Photo ofHet berggevoel in de vallei van Trôs-Marets en het veengevoel rondom Ferme Libert Photo ofHet berggevoel in de vallei van Trôs-Marets en het veengevoel rondom Ferme Libert Photo ofHet berggevoel in de vallei van Trôs-Marets en het veengevoel rondom Ferme Libert

3 hours one minute
November 14, 2020
November 2020

near Planners, Wallonia (Belgique)

Op Youtube zag ik een interessante video over Trôs-Marets. Deze beek in de Hoge Venen is niet zo bekend als de Ninglinspo, maar werd wel omschreven als even spectaculair als de enige bergrivier in België. Dat wekte mijn interesse op aangezien de Ninglinspo één van de mooiste stukjes van België is. De vallei van Trôs-Marets mag dan misschien niet zo bekend zijn als de Ninglinspo, maar op deze zaterdag waren er wel meer dan voldoende wandelaars op pad.

Ferme Libert was niet echt bij mij bekend, maar dat komt allicht omdat ik niets met langlaufen of skiën heb. Er is hier namelijk een skipiste die erg kronkelend naar beneden gaat en er is eveneens een skilift die skiërs terug naar boven brengt. Vandaag fungeerde de skilift voornamelijk als uitkijkpunt over deze mooie omgeving. Ik mag het dan misschien niet kennen, maar velen anderen klaarblijkelijk wel. Dit is namelijk een populair wandelgebied en wanneer je wat later arriveert is het wat moeilijker om je auto ergens te parkeren. Ik parkeerde me aan de Route de la Ferme Libert en om tien uur 's ochtends was hier nog plek zat.

De eerste vijfhonderd meter gaat het via de autoweg naar omhoog, maar dat is het enige stuk verhard wegdek dat ik op deze wandeling tegenkwam. Dan kom ik in het eerste gedeelte van de wandeling die zo'n tien kilometer in beslag neemt en het doorsnee landschap van de Hoge Venen laat zien. Het landschap bestaat uit bossen (naaldbomen), beekjes, schrale graslanden, heideterreinen en uiteraard veengebied. Door de vochtige bodem van de Hoge Venen is het terrein soms best wel zompig.

De eerste vier kilometer verloopt voornamelijk langs brede wegen. Hier komen ook erg veel mountainbikers en dat laat letterlijk zijn sporen na. Deze brede, onverharde wegen zijn soms kleine modderpoelen en waar mogelijk loop ik naast deze wegen in het bos dat er vlak naast ligt. Het veengebied is hier op zijn mooist wanneer het zicht het toelaat om ver over het glooiende landschap te kijken. Menselijke sporen zijn helaas nooit ver weg met elektriciteitsmasten en autowegen in de buurt.

Na ruim vier kilometer wordt het wat avontuurlijker - en modderiger - want er is een kleine verbindingsweg die door het veengebied gaat naar een hoger gelegen plateau. Het verbodsbord dat ik hier niet mag komen omdat er gejaagd wordt, heb ik maar even genegeerd... Deze passage is behoorlijk modderig en één keer dreigde ik zelfs vast te komen zitten in de modder, maar na wat vroedwerk kan ik me losmaken. Op het plateau zie ik hetzelfde beeld als bij het begin van de wandeling. Ik kruis wel een klein beekje dat voor wat variëteit in de wandeling zorgt.

De klim naar het gemeentelijk bos van Malmedy zorgt voor de overgangsfase van deze wandeling. De brede, onverharde wegen zijn nog steeds van de partij, maar na 9,5 kilometer worden deze wegen verlaten voor een pad dat door het veengebied zelf gaat. De eentonigheid van deze brede wegen wordt daardoor vaarwel gezegd en nu volgt deel twee van de wandeling. Dit deels is een stuk korter dan het eerste deel, maar wel een onvervalste topper. Eerst gaat het namelijk door het werkelijk magnifieke veengebied van Négus en wat later wordt het gevoel van een bergwandeling opgeroepen in de vallei van Trôs-Marets dat zich van mij ook een bergrivier mag noemen (maar wel een beek is).

In het gebied van Négus zijn er ettelijke smalle knuppelpaden waar ik over wandel en dat geeft me de gelegenheid om te genieten van het prachtige hoogveen dat getooid is in knappe herfstkleuren. Ik stop meermaals om een aantal foto's te nemen. Het enige nadeel bij dit knuppelpad is dat er veel mensen uit de andere richting komen en het pad is niet breed. In tijden van Corona toch misschien wel een risico. In mijn hoofd had ik al besloten dat dit het mooiste gedeelte van de wandeling was, maar wist ik veel dat het echte hoogtepunt vlak erna was.

Hierna volgt namelijk een afdaling waar de beek Trôs-Marets wordt gevolgd. Door de natte, modderige ondergrond en de aanwezigheid van rotsen en boomwortels is het wat lastiger stappen, maar ook wel dubbel genieten van deze beek die over ettelijke kleine watervalletjes beschikt. Op dit gedeelte van de wandeling kwam ik toch wel veel wandelaars tegen die bijna allemaal naar boven stapten, terwijl ik als enige afdaalde. Dat was voor mij toch een klein minpuntje. Bij de Trôs-Marets zijn er verschillende punten waar ik even halt houd om foto's te nemen. Af en toe zijn er kleine bruggetjes die de beek overspannen en het beste zicht bieden op deze zijstroom van de Warche.

Na ruim veertien kilometer gaat het terug naar omhoog en dan wordt het berggevoel helemaal compleet wanneer de Trôs-Marets enkele tientallen meters lager ligt terwijl ik wandel op een klein kiezelpaadje. De vele tegenliggers die ik op mijn pad tegenkom, moet ik voor de gemakkelijkheid maar even wegdenken. Het is ook op dit punt ongeveer dat er een iets lastiger passage zit omdat de ondergrond langzaam transformeert naar rotsachtig en dat in combinatie met het water van de vlakbij gelegen beek maakt het soms toch wat lastig. Even later zijn er terug brede, onverharde paden die me na ruim 3,5 uur wandelen terug naar het beginpunt brengen.

De vallei van Trôs-Marets en het veengebied van Négus zijn toch wel het absolute topgedeelte van deze wandeling en ik vind het zelfs één van de beste wandelingen die ik de afgelopen maanden heb gedaan. Het eerste, langere gedeelte is een mooie tocht door de landschappen van de Hoge Venen, maar mocht misschien iets avontuurlijker zijn. Alpijnse toestanden moet je dus niet verwachten, maar het berggevoel was bij mij zeker aanwezig in de vallei van Trôs-Marets. Verwacht na deze wandeling wel geen propere schoenen, want deze regio heet de Blauwe Ardennen voor een reden.

Skipiste Ferme Libert

Dit is de skipiste van Ferme Libert waar je een mooi overzicht hebt van de omgeving. Er is eveneens een parking aanwezig die gebruikt kan worden door klanten van het bikepark, maar nu gesloten was.

Veengebied

De Hoge Venen (Duits: Hohes Venn; Frans: Hautes Fagnes) zijn een onderdeel van het Natuurpark Hoge Venen-Eifel. De Hoge Venen liggen op een hoogvlakte, grotendeels in de Ardennen en voor een kleiner deel in de Eifel. Het ligt in Wallonië in oostelijk België, daar in de provincie Luik, en in een stukje aangrenzend Duitsland. Het geheel beslaat ongeveer 4500 ha. Zoals de naam al zegt, bestaat een groot deel van de regio uit afzettingen van hoogveen. Een deel hiervan is nog actief, wat wil zeggen dat er nog steeds veenvorming optreedt. De Hoge Venen zijn sinds 1966 voorzien van het Europees diploma voor Natuurbeheer. De Hoge Venen zijn Europees beschermd als Natura 2000-gebied 'Plateau des Hautes-Fagnes'. Beschrijving De Hoge Venen worden begrensd door Eupen in het noorden, Monschau in het oosten, Malmedy in het zuiden en Spa in het westen. Het Belgische, grootste deel ligt in de Oostkantons (de Duitstalige Gemeenschap plus de gemeenten Weismes en Malmedy) die tot 1919 bij Duitsland hoorden. Met toppen tot net onder de 700 meter is het het hoogst gelegen gebied van België, waaronder ook het hoogste punt van het land, het Signaal van Botrange (694 meter TAW, 692 meter boven NAP). Ook ontspringen de riviertjes Roer, Vesder (Duits: Weser), Gileppe en Helle (Duits: Hill) in de Hoge Venen. Het gebied kenmerkt zich door veel neerslag. Door een aantal stuwmeren in het gebied wordt dit water gebruikt als drinkwater en voor stroomopwekking. Het landschap bestaat uit hoogveengebieden, heideterreinen, schrale graslanden, weiden en veel bossen. In en om de verspreid liggende dorpjes zijn karakteristieke boerderijen te vinden. Sommige huizen en boerderijen zijn omgeven door karakteristieke metershoge beukenhagen, die bescherming bieden tegen wind en regen. Voorbeelden hiervan zijn te vinden in onder meer Sourbrodt (België) en Kalterherberg (Duitsland). Door het gebied loopt ook de Vennbahn, een inmiddels gesloten spoorlijn op de grens van België en Duitsland die vroeger Aken met het Groothertogdom Luxemburg verbond. Het Hertogenwoud is een groot bos ook in het uiterste oosten van België, aan de grens met Duitsland. Het behoort tot het Natuurpark Hoge Venen-Eifel, dat in beide landen ligt, en ligt ten noorden van de Hoge Venen. Klimaat Op de Hoge Venen valt het meeste neerslag van geheel België. Gemiddeld is dit zo'n 1400 tot 1500 mm per jaar. De hoeveelheid neerslag is hoog, maar (blijkbaar) niet hoog genoeg voor het ontstaan van gematigd regenwoud, zoals men dit bijvoorbeeld aantreft in Galicië. De gemiddelde julitemperatuur is 14,5 °C. Van eind december tot eind februari is de gemiddelde dagtemperatuur lager dan 0 °C. In januari is deze -0,7 °C, in februari -0,4 °C. In januari bedraagt de gemiddelde minimumtemperatuur ('s nachts/'s ochtends) -3,0 °C. De Hoge Venen hebben een gematigd boreaal-atlantisch klimaat (Köppen Cfb) met een neiging naar een continentaal klimaat (Dfb). De grens tussen beide wordt bepaald door de temperatuur van de koudste maand. Met -0,7 °C ligt in de buurt van de grens tussen zeeklimaat en landklimaat (volgens de definitie 0 °C of -3 °C). Er is geen sprake van een subarctisch of boreaal klimaat aangezien er vier (bijna vijf) maanden een gemiddelde temperatuur hebben die hoger is dan 10 °C: juli-september (en bijna maart als vijfde).[1] Bosbranden Op 25 april 2011 heeft er een zeer grote brand gewoed, die 1000 hectare bos en heide heeft vernield, de sporen van de brand blijven nog jaren zichtbaar.[2] Flora In het hoogveengebied zijn kenmerkende heide- en veenplanten te vinden, zoals struikhei, dophei en veenmossoorten, orchideeënsoorten, gentiaan, zonnedauwsoorten, veenbes en veenpluis. Als gevolg van stikstofdepositie en ontwatering, zijn daarnaast lichte berkenbossen en het pijpenstrootje opgekomen. De Japanse duizendknoop (Fallopia japonica) is er een woekerende invasieve soort. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoge_Venen

Panorama

PictographRiver Altitude 1,632 ft

Beek

Bij deze beek is er een bruggetje en wanneer je de weg vervolgt, moet je onmiddellijk rechts afslaan.

PictographRiver Altitude 1,806 ft

Les Tchôdires

Dit gebied is omheind om nieuw aangeplante bomen de kans te geven om te groeien

PictographRiver Altitude 2,091 ft

Kleine beek

Knuppelpad in het veengebied Négus

PictographRiver Altitude 2,047 ft

Brug over Trôs-Marets

De Trôs Marets is een Belgische zijrivier van de Warche, onderdeel van de waterscheiding van de Maas. Het stroomt in de provincie Luik in de gemeente Malmedy in de Oostkantons. Parcours Deze stroom ontspringt in de Fagne du Sotay langs de nationale weg 68 Baraque Michel - Malmédy en volgt in zuidelijke richting. Als je het Ardense woud binnengaat, verandert de beek in een stroom die zich een weg baant tussen imposante blokken kwartsiet en zandsteen en vormt een aantal watervallen en vaten zoals de Pouhon des Cuves. De beek stroomt naar de rechteroever van de Warche in Bévercé op een hoogte van 353 m. Het profiel van deze stroom is bijzonder. Het is inderdaad een van de weinige in België met een hevige koers, net zoals de Hoëgne of de Ninglinspo. Bron: https://fr.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%B4s_Marets

PictographRiver Altitude 1,970 ft

PictographBridge Altitude 1,923 ft

Brug over Trôs-Marets

PictographBridge Altitude 1,733 ft

Brug Trôs-Marets

Vallei van Trôs-Marets

Pouhon des Cuves

Hier is het verval van de Trôs-Marets wat minder zodat er plaatselijk enkele 'kommen' water ontstaan bij deze beek.

• thomasmulliez Dec 6, 2020

Mooie wandeling aanrader

• Stefaan276 May 2, 2021

Een echte aanrader. Heel veel variatie en vooral het traject langs de Trôs-Marèts is heel bijzonder. En natuurlijk een uitgebreide beschrijving die doet watertanden.

• Photo of Emmanuel Lootens
    Emmanuel Lootens May 6, 2021

De eerste kilometers zijn wat gewoon maar na 2/3 van de tocht heb je best goede schoenen aan. Een aanrader.

• bobby040 May 17, 2021

Prima route, zelf een paar kleine wijzigingen gedaan die wat uitdagender waren wat betreft klimwerkt.

• doyna Jan 15, 2022

Hele mooie wandeling. Bij nat en ijzig weer ook heel gevaarlijk door verraderlijke gladde ondergrond.

• Photo of M4All
    M4All Jul 22, 2022

Zeer mooi, en makkelijk te volgen. Wel natte voeten bij regenweer wegens erg veel 'laaghangende' vegetatie!

• Photo of Krista72
    Krista72 Dec 26, 2022

Deze route gekozen nav de uitgebreide beschrijving (en Dorfmeister meteen gaan volgen ;-) Op deze 2e Kerstdag was het na langdurige regen een zeer natte bedoening: je hebt echt waterdichte wandelschoenen nodig, eventueel met gaiters, en een broek waarbij de modder tot in je knieholte mag komen. Mooie route met geweldige waterpartijen. Alles wat iets steiler was dan vals plat was een stromend riviertje geworden. Waren blij met onze wandelstokken vanwege de hink-stap-polstok-sprongen. In de eerste 10km helemaal niemand tegen gekomen. Naar boven geklommen een jagershut op palen in om droog te kunnen picknicken. We hebben genoten. En de warme choc met kerstkrans terug in de camper extra verdiend.

De moeilijkheidsgraad is zeer afhankelijk van het weer. Als het droog was geweest dan had ik het als gemakkelijk beoordeeld. Nu door nat en glad gemiddeld. Maar ook dan de moeite!