Het Stift, rondwandeling vanaf camping 'De Molenhof' langs Het Stift

Photo ofHet Stift, rondwandeling vanaf camping 'De Molenhof' langs Het Stift Photo ofHet Stift, rondwandeling vanaf camping 'De Molenhof' langs Het Stift Photo ofHet Stift, rondwandeling vanaf camping 'De Molenhof' langs Het Stift

June 2, 2021
June 2021

near Het Stift, Overijssel (Nederland)

Makkelijke en fraaie wandeling door het coulissen-landschap rond het gehucht "Het Stift".
Dit van oorsprong middeleeuwse "benedictijnen-klooster" is heden ten dage een beschermd dorpsgezicht en ook de directe omgeving is wettelijk beschermd.

Vanaf onze standplaats camping De Molenhof wandelen we richting Het stift maar slaan vlak voor het gehucht rechtsaf en wandelen het eerste stuk over een smalle asfaltweg tussen de landerijen. Bij het bruggetje over de beek eindigt het asfalt en lopen we over een onverharde landweg verder. Grote eikenbomen staan langs het pad en bij een oude boerderij zien we een honderdtal vogelhuisjes in de bomen hangen. Sommige vormen zelfs een negenhoge torenflat voor de broedende fladderaars.

Drie keer linksaf en we lopen weer terug richting Het Stift. Onderweg zien we de boeren druk bezig om het kuilgras binnen te halen. Overal rijden trekkers met grasschudders en trekkers met graszuigers in de rondte.

Weer bij een volgend bruggetje over de Stiftsbeek houden we even halt en laten Saartje lekker afkoelen in het heldere water. Enthousiast zwemt ze heen en weer.
Langs de beek vervolgen we de route en lopen onder het dorpje langs eerst naar de lokale kapel van Maria die langs een akker staat.

Hier vandaan gaat het over en smal paadje in een rechte lijn naar het dorp met de middeleeuwse kerk. De Stiftskerk.
Een fraai voorbeeld van een sobere nu protestantse kerk midden op het dorpsplein.
Naast de kerk een mooie uitspanning waar met dit mooie weer behoorlijk wat volk op het terras zit.

Na een kleine ronde door en rond Het Stift gelopen te hebben verlaten we het dorpje en gaan voor het laatste stukje terug naar de camping.

Om de foto's in een betere kwaliteit op computer of laptop te zien; klik dan op de pijltjes rechtsboven. De foto's openen dan in een groter veld en in een hogere resolutie.

Mocht deze wandeling je aanspreken en/of heb je hem gelopen dan kun je een berichtje achterlaten met een beoordeling. Helemaal leuk vinden wij het als je onder onze foto klikt en onze volger wordt.

PictographCampsite Altitude 237 ft

• Photo of jaapmarga
    jaapmarga Jun 4, 2021

Hoi beste WES,
    Goed van jullie om er even ,tussenuit, te gaan.
    Mooie wandelingen door jullie gemaakt in een prachtige omgeving. De foto’s komen ons bekend voor! Het Stift prachtig oude kerk!
    We hebben er veel gefietst en gewandeld en zetten binnenkort de caravan er een maand neer.
    Warme groet jama

• Photo of jaapmarga
    jaapmarga Jun 4, 2021

Hoi beste WES,
    Goed van jullie om er even ,tussenuit, te gaan.
    Warme groet jama

Wicky en Erick Jun 4, 2021

Jullie zijn ook echt overal geweest he?. Maar jullie hebben gelijk, het is prachtig hier. We zijn ook begonnen met het Twentepad. Een rondje van 90 kilometer door de mooie natuur. Volgens mij zijn we vandaag langs jullie camping gelopen; camping aan het Twentepad. Groetjes van de Zwervertjes.