Heiligkreuz (Binn) richting Chiegalppass

Photo ofHeiligkreuz (Binn) richting Chiegalppass Photo ofHeiligkreuz (Binn) richting Chiegalppass Photo ofHeiligkreuz (Binn) richting Chiegalppass

59 minutes
October 13, 2022
October 2022

near Saflischmatten, Canton du Valais (Switzerland)

Vanaf de parkeerplaats in Heiligkreuz ben ik in september gaan wandelen naar de Chriegalppass. De pas heb ik echter niet bereikt, want dan had ik nog eens een ruim half uur langer duur moeten lopen en dat zag ik niet meer zitten. De route is namelijk best lastig en je moet goed kijken waar de padmarkeringen lopen. Het eerste deel van de route is nog een goed pad door een bos, maar zodra je het rotsblokkenveld bereikt wordt het lopen lastiger en wordt het goed opletten. Na het rotsblokkenveld, moet er flink geklommen worden en ook weer goed opletten waar de route loopt. Niet lang na een gevaarlijke passage van een waterval, bereik je een hoogvlakte en niet snel erna een prachtig bergmeer in een nogal ruig gebied. Het is daar ook weer goed opletten met al die rotsblokken.
Ik vind het een mooie tocht, maar ik geef de voorkeur aan duidelijkere paden. Deze tocht deed ik alleen en buiten wat jagers die ik na een uur tegen kwam, heb ik niemand gezien in de bergen.
Als er nog veel sneeuw in de bergen ligt zoals in juni, lijkt mij deze tocht niet verantwoord om te doen.
Let op dat je de rivierbedding volgt en niet een in onbruik geraakte rood/wit route gaat volgen die ineens linksaf de berg op gaat. De blauw/wit route moet je volgen.
Gezien de vele "bokkensprongen van mijn gps, heb ik de route een beetje opgeschoond. De tijd van een uur die staat aangegeven klopt uiteraard niet. Met al het foto's maken en genieten, ben ik in totaal 8 uur onderweg geweest. Naar de Chiegalppass zou het volgens het wandelbordje 4 uur zijn.