Heero Smit Hike, etappe 8: Dolberg - Lünen

Photo ofHeero Smit Hike, etappe 8: Dolberg - Lünen Photo ofHeero Smit Hike, etappe 8: Dolberg - Lünen Photo ofHeero Smit Hike, etappe 8: Dolberg - Lünen

August 9, 2022
August 2022

near Dolberg, Nordrhein-Westfalen (Deutschland)

Achtergrond (beschrijving hieronder)
In april 1945 werd mijn vader bevrijd uit het werkkamp Büssing, in Mascherode (bij Braunschweig). Hij kon naar huis. Maar hoe? Gewond, vermoeid en vermagerd besloot hij westwaarts te gaan lopen. Een paar weken later kwam hij aan in Venlo.
In 2022 besloot ik de wandeling van Mascherode naar Venlo ook te gaan lopen. Niet exact dezelfde route als mijn vader, maar bij benadering.
Ik noem de route, met 12 etappes, naar mijn vader: de Heero Smit Hike. Ik heb met het lopen van deze hike geld ing2ezameld voor Alzheimer Nederland.

Routebeschrijving:
Vanuit Dolberg loop je langs de Bundesstrasse het dorp uit. De straat is druk en er is geen wandelpad. Daarom neem ik een afslag naar Schloss Oberwerries. Daar loopt het rustiger.
Uiteindelijk loop je de stad Hamm in. Je kunt zien dat dit ooit een rijke stad was. Maar de verschuiving van industrie naar Dortmund e.o. én WO II hebben veel vernield.
Dan gaat de route door het industriegebied. Vervelend stuk. Het is dan ook heerlijk om langs het water van het kanaal langs te lopen. Die route heb ik zoveel mogelijk aangehouden. Soms rare slingerpartijen, maar uiteindelijk is het laatste stuk weer prima.
In Lünen kom je bij een sluis langs, over de Westfaliabrücke (vol met slotjes) en dan in een buitenwijk.
De route baant zich een trage weg door de stad naar het centrum.
Daar staat een klok van Persil. In de hele omgeving bekend als punt om een afspraak te maken. "Wij ontmoeten elkaar om "xx tijd" bij de Persil Uhr.
De route is lang genoeg geworden. Vertrek op tijd en neem je pauzes.