Heuvelachtig Braine-le-Château

March 7, 2020
March 2020

near Braine-le-Château, Wallonia (Belgique)

Afspraak op de Grand’Place (V) in Braine-le-Château. Stap tussen de kerk en het 16de-eeuwse Baljuwshuis de rue des Comtes de Robiano in en wandel langs de muur van het kasteeldomein en de Moulin banal (1226) 1 op de Hain. Draai links de rue Saint-Roch in. Bocht met de weg naar rechts en neem links de sentier des Communs Prés (aan de bank). Op de T linksaf en verder over het kerkpad tot op het einde. Links staat de Ferme Rose (1587). Rechtsaf langs de bosrand. Trek je niets aan van zijwegen en bocht op de T met de weg rechtsaf. De weg wordt hol en na een bocht kom je aan een driehoekig pleintje met een bakstenen kapelletje. Hou links aan en volg de rue Saint-Roch tot aan het eerste kapelletje aan je rechterkant. Neem rechts de stijgende sentier des Monts. De weg wordt hol en trekt het bos in. Op de splitsing in het bos rechtdoor. Je komt in een straat en hebt een mooi panorama voor je. Linksaf. Op de splitsing aan het gele huis rechtdoor, richting Chapelle Sainte-Croix (16de eeuw) 2 . Als je ze wilt bekijken, ga je even linksaf. Onze tocht gaat rechtdoor. Volg de rue de la Vallée tot in de bocht van een kasseiweg. Neem daar het kerkpad (Sauf Cyclistes) rechts. Je komt in een straat en volgt die naar rechts tot aan de N28. Steek die over en wandel verder door de rue Landuyt. Klim tot aan een wit kapelletje en draai rechts de sentier des Fiefs in. Op het einde van het pad linksaf en meteen rechts de rue des Escarbilles in. Negeer links de sentier Saint-Anne en rechts de sentier à Bouclettes en klim verder tot op de T. Rechtsaf. Negeer links een kerkpad met een tourniquet en draai rechts de avenue du Beau Séjour in. Negeer de sentier à Bouclettes en de rue des Radoux en draai rechts de rue du Drabe in. Daal af tot op de T. Rechtsaf. Het gaat steil naar beneden en op de splitsing ga je linksaf tot aan de verkeerslichten. Steek de weg en de Hain over en wandel onder de spoorwegbrug door tot aan de Ferme Deschamps. Rechtsaf en meteen links naast de boerderij een veldweg in. Eerst een brede veldweg, met een mooi uitzicht op de donjon van de seigneurie Deschamps (16de eeuw) 3 , daarna een smal pad door de velden. Het pad gaat over in de rue Minon, die overgaat in de rue de la Clairière. Negeer links de sentier Mourlan, wandel langs een villa met een groot gazon en negeer links het bospaadje waar wandeling 9 in gaat. Neem voor het huis met witte voorgevel en gele zijgevel de veldweg rechts, het bos in. Daal af tot in de bocht van de chemin du Bois de Clabecq. Neem hier rechts. Trek je niets aan van zijwegen en stap op het einde van de straat rechtdoor over een breed pad tussen de tuinen. Steek nogmaals een straat over en wandel verder tot aan de N28. Ga aan de overkant door de sentier de la Baraque tot in de Vieux Chemin de Nivelles. Rechtsaf. Laat de sentier des Muraes links liggen en stap links de sentier Piftin in. Bocht met het pad mee naar rechts, ga op de T linksaf en volg de sentier Camarand tot op een pleintje. Bocht met het pad mee naar rechts, steek een straat over en stap rechtdoor het dalende kerkpad (Sauf cyclistes) in. Na een paar bochten steek je een straat over en wandel je naast een spiegel een volgend kerkpad in. Het gaat over in een straat die sentier de la Pariselle heet. Bocht met de weg mee naar rechts en stap op het einde, links naast een speeltuintje en een petanquebaan, rechtdoor een laatste kerkpad in. Het pad gaat over in de Vieux Chemin de Nivelles. Laat de rue Cabiau rechts liggen, bocht op het einde met de weg mee naar links en ga op het kruispunt rechtsaf. Steek de oude spoorweg over, maak een links-rechts knikje en stap verder tot op de Grand’Place met de Pilori 4 , de oude schandpaal uit 1521.

Braine Castle

1. Moulin banal

Waterrad

Hain

De Hain ontspringt in Lillois-Witterzée en stroomt door de dorpen Ophain-Bois-Seigneur-Isaac, Woutersbrakel, Eigenbrakel en Kasteelbrakel, om uiteindelijk na 25 km bij Klabbeek uit te monden in het kanaal Charleroi-Brussel. Vóór de aanleg van het kanaal was het een zijrivier van de Zenne .
Oorspronkelijk heette de rivier de Brakel , waarmee hij zijn naam aan drie Waalse dorpen gaf. In Ophain heette hij ook ri d'Ophain. Ophain, dat oorspronkelijk Op-heim betekende, werd in het Waals begrepen als op de Hain en zo ging men de rivier de Hain noemen . Alsof dat nog niet genoeg is, wordt het riviertje soms ook verward met de Hene , waar het niets mee te maken heeft.

Chapelle Saint-Roch

Chapelle Ste.-Croix

Mooie 16e eeuwse kapel op de top van de heuvel met prachtig uitzicht.

2. Chapelle Sainte-Croix

Kapel

Chapelle Sainte-Vierge

links van dit huis volgen (niet linksaf)

links van dit huis de rue Landuydt volgen (niet linksafslaan hoor!)

3. Seigneurie Deschamps

Gebouw

Braine-le-Château

Dit is Braine-le-Château nabij Nijvel

Rue de Nivelles

Helling in Braine-Le-Château. Bekend van de Brabantse Pijl. Lengte: 1500 m Hoogteverschil: 64 m Gem. percentage: 4.3 % Max. percentage: 7 %

Kasteelbrakel

Kasteelbrakel is een plaats en gemeente in de provincie Waals-Brabant in België. De gemeente telt ruim 10.000 inwoners.

Eeuwenlang hoorde Kasteelbrakel bij het graafschap Henegouwen, alhoewel het omringd was door gebieden die tot het hertogdom Brabant behoorden.