het begint met een pittig klimmetje, maar eenmaal boven is het prettig wandelen. Let wel op: eind mei lag er nog wat sneeuw (enkeldiep). De kronkelige afdaling was verder prima te doen, ondanks de sneeuw.

Weer beneden lopen we langs de Vitragenbach terug naar het Venedigerhaus (route 918). Daar gaat de Vitragenbach over in de Gschlössbach. Na het oversteken van deze beek hebben we de route ‘aan de linkerkant’ van het dal gevolgd. Dit kleinere wandelpad (route 925) stijgt licht en daalt door een bos terug naar het beginpunt van de wandeling: de parkeerplaats van het Matreier Tauernhaus. Af en toe verdwijnt het pad onder een laag sneeuw- en zandresten (eind mei). Daarin is een nieuw pad gelopen, dat ook prima te bewandelen is. Het is zeker de moeite waard om dit bospad terug te nemen naar het Tauernhaus.