Hennuèyres- Virginal - Rebecq 24 km

Photo ofHennuèyres- Virginal - Rebecq  24 km Photo ofHennuèyres- Virginal - Rebecq  24 km Photo ofHennuèyres- Virginal - Rebecq  24 km

April 17, 2014
April 2014

near Warichaix, Walloon (Belgique)

Start station Hennuyères (geen café). Picknickcafé in Virginal.
Op deze tocht zwerven we in de meest westelijk uithoek van Waals-Brabant en in de nabijheid van Henegouwen en het Vlaamse Pajottenland. We lopen doorheen een licht glooiend landschap van beekvalleien (die de Zenne voeden), weiden, akkers en uitlopers van Henegouwse bossen.
Het is rustig Wandelen op rechte kerkwegels, hobbelige kasseistroken, dwars doorheen malse weiden, zachte bospaden en stroken verkeersluwe asfalt. Een paar keren strekken we de kuitspieren op een nijdig klimmetje.
We lopen door vier dorpen: Hennuyères (deelgemeente van het Henegouwse Braine-le-Comte), Virginal-Samme (deelgemeente van het Waals-Brabantse Ittre), Quenast (deelgemeente van het Henegouwse Rebecq) en Rebecq-Rognon. De heuvellende streek rond Tubise (Tubeke), Rebecq (Roosbeek), Ittre (Itter), Nivelles (Nijvel) en Braine-le-Château (Kasteelbrakel) wordt ook wel het Roman Païs (het Romaanse Land) genoemd, een verrassend stukje Wallonië met heelwat erfgoed in een groen kader en dit op nauwelijks 20 km over de Taalgrens. Tochtontwerp en begeleiding Jaak Perneel, Koksijde voor Midweekstappen.be. 140416 meer foto's op ww.midweekstappen.be
LET OP parcoursfoutje voor Rebecq-centre - niet te vroeg afslaan om naar de zagerij te gaan!

• Photo of Deekay
    Deekay May 20, 2016

Heel mooie wandeling. Maar wel een opmerking over het hoogteverschil. 1102 m is absoluut niet juist. Onmogelijk met deze redelijk vlakke wandeling met hier en daar een klimmetje. Er is iets mis met de ge-uploade track. Er zitten te veel heel korte pieken en dalen in. Met de track die wij gemaakt hebben komen we tot 319 m, wat meer realistisch is. Ik heb de wandeling met onze track opgeladen onder de naam Hennuyeres 25k. Dit gegeven is toch wel van belang, want wij hadden gedacht deze wandeling als training te gebruiken voor de GR107 in de Pyreneeën.

• Photo of Ives Van den Heede
    Ives Van den Heede Mar 28, 2021

Heel mooie route zeker een aanrader!