Heero Smit Hike, etappe 11: Bottrop - Neukirchen Vluijn

Photo ofHeero Smit Hike, etappe 11: Bottrop - Neukirchen Vluijn Photo ofHeero Smit Hike, etappe 11: Bottrop - Neukirchen Vluijn Photo ofHeero Smit Hike, etappe 11: Bottrop - Neukirchen Vluijn

August 12, 2022
August 2022

near Bottrop, Nordrhein-Westfalen (Deutschland)

Achtergrond: (routebeschrijving hieronder)
In april 1945 werd mijn vader bevrijd uit het werkkamp Büssing, in Mascherode (bij Braunschweig). Hij kon naar huis. Maar hoe? Gewond, vermoeid en vermagerd besloot hij westwaarts te gaan lopen. Een paar weken later kwam hij aan in Venlo.
In 2022 besloot ik de wandeling van Mascherode naar Venlo ook te gaan lopen. Niet exact dezelfde route als mijn vader, maar bij benadering.
Ik noem de route, met 13 etappes, naar mijn vader: de Heero Smit Hike. Ik heb met het lopen van deze hike geld ingezameld voor Alzheimer Nederland.

Routebeschrijving:
Vanuit Bottrop ga je door het centrum langzaam de stad uit. Wandelvriendelijke wegen. En mogelijkheden genoeg om nog wat inkopen te doen voor onderweg.
Je loopt door een parkachtige omgeving en uiteindelijk maak je een bocht naar links (Waghalsstrasse) om door een donkere tunnel onder het spoor door te gaan. Waaghals!
Dan volgt er weer een aardig groen stuk dat uitkomt bij het kanaal. Zo merk je betrekkelijk weinig van Oberhausen en Duisburg. Daar ga je tussen twee torens door de brug op, over de Rijn.
De hoofdweg, met wandelpad, brengt je dan in Moers. Daar is het gezellig. Veel winkeltjes en terrasjes.
Daarna merk je dat je het Ruhrgebied verlaat. Het wordt rustiger en je ziet weer landerijen.
Uiteindelijk kom je in Neukirchen-Vluijn. Plekje van niks, maar hotel Dampfmühle is een prima plek om uit te rusten voor de laatste etappe. Venlo lonkt.