Idovac Raduša (Prozor Rama)

May 31, 2020
May 2020

near Sandali, Federation of Bosnia and Herzegovina (Босния һәм Герцеговина)

Ako trazite stazu negdje izmedju Bosne i Hercegovine, gdje nema blata usljed ucestalih kisa , koja ima prekrasne poglede mozda na neko jezero i opet nije lisena ni planinarskog izazova od uspona na skoro 2000 m, onda je ova prava za vas.
Iako sa nje necete moci vidjeti jezero u cjelosti, ipak uz malu modifikaciju, ili naknadnu posjetu obliznjem vidikovcu nedaleko od polazne takce kako smo mi uradili, necete biti uskraceni ni za taj prizor nevidjene ljepote.

o ljepotama Ramskog jezera suvisno je i govoriti, prizoru kad odbljesci jutarnjeg sunca na mirnoj povrsini jezera vracaju oku tirkizno plavu, jedinstveno rastrkanim poluotocima i otocicima okruzenim neravnim konturama brojnih uvala i izbocina, koje sve isticuci na kraju u jednoj tacki, podsjecaju na grcki kraj svijeta. jer vecu ljepota od te tesko je i zamisliti. zato je ocekivati kraj poslije nje sasvim prirodno .

a interesantno jezero je vjestacko.

i sama planinska staza perma Idovcu , neovisno o jezeru, nosi svoje impresije i ima svoje ljepote. vodi blago krskim predjelom, brdskim, tvrdim putem koji vijuga stalno odrzavajuci jednak ugao nagiba tako da se prelazak nekih 800 metara nadmorske visine u 5-6 km i nije neki veliki poduhvat. usput kako se penjete imate odlican pogled na Vukovsko polje na zapadu, i planinske masive na jugu, od Ljubuše kraj samog jezera preko Vran planine , Veleza, Prenja, platoa Bjelasnice vise na istoku, a tamo negdje u daljini nazire se i sami Maglic, a na istoku se vidi i dio Buskog jezera i susjedna Hrvatska.

Visoravan do pred sami vrh je prelijepa, okicena u proljece i rano ljeto raznobojnim cijecem i ljekovitim biljem, zuto crvenim cvijetovima salepa, jaglacima, a mogu se naci i ljekovite biljke vrkute i vrbovice, koje traze vece nadmorske visine.

Do pocetne tacke mozete doci iz raznih pravaca, ako idete sa sjevera od Bugojna i Gornjeg Vakufa, sa juga od Jablanice , sa zapada od Tomislavgrada preko Vukovskog polja. Ako dolazite iz pravca Jablanice ili Gornjeg Vakufa, poslije prolaska mjesta Prozor, krenete prema Tomislavgradu, obidjete Ramsko jezero, preporucujem da usput svratite malo na njegov najveci poluotok Scit (ima putokaz na lijevo) gdje se nalaze Franjevacki Samostan i etnografski muzej, i par kilometara posto prodjete jezero ima na desno, slabo oznaceno skretanje za mali asfaltni put za Zahum.
Vozite se njime do malog jezerceta i posebno uredjenog Doma Dive Grabovceve koji se nalazi na 1175 m. Tu mozete ostaviti auto i uputiti se lijevo dobro oznacenom, markiranom stazom, koja se odmah odvaja od puta za selo, na lijevo, ali poslije prati drugi put prema vrhu Idovac koji se nalazi od pocetne tacke 6,2 km i nekih 2,5 sata laganog hoda.

poslije vrha spustili smo se kroz gustu kleku sjeveroistocno prema malom jezercetu koj se zove Veliko jezero i onda se vratili istim putem nazad, ovaj put presjecajuci ga preko livada.
Preporuka je da se ipak poslije visoravni Ravne na vrhu u povratku odvojite lijevo - istocno, predjete preko Sarceve lokve i spustite direktno na Ramski vidikovac od 1250 m sa jednim od najljepsih pogleda na Ramsko jezero. sa malo vise kilometraze napravi se lijepa kruzna staza koja ukljucuje i pogled na jezero.

Moram pohvaliti mjestane skoro napustenog naselja Zahuma na ljubaznosti i gostoprimstvu. po povratku smo trazili neki izvor vode i ljudi koje smo sreli su nas uputili na novosagradjeni objekt koji se nalazi na putu desno od mjesta gdje staza skrece s puta na samom pocetku.
Tu se nalazi restoran i par u tradicionalnom stilu uredjenih kuca za etno turizam.
domacin je bio veoma srdacan i ima velike, hvale vrijedne, planove da taj pomalo zaboravljeni kraj ucini turisticki sto atraktivnijim. zelimo mu uspjeh u tome

Diva grabovceva - Idovac
povatna staza
13,76 km
vrijeme kretanja 4 sata 48 minuta
najvisa tacka vrh Idovac 1956 m
najniza polazna 1178 m
akumilirana visinska razlika 810 m

Staza njie bas pogodna ljeti, nema izvora voda i nema mnogo sume.

Pocetak - Diva Grabovceva

Photo ofSkretanje sa puta za selo na stazu lijevo Photo ofSkretanje sa puta za selo na stazu lijevo Photo ofSkretanje sa puta za selo na stazu lijevo

Skretanje sa puta za selo na stazu lijevo

prizori sa staze

Photo ofSkretanje desno od puta za Vukovsko polje Photo ofSkretanje desno od puta za Vukovsko polje Photo ofSkretanje desno od puta za Vukovsko polje

Skretanje desno od puta za Vukovsko polje