Heringsbosch-Schinveldse Bossen en Rodebach 7.7 km

Photo ofHeringsbosch-Schinveldse Bossen en Rodebach 7.7 km Photo ofHeringsbosch-Schinveldse Bossen en Rodebach 7.7 km Photo ofHeringsbosch-Schinveldse Bossen en Rodebach 7.7 km

June 5, 2020
May 2020

near Op den Hering, Limburg (Nederland)

Mooie wandeling in het Heringsbos/Schinveldse Bossen en langs de Rodebach, aan beide kanten van de grens. Startpunt bij parkeerplaats aan de Heringsweg, per auto alleen bereikbaar via Duitsland of via de Heringsbosch weg of Neutrale Strasse (de weg is de grens) langs de Schinveldse Bossen vanuit Brunssum. Onderweg geen horeca. Kans op Schotse Hooglanders onderweg, dan voldoende afstand houden.
Vanaf de start loop je langs de Heringsweg richting de Heringshof waar je over een halfverhard fietspad Duitsland in loopt. Je kruist de Rodebach en loopt een stuk over veldwegen ten zuiden van Gangelt en Stahe. Terug bij de Rodebach loop je langs de Schanzberg, een heuvel met grote bomen en kruis, wat vroeger een soort vluchtheuvel was temidden van de moerassige omgeving. Je loopt naar een brede houtwal ten noorden van het zweefvliegveld. In de houtwal loopt de grens, en vaak ook Schotse Hooglanders. Je loopt oostelijk langs het grasveld van het zweefvliegveld en loopt weer het Heringsbos in. Je loopt langs een plas die recent vergraven is tot een groot bosven en naar de Heringsweg. Over deze onverharde bosweg loopt een geasfalteerd fietspad dat je een stukje volgt, waarna je verder het bos in loopt. Je komt langs een plek waar in de Middeleeuwen een boerenerf was en loopt door gevarieerd bos met hier en daar open plekken en een ven naar twee plassen in een voormalige zandgroeve. Van die plassen loop je richting de rand van het bos (Neutrale Strasse). Bij de rand van het bos ligt een nieuw pad wat je weer naar de Heringsweg terugvoert. Korte tijd later ben je terug bij het startpunt.

Boerenerf late Middeleeuwen

De plek is gemarkeerd met een bord en er zijn wat wallen te zien, midden in het bos.

Bospad richting Neutrale Strasse

Dit bospad is een laan en later pad richting de rand van het bos waar zich de Neutrale Strasse bevindt (een door Nederland en Duitsland gedeelde weg langs het bos).

Fietspad grens

Fietspad voert je over de grens.

Fietspad Heringsweg

Bosweg met geasfalteerd fietspad dwars door het bos.

Heringsweg

Halfverharde weg vanaf buurtschap Op den Hering, door het Heringsbosch, voert eerst langs het Heringshof.

Leiffendervenweg

Bospad

Nieuw pad door Heringsbosch

Een nieuw pad voert langs de rand van het Heringsbosch terug naar de Heringsweg.

Onder Gangelt

Je loopt een stukje door velden in het beekdal ten zuiden van Gangelt en Stahe

Photo ofPad door houtwal met Schotse Hooglanders Photo ofPad door houtwal met Schotse Hooglanders Photo ofPad door houtwal met Schotse Hooglanders

Pad door houtwal met Schotse Hooglanders

Dit kronkelende pad voert door een houtwal. De grens loopt ook door deze houtwal, en je hebt kans op het tegenkomen van Schotse Hooglanders, en op omgevallen bomen.

Pad naar Boschweg

Pad door het bos

PictographLake Altitude 0 ft

Plas

Dit was vroeger meen ik een soort visvijver oid, maar is nu vergraven tot een venachtige plas.

Plas in afgraving

Plas in voormalige zandafgraving.

Schanzberg

De Schanzberg is een heuvel met grote bomen en een kruis die duidelijk uitsteekt boven het omliggende beekdal

Vuilenweg

Bospad

• Jens Raterink Feb 17, 2021

Super abwechslungsreich!! Tolle Tiere und tolle Natur!

• Photo of Tjaart Molenkamp
    Tjaart Molenkamp Feb 17, 2021

Vielen Dank für deine Bewertung, Jens. Ich bin froh, das es eine tolle Wanderung war!