Photo ofHiking Sīāh Vorūd to Māsūleh پیمایش سیاهورود(سیاه ورود) به ماسوله طارم به ماسوله Photo ofHiking Sīāh Vorūd to Māsūleh پیمایش سیاهورود(سیاه ورود) به ماسوله طارم به ماسوله Photo ofHiking Sīāh Vorūd to Māsūleh پیمایش سیاهورود(سیاه ورود) به ماسوله طارم به ماسوله

April 30, 2021
April 2021

near Sīāh Vorūd, Zanjan (Iran)

پیمایش سیاهورود به ماسوله به تاریخ 9 و 10 اردیبهشت سال 1400
مسیر فوق رو جزو بهترین و اولین خاطرات پیمایشی و نوستالژی من میباشد. اولین بار در تعطیلات 13 الی 15 خرداد ماه سال 1390 پیمایش کردیم.
خیلی وقت بود تصمیم به ثبت مسیر و انتشار در سایت ویکیلاک داشتم. بالاخره موعد مقرر فرا رسید. در ادامه تمامی توضیحات به صورت جامع و کامل در اختیارتان میگذارم.
نوع برنامه پیمایش سیاهورود به ماسوله چیست؟
این یک برنامه طبیعت گردی حرفه ای است که افراد نیاز دارند چادر، کیسه خواب و لوازم شبمانی در میانه مسیر را در کوله پشتی سنگین خود حمل کنند. امکان اجرای این برنامه بصورت یک روزه با کوله سبک برای افراد با توانایی بالا نیز هست اما به منظور بهره بردن کافی از مسیر توصیه نمی شود.
سیاهورود کجاست: سیاهورود روستایی است که درفاصله 90 کیلومتری استان زنجان، شهرستان طارم، بخش مرکزی، دهستان درام در ارتفاع 1339 از سطح دریا قرار دارد.اين روستابا ارتفاع ۱۳۳۹ متر از سطح دریا ، طول جغرافیانی ۳۷/۰۷/۰۵۲ و عرض جغرافیایی ۴۸/۵۲/۵۴۷ و با یو تی ام با طول ۰۳۱۱۲۷۵ و عرض ۴۱۱۰۰۲۲ ، منطقه ای است درشمال شرق استــان زنجــان ، اطراف آن دارای کوههای مرتفع و دره هايي عميق ، ضلع جنوبی آن دارای یک رودخانه وضلع غربی آن نیز دارای یک رودخانه است .می توان گفت این روستا محل اتصال استان گيلان وخلخال از استان اردبيل به استان زنجان مي باشد

پیمایش به صورت دوستانه با همراهی 5 نفر مرد و 2 نفر خانم مبتدی با حمل کوله در کل طول مسیر پیمایش شد. همش نگران این بودم که دیر برسیم و به شب بخوریم ولی خوشبختانه همه بچه ها به پای هم حرکت کردیم و سر موقع به محل کمپ رسیدیم..
قبل از برنامه ریزی به نکات ذیر توجه فرمایید:
1- حتما در پیمایش مسیر فوق از راهنمای محلی استفاده کنید.
2- کل طول مسیر 20 کیلومتر میباشد، امکان اجرای این برنامه بصورت یک روزه با کوله سبک برای افراد با توانایی بالا نیز هست اما به منظور بهره بردن کافی از مسیر توصیه نمی شود.
3- روز اول حدود 1100 متر ارتفاع به طول 11 کیلومتر صعود خواهید کرد و بعد از طی حدود جمعا 13 کیلومتر به محل شب مانی(ییلاق کوه ربار) خواهید رسید . در صورت عقب ماندن از برنامه زمانبندی میتوانید محل خوردن نهار (9.5 کیلومتری از شروع) را انتخاب کنید.
4- به دلیل سختی مسیر از همنوردان با درجه امادگی بالا استفاده کنید و یا مسیر را از ییلاق سیاو شروع کنید. هفت کیلومتر از پیمایش کاسته میشود. برای حمل کوله ها میتوانید از روستای سیاهورود بارها را تحویل نیسان از قبل هماهنگ شده داده و 7.5 کیلومتر بعد در ییلاق سیاو از راننده دریافت کنید.
5- پیمایش روز دوم 7 کیلومتر میباشد و ساعت 13 به شهر ماسوله رسیدیم.
امیدوارم بعد از استفاده با توضیحات و انتقاد و پیشنهادات و امتیاز دهی به مسیرهای ثبت شده، اینجانب را جهت ثبت مسیرهای جدیدتر ترغیب نمایید.
در صورت نیاز به اجرا و هماهنگی توسط اینجانب با شماره 09126415891 جعفر پناهی تماس حاصل فرمایید. ادرس صفحه اینستاگرام اینجانب جهت مشاهده فیلم و هایلات مسیر https://www.instagram.com/japanahi
بهترین زمان پیمایش: از اوایل اردیبهشت تا اواخر شهریور
چرا باید مسیر فوق را پیمایش کرد:
به نظر اینجانب مسیر فوق یکی از مسیرهای سخت و تلاقی بین ییلاقات و جنگل های گیلان میباشد . دوستان علاقه مند به صعود های ورزشی توصیه میشود مسیر فوق را پیمایش کنند. از جاذبه های مسیر میتوان به باغات روستای سیاهورود، آبشارهای متنوع در طول مسیر، ییلاقات گردنه سلکه سیاه، ییلاق سیاو، گیاهان دارویی، ییلاق زیبای کوه روبار، جنگل ابر، مسیر زیبای جنگل های ماسوله، صخره های سر به فلک کشیده، شهر تاریخی و زیبای ماسوله

شرح برنامه :
روز اول:
ساعت 6 صبح از زنجان با وسیله شخص سواری از طریق جاده تهم درام به سمت سیاهورود حرکت کردیم. بعد از طی مسافت 90 کیلومتر به روستا رسیدیم. طبق هماهنگی قبلی با یکی از دوستان، ماشینها را پارک کرده و ساعت 8:20 پیمایش را آغازکردیم.
ساعت 13 به ییلاق سیاو رسیدیم.ییلاق سیاو از ییلاقات روستای سیاهورود میباشد و امکان تردد به ییلاق با وسیله شخصی و نیسان وجود دارد. فاصله طی شده تا ییلاق 7.5 کیلومتر میباشد و اگر کوله هارو به نیسان تحویل داده باشید اینجا تحویل خواهید گرفت. به علت اینکه 500 متر دیگر ارتفاع صعود خواهیم کرد نهار را نگه داشتیم بعدا بخوریم.
ساعت 15 در ارتفاع 2281 بعد از پیمایش نه کیلومتر برای صرف نهار و استراحت توقف 1.5 ساعته کردیم.
ساعت 19:40 چادر هارو در ییلاق کوه بار برپا کردیم چشمه در محل کمپ و 200 متر پایینتر از محل کمپ وجود دارد.
مسیر پیمایش شده در روز اول 13 کیلومتر ارتفاع صعود شده 1100 متر
روز دوم:
ساعت 9:20 شروع به پیمایش را از ییلاق کوه روبار به سمت ماسوله آغاز کردیم. برای روز دوم مسیر کوتاه 6 کیلومتری در پیش داشتیم و باید ارتفاع کم میکردیم.
ساعت 13:00 به شهر زیبای ماسوله رسیدیم . از ماسوله به مقصد روستای سیاهورود نیسان گرفتیم و بعد از 2.5 ساعت و طی 50 کیلومتر به محل پارک خودرو ها رسیدیم. سوار خودروها شدیم در بین راه نهار میل نموده و ساعت 19 به زنجان رسیدیم.

برای راهنمایی بیشتر میتوانید با اینجانب جعفر پناهی به شماره همراه 09126415891 تماس حاصل فرمایید.ضمنا امکان همراهی گردشگران توسط اینجانب وجود دارد..

ارایه اطلاعات بیشتر در اینستاگرام اینجانب

Here is the translation into English:

April 2021

This route is one of the best and first hiking and nostalgic memories of mine. The first time I hiked it was during the holidays from June 13 to 15, 1390. I had been planning for a long time to register the route and publish it on Wikipedia. Finally, the scheduled date arrived. In the following, I will provide you with all the explanations in a comprehensive and complete manner.

What type of program is the Siayabroud to Masouleh hiking trail?
This is a professional nature tourism program in which people need to carry a tent, sleeping bag and camping equipment in their heavy backpack. This program can also be implemented in one day with a light backpack for high-fitness individuals, but it is not recommended in order to fully benefit from the route.

Where is Siayabroud: Siayabroud is a village located 90 kilometers from the province of Zanjan, Tarom county, central district, Darm district at an elevation of 1339 meters above sea level. This village is located at an altitude of 1339 meters above sea level, with a longitude of 37/07/052 and latitude of 48/52/547 and with a UTM of 03112775 and width of 411022, an area in northern northeastern Zanjan province. Its surrounding mountains are high and steep valleys. The southern side has a river and the western side also has a river. It can be said that this village connects Gilan province and Khalhal region of Ardabil province to Zanjan province.

The hiking was done casually with the companionship of 5 men and 2 novice women by carrying backpacks throughout the hiking route. I was worried that we would get late and eat by night, but luckily all the kids moved together on time and we arrived at the camp site on time.

Before planning, please note the following points:

1- Absolutely use a local guide for hiking this route.
2- The entire route is 20 kilometers long, it is possible to implement this program in one day with a light backpack for high-fitness individuals, but it is not recommended in order to fully benefit from the route.
3- On the first day, you will hike about 1100 meters in height for 11 kilometers and after hiking about 13 kilometers, you will reach the overnight stay site (Yailagh Kohrebar). If you lag behind the schedule, you can choose the lunch site (9.5 kilometers from the start).
4- Due to the difficulty of the route, use highly fit companions and or start the route from Yailagh Siash. Seven kilometers will be reduced. You can transfer loads to Nissan since Yailagh Siash. After 7.5 kilometers, take them from the driver at Yailagh Siash.
5- Hiking on the second day is 7 kilometers and at 1 pm we reached the city of Masouleh.
I hope that after using the explanations and feedback, suggestions and ratings of the registered routes, you will encourage me to register newer routes. If you need implementation and coordination by me, please contact me at 09126415891 Jafar Penahi. My Instagram page address to view route films and highlights is https://www.instagram.com/japanahi
The best time to hike: From early April to late September
Why hike this route:
In my opinion, this route is one of the difficult and intersecting routes between steppes and Gilan forests. Adventure seekers are advised to hike this route. Route attractions include Siayabroud village orchards, diverse waterfalls along the route, Yailagh Selkeh Siab steppes, Yailagh Siash beautiful steppe, medicinal plants, beautiful Yailagh Kohrebar steppe, Abreh forest path, beautiful Masouleh city forest paths, steep cliffs and beautiful historical city of Masouleh.

Photo ofشروع مسیر از روستای سیاهورود Sīāh Vorūd. ساعت 8:20 حرکت کردیم.میتوانید کوله ها و حتی خودتون با نیسان تا ییلاق سیاو بروید Photo ofشروع مسیر از روستای سیاهورود Sīāh Vorūd. ساعت 8:20 حرکت کردیم.میتوانید کوله ها و حتی خودتون با نیسان تا ییلاق سیاو بروید

توصیه میکنم کوله ها رو تحویل نیسان دهید . حتی میتوانید تا ییلاق سیاو با سواری یا نیسان مسیر را طی کنید سیاهورود روستایی است که درفاصله 90 کیلومتری استان زنجان، شهرستان طارم، بخش مرکزی، دهستان درام در ارتفاع 1339 از سطح دریا قرار دارد.اين روستابا ارتفاع ۱۳۳۹ متر از سطح دریا ، طول جغرافیانی ۳۷/۰۷/۰۵۲ و عرض جغرافیایی ۴۸/۵۲/۵۴۷ و با یو تی ام با طول ۰۳۱۱۲۷۵ و عرض ۴۱۱۰۰۲۲ ، منطقه ای است درشمال شرق استــان زنجــان ، اطراف آن دارای کوههای مرتفع و دره هايي عميق ، ضلع جنوبی آن دارای یک رودخانه وضلع غربی آن نیز دارای یک رودخانه است .می توان گفت این روستا محل اتصال استان گيلان وخلخال از استان اردبيل به استان زنجان مي باشد

Photo ofمسیر جنگلی و کنار رودخانه رو و انتخاب کردیم و راه افتادیم Photo ofمسیر جنگلی و کنار رودخانه رو و انتخاب کردیم و راه افتادیم

مسیر جنگلی و کنار رودخانه رو و انتخاب کردیم و راه افتادیم

مسیر جنگلی و کنار رودخانه رو و انتخاب کردیم و راه افتادیم. اگر مسیر سمت چپ را انتخاب کنید از بالای جنگل و رودخانه عبور خواهید کرد

PictographBridge Altitude 4,265 ft

این پول وضعیت خوبی نداشت

محل صرف صبحانه

اینجا صبحانه خوردیم. توجه کنید چند قدم عقبتر از اینجا چشمه اب وجود داره

مسیر زیبا و عبور از داخل رودخانه

باز هم عبور از رودخانه

Photo ofشروع صعود و شیب سنگین هزار پله. ارتفاع 1356. ما تا ارتفاع 2459 متر از سطح دریا بالا خواهیم رفت Photo ofشروع صعود و شیب سنگین هزار پله. ارتفاع 1356. ما تا ارتفاع 2459 متر از سطح دریا بالا خواهیم رفت

شیب و صعود از ارتفاع 1356 تا 2459 متر از سطح دریا حدود 1100 متر صعود خواهیم کرد. .

آبشار کوچک دو طبقه بین مسیر

به خاطر شیب زیاد رودخانه در مسیر ابشاری زیادی وجود دارد

Photo ofشیب رو به بالا و سختی مسیر تو عکسها مشخصه Photo ofشیب رو به بالا و سختی مسیر تو عکسها مشخصه Photo ofشیب رو به بالا و سختی مسیر تو عکسها مشخصه

شیب رو به بالا و سختی مسیر تو عکسها مشخصه

آبشاری زیبا در مسیر

رفتم زیر ابشارو براتون عکاسی کردم.

Photo ofسمت راست مسیر ماسوله. سمت چپ آبشار داخل دره. آبشار ببینید و برگردید از همینجا ادامه دهید Photo ofسمت راست مسیر ماسوله. سمت چپ آبشار داخل دره. آبشار ببینید و برگردید از همینجا ادامه دهید

دلم نیومد از ابشار براتون عکس نزارم. رفتم زیر پای ابشار و عکاسی کردم. ضمنا کنار ابشار پر از درختهای انگور بود

Photo ofمسیر سمت راست می‌باشد. سمت چپ وارد باغ شخصی میشود Photo ofمسیر سمت راست می‌باشد. سمت چپ وارد باغ شخصی میشود Photo ofمسیر سمت راست می‌باشد. سمت چپ وارد باغ شخصی میشود

مسیر سمت راست می‌باشد. سمت چپ وارد باغ شخصی میشود

Photo ofساعت ١١:١٨ دقیقه. ارتفاع 1726 متری. استراحت زیر درخت کاج Photo ofساعت ١١:١٨ دقیقه. ارتفاع 1726 متری. استراحت زیر درخت کاج Photo ofساعت ١١:١٨ دقیقه. ارتفاع 1726 متری. استراحت زیر درخت کاج

ساعت ١١:١٨ دقیقه. ارتفاع 1726 متری. استراحت زیر درخت کاج

سعی کنید از هر 45 دقیقه 15 دقیقه به همنوردان استراحت دهید.

PictographFlora Altitude 6,004 ft
Photo ofدر مسیرگیاهان دارویی نظیر مرزه کوهی، چای کوهی و کاکوتی بسیار زیادی وجود دارد Photo ofدر مسیرگیاهان دارویی نظیر مرزه کوهی، چای کوهی و کاکوتی بسیار زیادی وجود دارد Photo ofدر مسیرگیاهان دارویی نظیر مرزه کوهی، چای کوهی و کاکوتی بسیار زیادی وجود دارد

در مسیرگیاهان دارویی نظیر مرزه کوهی، چای کوهی و کاکوتی بسیار زیادی وجود دارد

تا دلتون بخواد مسیر پراز گیاهاون دارویی نظیر کاکوتی، چای کوهی، و مرزه کوهی میباشد مرزه را می توان از جمله مفید ترین سبزبجاتی نام برد که در درمان بسیاری از بیماری ها می تواند موثر واقع شود. این سبزی بسیار مفید دارای خواص متعددی است که از جمله آنها می توان به درمان چاقی و کاهش وزن، کاهش فشار خون و … اشاره کرد. در ادامه به بررسی سایر خواص مرزه اشاره خواهیم کرد. با دکتر سلام همراه باشید. خواص مرزه شامل خاصیت ضد میکروب، ضد درد و اسپاسم و ضد نفخ است. امروزه از خواص مرزه به منظور پیشگیری از رشد تومورها استفاده می شود. شمینه (کلکنه)گیاهی است که در لرستان، دلفان، کرمانشاه آن را پشمینه یا کلکنه یا کلکینه و به زبان ترکی توکلیجه و به فارسی چای کوهی یا چای چوپان یا گل پشمکی یا لولوپشمکی می نامند. از نظر طب قدیم چای کوهی دارای طبع گرم و خشک است و برای درمان بیماری های ناشی از مزاج سرد و رطوبت زیاد مفید می باشد. در طب سنتی مصرف چای کوهی برای افراد سرد مزاج توصیه شده و فواید متعددی نیز برای آن قائل هستند اما مصرف چای کوهی را به افراد گرم مزاج توصیه نمی نمایند چای کوهی به عنوان مسکّن برای ناراحتی‌های گوارشی استفاده می‌شود.[۳] این گیاه از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است. چای کوهی بازکننده قولنج‌های سرد مزاج مدر بول و بازکننده عادت ماهانه در زنان و متلاشی‌کننده سنگ مجاری ادراری و صفراوی است. افراد دارای مزاج گرم از این گیاه کمتر بنوشند و با داروهای دیگر مصرف نمایند زیرا خوردن زیاد چای کوهی ادرار را خون آلود می‌کند. خوردن این گیاه می‌تواند اخلاط بلغمی غلیظ بدن را که در شش‌ها یا امعاء یا رحم متمرکز شده‌اند دفع سازد. همچنین خوردن معجون چای کوهی و عسل قوای جنسی را بهبود می‌دهد. این گیاه با خاصیت آرامش بخشی، آنتی باکتریال است و در دفع سنگ کلیه، دردهای مفصلی، رماتیسمی، سردرد، سرگیجه و دردهای عصبی و ناراحتی‌های معده و روده با منشأ روانی مفید است.[۴] این گیاه ضدتشنج و ضدمیگرن بوده و در درمان سرماخوردگی مؤثر است. همچنین این گیاه در درمان بی خوابی، نقرس، حساسیت، گرفتگی روده و تقویت دستگاه دفاعی بدن بسیار مؤثر است. این گیاه که به صورت گل‌های پنبه‌ای بنفش رنگ در مناطق کوهستانی رشد می‌کند دارای خواص فوق‌العاده‌ای است. بهترین شیوه مصرف این گیاه دم کرده آن است.[۵] بهترین زمان استفاده از این گیاه تا شش ماه پس از چیدن آن است و بعد از این مدت بهتر است از اسانس آن استفاده شود. مصرف چای کوهی برای زنان باردار مضر بوده و ممکن است موجب سقط جنین شود گیاه کاکوتی با اصطلاح انگلیسی Ziziphora cliniopodiodes از جمله گیاهان دارویی با طبع گرم و خشک می باشد که از تیره نعنائیان محسوب می شوند. محل رویش این گیاه در نواحی کوهستانی ایران همچون ارتفاعات جاجرم واقع در خراسان شمالی و شهرستان بجنورد می باشد در گویش محلی خراسان به گیاه کاکوتی عنوان "آنخ" داده شده است. گیاه دارویی کاکوتی هم دارای خاصیت غذایی می باشد و هم دارای خاصیت دارویی. این گیاه را در اکثر موارد به همراه چای دم کرده و با افزودن مزه آن به چای طعم خاصی به آن می بخشند و همینطور بعضی مواقع به تنهایی دم کرده و میل می کنند که این روش مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است. قدمت گیاه کاکوتی به چندین سال قبل برمی گردد ، دارای گلهای بنفش با بوته هایی پرپشت و ارتفاع بین 20 تا 50 سانتی متری دارد به این گیاه کلکوتی یا کهلیک اُتی(همان علف کبک) نیز میگویند. کاربرد این گیاه به عنوان یک ادویه معطر در غذاها جایگاه ویژه ای دارد جالب است بدانید عطر آن چیزی شبیه عطر آویشن دارد. برای کاهش دل پیچه و دل درد می توانید از برگ های خرد شده کاکوتی به عنوان یک طعم دهنده داخل دوغ استفاده کنید. گیاه کاکوتی هم خاصیت داروئی و هم خاصیت غذایی دارد. کاکوتی را اکثرا به همراه چای دم میکنند و اینگونه طعم خوبی را به چای اضافه میکند و بعضی اوقات هم آن را به تنهایی دم می‌کنند.. گیاه کاکوتی چند ساله است و بوته‌های آن پرپشت و ارتفاع آن بین ۲۰ تا ۵۰ سانتی متر می‌باشد و به آن کهلیک اُتی (به معنای علف کبک) و یا کلکوتی می‌گویند. کاکوتی دارای گل‌های بنفش است. استفاده از این گیاه به عنوان ادویه در غذا‌ها کاربرد دارد و عطر آن بسیار نزدیک به آویشن است. از برگ‌های خرد شده کاکوتی به عنوان طعم دهنده دوغ می‌توان استفاده کرد که اثرات سوء گوارشی آن نظیر دل درد و دل پیچه را کاهش میدهد. در برخی استان‌ها نظیر زنجان کاکوتی (کهلی اوتی) در پخت آش‌ها و غذا‌های محلی نظیر کله جوش استفاده می‌شود. این سبزی و دم کرده آن در دو نوبت صبح و عصر خاصیت فراوانی دارد. بعد از غذا چای کاکوتی بنوشید

PictographBirding spot Altitude 6,076 ft

Photo ofساعت 12:00 . ارتفاع 1901 متری از سطح دریا. مسیر از سمت یال کوه دور می‌زنیم Photo ofساعت 12:00 . ارتفاع 1901 متری از سطح دریا. مسیر از سمت یال کوه دور می‌زنیم Photo ofساعت 12:00 . ارتفاع 1901 متری از سطح دریا. مسیر از سمت یال کوه دور می‌زنیم

ساعت 12:00 . ارتفاع 1901 متری از سطح دریا. مسیر از سمت یال کوه دور می‌زنیم

صخره های زیبای مسیر

Photo ofساعت ١٢:۵٢ دقیقه مسیر پهن تر و باغات ییلاق سیاو نزدیک میشویم.یکمی جلوتر آب و محل اقامت وجود دارد Photo ofساعت ١٢:۵٢ دقیقه مسیر پهن تر و باغات ییلاق سیاو نزدیک میشویم.یکمی جلوتر آب و محل اقامت وجود دارد

خوب رسیدم به ییلاق سیاو. اگر کوله هارو در روستای سیاهورود تحویل نیسان داده باشید اینجا تحویل خواهید گرفت. ماشینهای سواری تا این ییلاق امده بودند

خانه اقامتی میلاد ییلاق سیاو

Photo ofییلاق سیاو. با سواری تا این ییلاق میشه اومد Photo ofییلاق سیاو. با سواری تا این ییلاق میشه اومد Photo ofییلاق سیاو. با سواری تا این ییلاق میشه اومد

ییلاق سیاو. با سواری تا این ییلاق میشه اومد

اومدیم داخل دره

PictographFlora Altitude 6,962 ft
Photo ofاین مسیر پر از کاکوتی و پونه کوهی و ترشک میباشد Photo ofاین مسیر پر از کاکوتی و پونه کوهی و ترشک میباشد Photo ofاین مسیر پر از کاکوتی و پونه کوهی و ترشک میباشد

این مسیر پر از کاکوتی و پونه کوهی و ترشک میباشد

عکاسی از زیبایی‌های مسیر

Photo ofچشمه آب شماره دو. در محل صرف نهار روز اول. بهتره از این چشمه استفاده کنید. ارتفاع 2240 Photo ofچشمه آب شماره دو. در محل صرف نهار روز اول. بهتره از این چشمه استفاده کنید. ارتفاع 2240 Photo ofچشمه آب شماره دو. در محل صرف نهار روز اول. بهتره از این چشمه استفاده کنید. ارتفاع 2240

رسیدیم به ارتفاع 2420

Photo ofگردنه سلکه سیاه ساعت ١٧:١١ دقیقه. ارتفاع 2459 از سطح دریا و 10.5 کیولمتر پیمایش کردیم. الباقی مسیر باید ارتفاع کم کنیم Photo ofگردنه سلکه سیاه ساعت ١٧:١١ دقیقه. ارتفاع 2459 از سطح دریا و 10.5 کیولمتر پیمایش کردیم. الباقی مسیر باید ارتفاع کم کنیم Photo ofگردنه سلکه سیاه ساعت ١٧:١١ دقیقه. ارتفاع 2459 از سطح دریا و 10.5 کیولمتر پیمایش کردیم. الباقی مسیر باید ارتفاع کم کنیم

رسیدیم به بالاترین ارتفاع حدود 2459 . تا اینجا 1130 متر ارتفاع زیاد کردیم و 10.5 کیلومتر از مسیر را طی کردیم

Photo ofساعت 18:04 . پایین کنار کلبه ها چادر خواهیم زد Photo ofساعت 18:04 . پایین کنار کلبه ها چادر خواهیم زد Photo ofساعت 18:04 . پایین کنار کلبه ها چادر خواهیم زد

ساعت 18:04 . پایین کنار کلبه ها چادر خواهیم زد

به طرف ییلاق کوه روبار و کبه ها حرکت کنید.

محل برف شدن آب و تشکیل رودخانه

Photo ofساعت 19:40 چادر هارو در ییلاق کوه بار برپا کردیم. راستی صبح هواستون باشه گوسفندها جهت خوردن نمک روی سنگها حمله ور میشن Photo ofساعت 19:40 چادر هارو در ییلاق کوه بار برپا کردیم. راستی صبح هواستون باشه گوسفندها جهت خوردن نمک روی سنگها حمله ور میشن Photo ofساعت 19:40 چادر هارو در ییلاق کوه بار برپا کردیم. راستی صبح هواستون باشه گوسفندها جهت خوردن نمک روی سنگها حمله ور میشن

در ابتدا رفتیم داخل ییلاق و از چشمه داخل ییلاق اب اوردیم. ضمنا پشت ییلاق کنار رودخانه هم چشمه کم ابی وحود داره. میتونید چشمه رو تمیز کنید و از آب چشمه استفاده کنید. اگر مسیر سمت چپ را انتخاب کنید میتوانیدبه آبشار خربو ماسوله بروید. لطفا قبل از رفتن نقشه های هوایی مسیر را چک کنید لطفا از محل اتش برای روشن کردن اتش استفاده کنید برای روشن کردن اتش گشتی در اطراف بزنید چوبهای خشک زیادی برای سوزاندان وجود دارد. صبح گوسفندهای برای خوردن نمک پاشیده شده روی سنگها توسط چوپان حمله ور میشوند. بهتره چند نفر هواسشون باشه و در صورتی که گوسفند ها امدند ارام به سمت دیگر هدایت کنند امکان اجاره کلبه در سمت چپ محل کمپ وجود دارد

این چشمه داخلش برگ درختان پر شده بود. تمیزش کردیم. حدود ٣٠٠ متر جلوتر کنار کلبه ها یه چشمه دیگه هم هست.

چشمه آب داخل ییلاق کوه روبار

Photo ofساعت 9:52 . ورودی ییلاق کوه بارو از ماسوله. آبشار زیبا. وارد جنگل های ماسوله میشیم Photo ofساعت 9:52 . ورودی ییلاق کوه بارو از ماسوله. آبشار زیبا. وارد جنگل های ماسوله میشیم

از ماسوله تا اینجا ٢.۵ ساعت حدود 5 کیلومتر راهه. محلی های پیاده روی این مسیر زیاد میرن

ساعت 10:24 . عبور از رودخانه سنگی و زیبا.

ساعت 11:13 . مسیر پایین گل و لای هست. سمت راست بروید

مسیر پایین گل و لای هست. سمت راست بروید

منظره آبشار خره بو از راه دور

فاصله آبشار خربو تا ماسوله 1500 متر میباشد

چشمه آب

Photo ofساعت 12:51 . انتهای مسیر. اینجا هم محل کمپ خوبی هست. Photo ofساعت 12:51 . انتهای مسیر. اینجا هم محل کمپ خوبی هست. Photo ofساعت 12:51 . انتهای مسیر. اینجا هم محل کمپ خوبی هست.

ساعت 12:51 . انتهای مسیر. اینجا هم محل کمپ خوبی هست.

اگر میخواهید در ماسوله کمپ کنید این مکان بهترین محل کمپ میباشد. کنار محل کمپ رستوران و سرویس بهداشتی وجود دارد همچنین میتوانید برید داخل شهر اقامتگاه محلی اجاره کنید

• Photo of arash.climbing.group

واسه ماه مهر چه برنامه جنگل نوردی توصیه میکنید ؟

• Photo of Esmaeel Modaresi 1
    Esmaeel Modaresi 1 Dec 27, 2021

سلام جناب پناهی لطفا بفرمایید برای پیمایش مسیرهای منطقه طارم به گیلان راهنمای بومی درمنطقه هست و برای همکاری در بهار هزینه ان چه مبلغی می گردد