Photo ofHiking Sūhā Lake to Laton مسير دریاچه سوها-سها - قله اسپیناس - آبشار لاتون - روستاي كوته كومه اجرا شده در 14 خرداد 95 تا 98 Photo ofHiking Sūhā Lake to Laton مسير دریاچه سوها-سها - قله اسپیناس - آبشار لاتون - روستاي كوته كومه اجرا شده در 14 خرداد 95 تا 98 Photo ofHiking Sūhā Lake to Laton مسير دریاچه سوها-سها - قله اسپیناس - آبشار لاتون - روستاي كوته كومه اجرا شده در 14 خرداد 95 تا 98

91 4.8
one day 6 hours 54 minutes
2050
June 5, 2016
June 2016

•   4.8 12 Reviews

near Sūhā, Ardabīl (Iran)

اینجانب آمادگی اجرای برنامه فوق را بدون کوله کشی و اجاره محل اقامت شب مانی در کلبه به همراه غذای محلی را دارم.
در صورت نیاز به اجرا توسط اینجانب با شماره 09126415891 جعفر پناهی تماس حاصل فرمایید.
مسیر جدید درتاریخ یکم اریبهشت 1400 در لینک زیر ثبت کردم.
ارایه اطلاعات بیشتر در اینستاگرام اینجانب

خلاصه برنامه و اطلاعات مسیر به شرح زیر میباشد:
از روستای سوها تا دریاچه سوها ۴.۵ کیلومتر فاصله جاده خاکی با شیب می‌باشد.
روز اول:
١-دریاچه تا اولین ییلاق و چشمه ۴ کیلومتر . ارتفاع دریاچه از سطح زمین ١٧۶۶متر
٢- از چشمه و ییلاق تا اسپینه ٢.۵ کیلومتر
٣- از اسپینه تا نقطه اول عکاسی از صخره ٢.۵ کیلومتر
۴- از صخره عکاسی تا محل ییلاق لاتون ١ کیلومتر
۵- به سمت چپ میرویم به ییلاق کمپ شبانه.

مسافت طی شده در روز اول پیمایش از دریاچه تا محل کمپ ییلاق لاتون ١٠ کیلومتر

روز دوم پیمایش از ییلاق لاتون تا کوته کومه
۶- از محل کمپ تا قله اسپیناس 2 کیلومتر.
از محل کمپ تا آبشار ۴ کیلومتر. ارتفاع ٨٢٠ متری.
٧- از آبشار تا قهوه خانه خلیفه و سوار شدن به نیسان ١.۵ کیلومتر (در صورتی که هوا مساعد باشد نیسان و ماشینهای افرودی تا کافه خلیفه می آیند، ضمنا در اطراف کافه خلیفه خونه های چوبی درست شده و امکان اجاره وجود دارد)
٨- از قهوه خانه تا کافه خشنود جمعا ١.۵ کیلومتر
مسافت از آبشار تا کافه خوشنود ٧ کیلومتر
٩- از کافه خشنود تا کوته کومه. ۵ کیلومتر ارتفاع ١۶٨ متر
جمع مسافت طی شده در روز دوم از ییلاق تا کوته کومه ١٢ کیلومتر می‌باشد.
جمع مسافت طی شده از محل آبشار تا کوته کومه ٨ کیلومتر می‌باشد.

در تاریخ 14 خرداد 98 مجددا پیمایش گردید.
اطلاعات جدید : از دریاچه تا اسپینه حدود 7 کیلومتر از مسیر روز اول امکان حمل بار با نیسان وجود دارد
همنوردان عزیز لطفا بعد از طی کردن مسیر لطفا برای تایید مسیر فوق در زیر نقشه درج کامنت و توضیحات فراموش نشود. با ثبت توضیحات شما عزیزان ، کسانی که برای اولین بار مسیر فوق را میخواهند پیمایش نمایند با اطمینان خاطر بیشتری پیمایش را انجام خواهند داد
قابل توجه کسانی که با ماشین شخصی قصد رفتن به منطقه را دارند: ایستگاه خطی های این منطقه در میدان حکیم نظامی اردبیل است و حتی صبح زود که ما رسیده بودیم ، تعداد زیادی ماشین منتظر مسافر بودند . خطی ها تا خود دریاچه هم می روند و کرایه شان چندان زیاد نیست . کرایه تا کنار دریاچه 30 هزار تومان شد برای 5 نفر ( مهر 95 ) . .(برگرفته از http://chanlibel.ir)
اطلاعات مسیر فوق به علت پیمایش مجدد در تعطیلات 14 و 15 خرداد 96 مجداد اصلاح و تکمیل گردید
.در تاریخ 13 و 14 خرداد سال 96 به همراه 80 نفر با راهنمایی اینجانب مسیر فوق مجدادا پیمایش شد.
برای بار دوم در مورخ13 و 14 و 15 خرداد ماه سال 95 بعد از یک سال حاصل شد تا مسیر زیبای دریاچه سوها تا آبشار لاتون را طی نماییم.
این مسیر مجدادا در تاریخ 15 و 16 شهریور ماه 96 به همراه بچه های خوب لامرد فارس پیمایش گردید. در ماه شهریور 70 درصد از آب دریاچه خشک شده بود.چشمه کنار دریاچه نیز خشک شده بود.
طبیعت گردان عزیز توجه فرمایید این مسیر که اینجان آپلود کرده ام کوتاهترین مسیر پیمایش بین مسیرهای آپلود شده میباشد.
بر روی تک تک عکسها توضیحات کافی و لازم را گذاشته ایم.
دریاچه سوها در واقع آبگیری است کوچک در فاصله ۳۵ کیلومتری اردبیل که برای رسیدن به آن باید از
اردبیل به سمت آبی بیگلو و سپس نیارق و بعد روستای سوها رفت.
کمتر از ۵ کیلومتر انتهایی از روستای سوها تا دریاچه خاکی می باشد که به راحتی با ماشین های معمولی قابل عبور است.. این منطقه که در واقع نقطه شروع جنگل های استان گیلان است با داشتن آب و هوایی خنک بسیار مورد توجه طبیعت دوستان آن منطقه واقع شده است.
آبشار لاتون نیز به عنوان یکی از بلندترین آبشارهای ایران با ارتفاعی نزدیک به 100 متر در دل جنگل های گیلان و در مسیری بدون دسترسی اتومبیل واقع شده است. مسیر دسترسی به این آبشار از طریق روستای کوته کومه است.
مسیر دسترسی به این آبشار از سمت سوها، مسیری مشکل تر و طولانی تر از مسیر اصلی آن اما در نهایت زیبایی و بکر بودن است.
ساعت 14:30 روز پنجشنه 13 خرداد 95 به همراه 10 نفر از دوستان با ون به سمت اردبیل حرکت کردیم.بهتر است از روستای سوها چوب برای شب مانی تهیه فرمایید.ما نیز مسیر 5 کیلومتری سر بالایی و خاکی بعد از روستای سوها تا دریاچه را با همان ون طی کردیم.ساعت 18 به دریاچه رسیدیم.
روز دوم: ساعت 9 صبح پیمایش را شروع کردیم.بعد از طی 10 کیلومتر و عبور از پرچین و نردبان مخصوص عبور از پرچین ساعت 17 به محل شب مانی روز دوم رسیدیم.در حالی که امکان انتخاب نزدیکی های ابشار لاتون و یا رودخانه برای شب مانی وجود داشت ما به خاطر وجود چشمه اب و مانند سال گذشته مجداد این مکان برای شب مانی انتخاب کردیم
نکته جدید اینکه برای شب مانی بعد از پیمایش روز اول در شروع حصار با پیچیدن به سمت چپ و پایین دقیقا بین نقطه 6 و ۷ میتوانید با پیمودن 1 کیلومتر به ییلاق گردکان بلاقی بروید .که هم کلبه محلی و هم محل چادر زدن و همچنین چشمه آب برای شب مانی وجود دارد .محل مورد نظر به صورت عکس در گالری اپلود شده و میتوانید مشاهده فرمایید.
اگر نمیخواهید به سمت ییلاق بروید میتوانید قبل از چشمه و قبل از عبور از حصار چادر برپا نمایید با این تفاوت که تا محل چشمه آب 300 متر فاصله خواهید داشت..
روز سوم:
نکته مهم: درست بعد از طی یک کیلومتر به تابلو راهنمای نصب شده بر روی درخت در سمت چپ و 10 قدم جلوتر از تابلو باید برای رفتن به ابشار لاتون به سمت چپ تغیییر جهت دهید.توجه کنید مسیر مستقیم به منطقه باباعلی میرسد.اگر به اشتباه مسیر مستقیم را طی نمایید به قهوه خانه بابا علی خواهید رسید و برای رفتن به ابشار دوباره باید مسیر فوق را برگشته و یا اینکه از محیط بانان منطقه راهنمایی بگیرید.
برای روز سوم کلا 7 کیلومتر مسیر را باید طی نمود.در طی مسیر به مناطق زیبا و بکر و کوه اسپیناس را مشاهده خواهید کرد.در طی پیمایش روز سوم در جنگل زمین پر از توت فرنگی ها وحشی و خوشمزه اما ریز میباشد. ابتنی در رودخانه را فراموش نکنید.
بعد از ابشار میتوانید مستقیم تا روستای کوته کومه را پیاده طی نمایید و یا اینکه 30 دقیقه بعد از ابشار با ماشینهای افرود و پرداخت هزینه به سمت روستا حرکت کنید. توجه کنید اگر هوا بارانی باشد امکان افرود فقط از کافه خوشنود تا روستای کوته کومه وجود دارد. ما از کافه خوشنود تا روستا کوته کومه(6 کیلومتر) را با نیسان طی کردیم.
ساعت 16 بعد از رسیدن به روستا به سمت زنجان حرکت کردیم.
نکته: مطالعه توضیحات کامل و کافی که بر روی نقطه های مشخص شده در نقشه اکیدا توصیه میگردد.
نکته مهم: مسیر بالای ابشار لاتون تا پایین آبشار شیب تندی دارد. حتما در برنامه به این نکته توجه فرمایید.
هزینه های بین راهی به غیر از غذا و مخلفات: برای سال 95.برای اطلاع از هزینه های جدید لطفا تماس حاصل فرمایید
هزینه حمل کوله از اسپینه تا ییلاق گردکان بلاقی برای هر قاطر با 8 کوله 400.000 تومان
هزینه نیسان برای هر 12 نفر از روستای سوها تا محل دریاچه 300.000 تومان
هزینه کرایه نیسان پاترول از کافه خوشنود به روستای کوته کومه برای 12 نفر با کوله: نفری 40.000 تومان
برای راهنمایی بیشتر میتوانید با اینجانب جعفر پناهی به شماره همراه 09126415891 تماس حاصل فرمایید.ضمنا امکان همراهی گردشگران توسط اینجانب و یا دوستان وجود دارد.

ارایه اطلاعات بیشتر در اینستاگرام اینجانب

PictographLake Altitude 5,787 ft

نقطه 1. درياچه سوها شروع مسير

سوها نام آبگیر سد کوچکی در حوالی روستایی به همین نام در فاصله حدود ۳۵ کیلومتری شرق شهرستان اردبیل است. این منطقه که در واقع نقطه شروع جنگل های استان گیلان است با داشتن آب و هوایی معتدل بسیار مورد توجه طبیعت دوستان این منطقه واقع شده. دریاچه سد سوها در ۴ کیلومتری شمال شرقی روستای سوها واقع شده. روستای سوها در بخش نمین شهرستان اردبیل واقع گردیده. آب روستا از چشمه های منطقه تامیکن میشه همچنین محصولات این روستا شامل غلات وحبوباته. شغل عمده اهالی زراعت و گله داری است. دسترسی به روستای سوها از طریق جاده ارتباطی شهرستان اردبیل به بریس، نیارق و در نهایت سوها امکانپذیره.

نقطه 2. ييلاق و چشمه آب

ييلاق و چشمه

PictographCampsite Altitude 5,750 ft

نقطه 3. منطقه اسپينه

منطقه اسپینه در کنار کوههای اسپیناس واقع شده است.در این منطقه قهوه خانه هم وجود دارد.ضمنا بومیان برای کمپینگ با ماشینهای شخصی به این منطقه می آیند همنورد گرامی بعد از تر این منطقه و ورود به جنگل هیچ جاده خاکی وجود ندارد. تنها جایی که ماشین میتواند بارهای شما را حمل کند تا همین منطقه میباشد.

PictographProvisioning Altitude 5,802 ft

نقطه 4. قهوه خانه در منطقه اسپینه ومحل صرف نهار

همنورد گرامی بعد از ترک این منطقه و ورود به جنگل هیچ جاده خاکی وجود ندارد. تنها جایی که ماشین میتواند بارهای شما را حمل کند تا همین منطقه میباشد.از اینجا به بعد حمل بار تا محل شب مانی میتواند با قاطر انجام شود. به ازای هر کوله 10.000 تومان. .

PictographInformation point Altitude 4,711 ft
Photo ofنقطه 5. روس قلعسی (قلعه لاتون)صخره و طبيعت زيبا براي عكاسي.عکسهایی که میبینید ییلاق گردکان بلاقی میباشد Photo ofنقطه 5. روس قلعسی (قلعه لاتون)صخره و طبيعت زيبا براي عكاسي.عکسهایی که میبینید ییلاق گردکان بلاقی میباشد Photo ofنقطه 5. روس قلعسی (قلعه لاتون)صخره و طبيعت زيبا براي عكاسي.عکسهایی که میبینید ییلاق گردکان بلاقی میباشد

صخره و طبيعت زيبا براي عكاسي. عکسهایی که در این نثطه میبینید ییلاق گردکان بلاقی بوده برای شب مانی مناسب میباشد.همچنین دارای چشمه نیز میباشد

نقطه 6. مسير مستقيم رو بريد و به چپ به سمت پایین نپيچيد

مسير مستقيم رو بريد به سمت چپ نپيچيد

Photo ofنقطه 7. عبور از حصار به سمت راست. در اطراف این حصار جاهای زیادی برای شب مانی وجود دارد. Photo ofنقطه 7. عبور از حصار به سمت راست. در اطراف این حصار جاهای زیادی برای شب مانی وجود دارد.

عبور از حصار. برای شب مانی میتوان قبل از همین نرده ها و عبور از حصار به سمت راست. در اطراف این حصار جاهای زیادی برای شب مانی وجود دارد.

نقطه 8. چشمه آب

ما محل شب مانی را در کنار این چشمه انتخاب کردیم چون تعداد 10 نفر بودیم. . محل شب مانی بالاتر از چشمه و سمت راست جاده مالرو ورودی چشمه می باشد.به علت شیب این محل تعداد بیشتر از 15 نفر نمیتوانند در این محل چادر برپا کنند. توجه داشته باشید بعد از این چشمه تا خود ابشار لاتون چشمه اب وجود ندارد اگر تعداد نفرات زیاد میباشد بهتر است محوطه قبل از حصارو یا ییلاق گردکان بلاقی را برای شب مانی انتخاب کنید..

PictographInformation point Altitude 3,635 ft
Photo ofنقطه 9. تابلو راهنمای مسیر. 2 متر بعد از تابلو به سمت چپ بپیچید و مسیر مستقیم را نروید Photo ofنقطه 9. تابلو راهنمای مسیر. 2 متر بعد از تابلو به سمت چپ بپیچید و مسیر مستقیم را نروید Photo ofنقطه 9. تابلو راهنمای مسیر. 2 متر بعد از تابلو به سمت چپ بپیچید و مسیر مستقیم را نروید

اکثر دوستانی که برای اولین بار این مسیر را طی میکنند به تابلو فوق توجه نمیکنند و مسیر مستقیم به سمت باباعلی را طی میکنن. و برای رفتن به ابشار لاتون دوباره مسیر را برگشته و از کنار تابلو به سمت ابشار لاتون حرکت میکنن.

نقطه 10. به سمت چپ بروید

مسیری که اکثر گرووهای کوهنوردی به اشتباه مسیر مستقیم را طی میکنند و به باباعلی میرسند. برای رفتن به ابشار لاتون حتما به سمت چپ بپیچید.همان مسیری که دوستمان به پیراهن قرمز نمایش میدهد

Photo ofنقطه 11. رودخانه و محل ابتني با دوش طبيعي.مسیر باقی مانده تا ابشار 30 دقیقه Photo ofنقطه 11. رودخانه و محل ابتني با دوش طبيعي.مسیر باقی مانده تا ابشار 30 دقیقه

نقطه 11. رودخانه و محل ابتني با دوش طبيعي.مسیر باقی مانده تا ابشار 30 دقیقه

توصیه میکنم حتما در این قسمت از رودخانه آبتنی کرده و خستگی راه رو از تنتون بیرون کنید. مسیر باقی مانده تا ابشار لاتون حدود 30دقیقه.

PictographWaterfall Altitude 2,842 ft

نقطه 12. بالاي ابشار لاتون

بالاي ابشار لاتون برای رفتن به پایین ابشار لطفا از مسیر پاکوپ که دارای شیب زیادی میباشد حرکت کنید. مسیر کاملا مشخص میباشد. از اینجا به بعد نیازی به استفاده از جی پی اس نمیباشد.

PictographWaterfall Altitude 2,594 ft

نقطه 13. ابشار لاتون و قهوه خانه

ابشار لاتون و قهوه خانه

PictographProvisioning Altitude 2,499 ft
Photo ofنقطه 14. اولین روستا قبل از ابشار لاتون. کافه خلیفه حیاتی Photo ofنقطه 14. اولین روستا قبل از ابشار لاتون. کافه خلیفه حیاتی

نقطه 14. اولین روستا قبل از ابشار لاتون. کافه خلیفه حیاتی

اگر هوا خوب باشد از این روستا به سمت روستای کوته کومه امکان افرود با ماشینهای روستاییان وجود دارد. در صورتی که هوا بارانی باشد باید تا قهوه خانه خوشنود حدود 45 دقیقه پیاده طی گردد و از قهوه خانه خوشنود تا روستای کوته کومه همیشه ماشینهای پاترول دو دیفرانسیل برای حمل بار و مسافر وجود دارد داخل این روستا منزل و کلبه برای اجاره و شب مانی وجود دارد محیط دنج و راحتی هم داره

PictographProvisioning Altitude 1,298 ft
Photo of.نقطه 15. استراحتگاه و قهوه خانه خوشنود Photo of.نقطه 15. استراحتگاه و قهوه خانه خوشنود Photo of.نقطه 15. استراحتگاه و قهوه خانه خوشنود

.نقطه 15. استراحتگاه و قهوه خانه خوشنود

اگر از پیاده روی خسته شده اید میتوانید با ماشین الباقی مسیر را طی نمایید. ما از این منطقه تا روستای کوته کومه را با تویوتا طی کردیم هزینه هر ماشین با 12 نفر تا کوته کومه 70.000 تومان میباشد.

PictographMountain hut Altitude 569 ft

نقطه 16. انتهاي مسير. روستاي كوته كومه

خسته نباشید. انتهاي مسير. روستاي كوته كومه

• Photo of RaminShahin
    RaminShahin Jun 6, 2016

This place is called Ghaz yolu
    این قسمت گاز یولی نامیده می شود /outdoor-trails/msyr-drychh-swh-sh-qlh-spyns-abshr-ltwn-rwsty-kwth-kwmh-jr-shdh-dr-14-khrdd-95-w-96-13565374#wp-13565378

• Photo of RaminShahin
    RaminShahin Jun 6, 2016

قهره خانه و استراحتگاه عمو یدی که هر ساله پذیرای مهمانان بیشماری بوده و اخیرا قسمتی از آن توسط محیط زیست تخریب گردیده ولی همچنان به عنوان نمازخانه مورد استفاده قرار می گیرد /outdoor-trails/msyr-drychh-swh-sh-qlh-spyns-abshr-ltwn-rwsty-kwth-kwmh-jr-shdh-dr-14-khrdd-95-w-96-13565374#wp-13565387

از بالای آبشار تا پایین آن مسیرهای مختلفی وجود دارد که شما می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید /outdoor-trails/msyr-drychh-swh-sh-qlh-spyns-abshr-ltwn-rwsty-kwth-kwmh-jr-shdh-dr-14-khrdd-95-w-96-13565374#wp-13565386

• Photo of Davoud Fazaeli
    Davoud Fazaeli Jun 12, 2016

در همين تاريخ و براي دومين بار اين مسير بهشتي راطي كرديم. سعادت ديدار شما نبود ، اميدوارم در برنامه هاي بعدي همسفر باشيم

jafar panahi Jun 13, 2016

اقاي فضلي بالاخره گروهها همديگه رو ديدن ولي از روي چهره همديگه رو نميشناسيم

Hamed Ansarian Jun 17, 2016

آقای پناهی عزیز. شما مسیر بالای آبشار تا پایین رو چطور طی کردید؟ آیا مسیری هست که بدون تجهیزات کوهنوردی بشه اومد پایین ؟ یا باید از طناب و سایر تجهیزات استفاده کرد ؟

jafar panahi Jun 18, 2016

اقاي انصاريان از ابشار به پايين بدون طناب اومديم. راه فرعي وجود داره كه مشخصه.

Hamed Ansarian Jun 18, 2016

ممنون ، مرتبه بعدی که برم مسیر شما رو طی میکنم. به نظر خیلی بهتر از مسیرهای دیگه میاد.

jafar panahi Jun 19, 2016

اقاي انصاري عزيز از بالاي ابشار به سمت پايين ابشار نيازي به استفاده از تجهيزات نيست. مسير ده دقيقه اي وجود داره. مشخصه

AshBrahams Jun 27, 2016

man 3bar be farsi neveshtam motasefane ingar aslan javab nemide majbooram fingilish benevisam!!
    kheili sepas az rahmnamaii haie khoobetoon vaghean kamel bud. chanta soal daram mamnoon misham agar lotf kind javab bedin:
    1. wikiloc ke pooli hast google map offline ham jadidan motasefane kar nemikone chetor az masire shoma estefade konim?
    2. rustaie soha jaye amni baraye park khodro hast ya behtare mashin ro ardabil bezaram?
    3. masir kamelan pa koob hast ya niaz be balad mahali hast? chon didma chanta az goroha hatman az balad estefade karde boodan
    4. mahal shamani chetore bood? osslan dar masir mahale khasi baraye shab mani vojjod dare? chon man ba hamsaram mosaferat mikonam , amn boodan mahal kheily moheme
    5. cheghadr niaz be haml ab hast? cheshmei vojood dare dar in masire shoma?
    6. agar bekham az kote mote bargardam sam ardabil che misri ro bayad beram?

آقا اشکان عزیز. بخوام یک کم کمک کنم، باید بگم،
    مسیر رو میشه روی دستگاه جی پی اس ریخت و از اون استفاده کرد (کاری که من کردم) و یا توی گوگل ارت توی گوشی های اندرویدی.
    جا برای شب مانی نزدیک ییلاق محلی ها وجود داره و اگثر گروه ها اونجا شب رو سپری میکنند، که دقیقا روبروتون گردنه حیران هست.
    ما با اتوبوس رفتیم و از اردبیل دربست گرفتیم تا سوها. خیلی راحت تر بودیم چون نیازی به برگشت مسیر نبود. اما اگر بار دوم بخوام برم و با ماشین برم، ترجیح میدم تا ییلاق برم و برگردم. واقعا طبیعت اردبیل با گیلان زمین تا اسمون فرق داره.
    مسیر پاکوب هست ولی تعدد اونها زیاده بنابراین جی پی اس لازم دارید.
    روز اول ، بالای تپه گل، چشمه هست و همینطور پای قله اسپیناس چشمه وجود داره، و روز دوم رودخانه، البته آب رودخانه امیز نیست و انگل داره.

AshBrahams Jun 27, 2016

حامد جان من کار کردن با جی پی اس رو بلد نیستم. معمولا هر جا میرفتم از نقشه های آفلاین گوگل مپ استفاده می کردم و کارم رو حسابی راه می انداخت که متاسفانه این گزینه تو ایران و چند تا کشور دیگه مسدود شد:(
    این قسمتی که گفتی اگر بخوام با ماشین برم تا ییلاق میرم یعنی اینکه از دریاچه تا ییلاق راه خاکی هست؟ یکم توضیح میدی؟

Hamed Ansarian Jun 27, 2016

خوب کار کردن باهاش اصلا مشکل نیست. مسیر رو روی دستگاه کپی میکنی و دستگاه بهت راه رو نشون میده. ولی اگه از گوگل ارت استفاده کنی دیگه آفلاین لازم نداری. مهم اینه مسیر رو بهت نشون بده که میده.
    در مورد ماشین، منظورم این بود که تا پای دریاچه مسیر ماشین رو هست که حتی اتوبوس هم میتونه بره، اما از اونجا ماشین وانت و اًفرود میتونن برن. از روستای سوها تا دریاچه سه چهار کیلومتر راه هست که پیاده هم میشه رفت. از اونجا به بعد مسیر پیاده روی شروع میشه تا ییلاق. درست قبل از ییلاق و بالای کوه مشرف به اونجا، چند تا لبه صخره ای هست که بسیار عالیه برای چادر زدن اما دور از ییلاق هستی و ممکنه گرگ بهتون نزدیک بشه.

چه دستگاه جی پی اس رو برای خریدش پیشنهاد می کنی؟
    من ماشینم افرود هست تا کجا ماشین روهه؟

Hamed Ansarian Jun 27, 2016

تور ها که اونجا بودن وسایلشون رو میدادن وانت براشون میاورد مثل چادر و سایر وسایل سنگین. خودشون از مسیر پاکوب میرفتن. با ماشین راه داره باید بپرسی..

jafar panahi Jun 28, 2016

اقای اشکان عزیز. برای اینکه با اپلیکیشن ویکی لوک بتوانید نویگیشن انجام دهید باید در قبال پرداخت 5 دلار برای یک سال این امکان را فعال کنید. توصیه میکنم اگر برای اولین بار مسیر فوق را میخواهید طی نمایید یا دستگاه جی پی اس داشته باشید و یا راهنما بگیرید.
    اگر نیاز به راهنما دارید با شماره اینجانب تماس حاصل فرمایید

AshBrahams Jun 28, 2016

ممنون اقاي پناهي،
    دارم همه ي گزينه ها رو بررسي مي كنم هنوز قطعي نشده. نويگيشن افلاين ويكي لاك همون
    كاري رو ميكنه كه جي پي اس؟

jafar panahi Jun 28, 2016

بله همون كارو ميكنه. ولي به نويگيشن موبايل اعتمادي نيست. من يه بار تست كردم. جواب گرفتم. اما باز يكمي بايد هواستون باشه

AshBrahams Jun 28, 2016

من ويكي لاك رو خريدم، اقاي پناهي، ان شالله بشه بهش اعتماد كرد. البته هنوز قطعي نشده برنامه ي سفرم

خوش بگذره. اگر رفتين لطفا نتيجه رو همينجا اعلام كنيد

m.ahadiparast Jul 9, 2016

باسلام خدمت آقای پناهی.
    احدی پرست هستم از اصفهان مدیریت تیم آلپ.
    بنده این برنامه را با 25 نفر با استفاده از ترک و مسیر شما رفتم که ترک و مسیر شما فوق العاده عالی بود ومسیر هم فوق العده زیبا بود فقط تنها مشکلات این برنامه کافی نبودن آب آبشار بدلیل فصل نا مناسب (تیرماه)و مسیر بالای آبشار تا پایین آبشار که این قسمت برای افراد مبتدی و بدون کفش مناسب اصلا توصیه نمیشود چون واقعا شیب خطرناک بود و زیر این شیب هم 100متر پرتگاه بود که اگر کسی سر میخورد دیگه زنده بودن فرد امکانش صفر درصد بود که خداروشکر با اینکه 3نفر از افراد تیم بنده مبتدی بودند ولی مسیر بدون آسیب دیدگی پیمایش شد.و بدلیل خستکی زیاد بچه ها 50متر قبل از کافه خشنود نیسان گرفتیم تا مسجد محمد رسول الله.
    باتشکر از آقای جعفر پناهی عزیز

jafar panahi Jul 9, 2016

با سلام خدمت اقای احدی پرست
    خوشحالم که ه مسیر رکورد شده توسط اینجانب دلیل شد برای مشاهده مسیر زیبای سوها به لاتون. خسته نباشید.
    ممنون از توضیحات خوب و مفید شما

m.ahadiparast Jul 27, 2016

از آبشار تا ییلاق عشایر4.5 از ییلاق تا دریاچه 2

m.ahadiparast Oct 31, 2016

علی جان سلام بهت پیشنهاد میکنم وضعیت آب و هوا را حتما چک کنی چون اگر بارندگی بشه قسمت آخر مسیر فوق العاده شیب تندی داره و باعث سقوط از ارتفاع میشید خیلی مواظب باشید این مسیر آخرش داشت مارو سکته میداد خخخخخخ

• Photo of chaichi چایچی
    chaichi چایچی Nov 5, 2016

مسیر دقیق و اطلاعات کافی ممنون منهم مسیرهایی ثبت کرده ام امیدوارم بتوانید استفاده کنید

jafar panahi Nov 5, 2016

اقای چایچی ممنون از توضیحاتی که بابت دقیق بودن مسیر ارایه کردین. حتما از مسیرهای شما نیز استفاده خواهم کرد با تشکر

• javad alikhani Nov 7, 2016

من این مسیر رو در نیمه آبان امسال با چند نفر از دوستان رفتم. یک قسمتی از ترک که از بالای آبشار میاد پایین آبشار اشتباهه و مسیر بهتری وجود داره. شیب پرتگاهی هم اول مسیر بالای آبشار تا پایین آبشاره(دقیقا بعد جایی که مسیر جدا میشه)
    بالای آبشار بعد این شیب زیاد جای کوچکی برای شبمانی هست ولی ترجیحا نیم ساعت قبل دوراهی شبمانی را انجام دهید که به مشکلی نخورید(یا کلا پایین کنار کلبه عمو یداله)
    این فصل اش هم فوق العاده زیباست. ما بعد برفی که آمد رفتیم و مسیر برفی فوق العاده ای بود

jafar panahi Nov 8, 2016

اقاي جواد علي خواني مسير بالاي ابشار به كلبه عمو يداله زياد نيست. و مسير مشخصي داره. اين مسيري كه ما رفتيم يكمي سخت بود.دوستان عزيز از بالاي ابشار تا كليه عمو يداله مسير مشخصه و سخت نيست. نگران نباشيد

m.ahadiparast Nov 11, 2016

میشه این مسیراز دو راهی تا کلبه را با جی پی اس به من نشان بدید؟

• Photo of mohammad koleiny
    mohammad koleiny May 31, 2017

سپاس فراوان، حتما این سری قسمت بشه بریم از ترک شما استفاده میکنیم

jafar panahi Jun 6, 2017

همانطور که ملاحظه میفرمایید. بهترین محل شب مانی در ییلاق گردکان بلاغی میباشد. در این محل آب و محل چادر زدن به اندازه کافی موجود میباشد.
    ضمنا میتوانید با پرداخت هزینه کلبه ها را برای شب مانی انتخاب نمایید https://www.wikiloc.com/hiking-trails/msyr-drychh-swh-sh-qlh-spyns-abshr-ltwn-rwsty-kwth-kwmh-jr-shdh-dr-14-khrdd-95-w-96-13565374/photo-11425740

• Photo of On foot hecto-year(Abbas ASADI)
    On foot hecto-year(Abbas ASADI) Jul 2, 2017

آقای پناهی دست مریزاد، خدا قوت به شما و همه عزیزان طبیعت نورد و طبیعت گرد و طبیعت دوست.

• Photo of masoud gharighoran
    masoud gharighoran Jul 11, 2017

با تشکر از آقای پناهی
    ما فایل مسیری که ایشون ترک کرده بودند رو در تاریخ 7 تیرماه 96 با جی پی اس رفتیم، مسیر خوبی بود و مشکلی نداشتیم. توصیه می کنم تا نقطه 4 که قهوه خونه هست آب با خودتون داشته باشین چون چشمه ای که بین راه است آبش زیاد مناسب نیست. از نقطه 4 به بعد چندتا چشمه خوب وجود داره. قهوه خونه امکانات قابل
    قبولی داره مثل چای،آبمعدنی، کنسرو، نون، بیسکوئیت،... از ییلاق های حوالی نقطه 7 لذت ببرید که واقعا زیباست. مسیر بالای آبشار تا پائین زیاد مشکل نیست واگه
    . راه رو درست برین جای نگرانی نداره. درمسیر جاهای پاکوب زیاده پس دقت کنین اشتباه نرین

• Photo of Ali.Hdi
    Ali.Hdi Jul 22, 2017

این مسیر رو آخر خرداد 96 طی کردیم.اطلاعات فایل کامله فقط مسیر از بالایآبشار تا پایین به خاطر وجود پاکوب زیاد سخت پیدا شد. مسیر چندان دشواری هم نیست، با کمی احتیاط میشه رد شد.

• Photo of Alex_ferara
    Alex_ferara Aug 26, 2017

در مورخه 96/6/3 این مسیر با سر قدمی هادی پهلوانی طی گردید.

• babakatarod1370 Sep 11, 2017

سلام
    در تاربخ ۱۶الی ۱۸ شهریور مسیر را پیمایش کردیم
    و بسیار عالی بود
    تتها مشکل در زمان بارندگی بود که سراشیبی فرود از بالای ابشار تا پایین آبشار بسیار سر بود و خطرناک

• Photo of amin naderi
    amin naderi Apr 10, 2018

دنبال مسیری از ابشار لاتون به قله اسپبناس هستم
    وایا میشومد این مسیر رو یک روزه طی کرد ودوباره به روستا برگشت

mariyeh yousefi May 30, 2018

درود بر شما آقای پناهی
    ممنون از توضیحاتتون که جامع و بسیار خوب هست.
    من قصد دارم در تعطیلات پیش رو این مسیر رو که اینجا قرار دادید با GPS و به همراه چند نفر از ذوستانم طی کنم. مسیر رو روی گوگل ارث چک کردم، ابتدای مسیر جنگل انبوهی نسبت به بقیه مسیر به نظر میاد. به نظر شما که قبلاً چند بار این مسیر رو طی کردید، با همراه داشتن GPS و ترک مسیر، مشکلی نخواهیم داشت؟؟
    قبلاً این مسیر رو نرفتیم
    ممنون از اینکه دست و دلباز این اطلاعات رو در اختیار همنوردان و طبیعت گردان قرار میدید

jafar panahi May 30, 2018

با سلام خدمت خانم یوسفی. طی مسیر با استفاده از Gps مشکلی ندارد.

mariyeh yousefi May 31, 2018

بسیار ممنون :)

mariyeh yousefi Jun 19, 2018

آقای پناهی سلام مجدد
    ممنون از راهنماییتون و یک سوال دیگه
    قهوه خانه اسپینه، خلیفه حیاتی و کافه خشنود غذای سبک هم دارند؟ که بشه در طول مسیر نهار و یا چیزهای دیگه خریداری کرد ازشون؟

jafar panahi Jun 19, 2018

شما هنوز نرفتین؟؟ اسپینه املت و نیمرو داره. کافه خشنود هم داره. ایشاله تا دو‌هفته دیگه خودم برنامه میزارم. تشریف بیارید خوشحال میشم

mariyeh yousefi Jun 20, 2018

هماهنگی ها طول کشید، فردا حرکت میکنیم به امید خدا

• Photo of pasandideh2380
    pasandideh2380 Jul 7, 2018

مسیر بکر و زیبا

• Photo of Hassan Kianian
    Hassan Kianian Jun 8, 2019

پناهی جان ممنون از ترک خوبی که زدید و اطلاعات مفیدی که ارایه کردید. ما تعطیلات خرداد ماه 98 برای اولین بار این مسیر رو پیمایش کردیم. یه جایی نرسیده به نقطه 2 برای دور زدن تپه از ترک شما، آگاهانه منحرف شدیم و از مسیر پاکوب رفتیم. ترک شما به سمت راست تپه میرفت که حس کردم شیب تندی داره و ما از سمت چپ رفتیم. البته هم جی پی اس داشتیم و هم از اپلیکیشن جی پی ایکس ویوور استفاده میکردیم و میدونستیم که در نقطه 2 به ترک میرسیم. حدود 9 ساعت طول کشید تا از
    دریاچه به آبشار رسیدیم که شامل استراحت و عکاسی و آبتنی هم بود. از کافه خلیفه تا پارکینگ کوته کومه هم با پاترول رفتیم که هر سرویسش 150 تومن بود تا 10 نفر هم سوار میکنن (با کوله). پاینده باشید

jafar panahi Jun 12, 2019

👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

• pls9069 Jul 8, 2019

مسیر خیلی خوبی بود به خصوص محل شب مانی پیشنهادی واقعا بینظیر بود و چشمه آب خیلی خوبی کنارش بود.

jafar panahi Jul 8, 2019

اقای کیانیان عزیز خوشحالم که مسیر زیبای سوها به لاتون را طی کردید.

• Sarvenaz Changizi Jul 10, 2019

مسیر بالا تا پایین آبشار خطرناکه ؟؟ و نیاز به استفاده از وسایل مخصوص داره ؟ شیبش به خصوص. راه بهتریم هست برای پایین اومدن ؟؟

• pls9069 Jul 10, 2019

در مورد سختی این بخش تو سفرنامه ها اغراق شده.... مسیر شیب به سمت پایین داره ولی خطرناک نیست. فوقش زمین میخورین. ما بدون دردسر رفتیم. اگه از نظر بدنی خیلی ضعیف نباشین مشکل نیست.

• Sarvenaz Changizi Jul 10, 2019

ممنونم بابت راهنمایی خوبتون 👌🏻🙏🏻🙏🏻

• nima kamgar Jul 21, 2019

خیلی خوب بود توضیحاتتون بازم با این جزییات مسیر‌هایی که رفتین رو بذارین لطفا ... من همین مسیر رو با رفتم و فوق‌العاده بود

jafar panahi Jul 22, 2019

اقا نیمای عزیز چند تا مسیر دیگه هم اپلود کردم. مثل خلخال به اسالم. کلور به شاندرمن. نئور به سوباتان و کجور به سیسنگان

• Photo of Naemi.iman
    Naemi.iman Aug 12, 2019

ممنون آقا جعفر.ای کاش تمام کسانی که زحمت آپلود مسیر میکشن مثل جنابعالی اطلاعات کامل بزارن تا برای دوستان طبیعت گرد مشکلی پیش نیاد و بتونن بهترین برنامه ریزی رو داشته باشن

• Photo of mani aliabadi
    mani aliabadi Oct 1, 2019

درود و سپاس جناب آقای پناهی ، امشب 9 مهرماه 98 بهمراه دوتا از دوستان راهی اردبیل هستیم و به دلگرمی فایل شما قدم در این مسیر میگذاریم ، با
    توجه به تجربیاتم در کار با جی پی اس و خواندن چندباره گزارش شما فایل بدون نقص میباشد ، امیدوارم که مشکل غیر منتظره ای پیش نیاد ..

• Photo of hamed.87
    hamed.87 Oct 21, 2019

عالی بود

• amir pa Nov 10, 2019

.عالی بود، مسیر خیلی زیبا و رویایی بود،. نقطه پنج صخره خیلی زیبا بود

ترک هم عالیه و به راحتی با جی پی اس موبایل راه رو پیش رفتیم. با تشکر از آقای پناهی

jafar panahi Nov 10, 2019

خواهش میکنم. 👍🏻👍🏻

• Photo of 11.11
    11.11 Jun 27, 2020

مرسی بابت اشتراک مسیرراه

• Photo of hamed.87
    hamed.87 Jun 27, 2020

I have followed this trail  verified  View more

عالی بود

jafar panahi Jun 27, 2020

امیدوارم از مسیر لذت کافی رو برده باشید

• Photo of Mehdi66
    Mehdi66 May 6, 2021

سلام وقتتون بخیر یه راهنمایی میخواستم ازتون من این نقشه رو‌چه جوری دنبال کنم آخه ویکی لوک دانلود نمیده

سلام جناب پناهی بزرگوار
    یه سوال داشتم خدمتتون
    در شرایط بارندگی هم میشه پیمایش کرد مسیرو؟؟
    با تشکر فراوان

jafar panahi May 8, 2021

اگر گتر و کفش مناسب و باتوم داشته باشید بله میشه پیمایش کرد.

برای دانلود نقشه باید حق عضویت سالانه رو پرداخت کنید. یا اینکه جهت دریافت فایل دانلود تماس بگیرید