Horta de Sant Joan-Sant Salvador-Santa Bàrbara

Photo ofHorta de Sant Joan-Sant Salvador-Santa Bàrbara Photo ofHorta de Sant Joan-Sant Salvador-Santa Bàrbara Photo ofHorta de Sant Joan-Sant Salvador-Santa Bàrbara

November 15, 2020
September 2020

near Horta de Sant Joan, Catalunya (España)

Típica excursió a peu des d'Horta de Sant Joan al cim de Santa Bàrbara, passant per Sant Salvador, de forma circular a la muntanya. Cal parar molta atenció si des del castell de la muntanya de Santa Bàrbara es vol arribar al cim de la creu. És un pas carener curt però molt exposat, on m'he trobat un vent huracanat que m'ha fet passar a quatre grapes. Aprofitant que soc a Horta, m'he arribat a visitar l'olivera monumental El Parot.

La ruta comença a Horta de Sant Joan, tot anant a buscar el camí del Convent. És un camí gens perdedor, passa per un antic molí d'oli mig enrunat, seguit d'unes granges on, només de passar-les, un cartell indicatiu ens mena a la pista de la dreta. La pista, en lleugera pujada, arriba a Sant Salvador, amb una esplanada on hi trobem caravanes de pícnic. Deixarem la visita per la baixada, i sense deixar la pista principal, trobem un corriol indicat que surt a ma esquerra.

Seguim el corriol que voreja la muntanya per la seva part obaga, de primer de pujada suau, fins que comença a pujar decidit. Passem vora la Cova, on hi trobem unes imatges amb un banc per reposar. Seguim decididament amunt, tot fent llaçades i canviant a la vesant de solei. Passem vora les runes de Sant Antoni i gaudim de vistes a les Roques de Benet i a la vall del Canaletes. Arribem a una esplanada, amb xiprers, on seguim a la dreta per encarar la pujada final fins les runes de Santa Bàrbara.

Una vegada som a les runes, les creuem, i ens trobem un pas delicat per arribar al cim de la creu de Santa Bàrbara. El creuem amb precaució i arribem a la punta. Una vegada hem gaudit de les vistes, desfem el camí fins els xiprers, on seguim per un corriol evident, oposat d'on pujàvem. El seguirem avall, força dret, fins Sant Pau on trobem el corriol que ens deixa a Sant Salvador. És tancat, però val la pena arribar fins la portalada i gaudir dels arcs. Sortint trobem una font, i ja nomès ens queda desfer la pista de pujada, fins arribar a Horta de Sant Joan.

Una vegada al poble, m'he arribat fins el Parot, una olivera monumental que val la pena visitar. Hi arribarem seguint la carretera de Gandesa, al km 3 trobem un trencall a la dreta on poder deixar el vehicle i arribar-hi a peu el cinc minuts.