Heero Smit Hike, etappe 10: Herne - Bottrop

Photo ofHeero Smit Hike, etappe 10: Herne - Bottrop Photo ofHeero Smit Hike, etappe 10: Herne - Bottrop Photo ofHeero Smit Hike, etappe 10: Herne - Bottrop

August 11, 2022
August 2022

near Herne, Nordrhein-Westfalen (Deutschland)

Achtergrond; (beschrijving hieronder)
In april 1945 werd mijn vader bevrijd uit het werkkamp Büssing, in Mascherode (bij Braunschweig). Hij kon naar huis. Maar hoe? Gewond, vermoeid en vermagerd besloot hij westwaarts te gaan lopen. Een paar weken later kwam hij aan in Venlo.
In 2022 besloot ik de wandeling van Mascherode naar Venlo ook te gaan lopen. Niet exact dezelfde route als mijn vader, maar bij benadering.
Ik noem de route, met 12 etappes, naar mijn vader: de Heero Smit Hike. Ik heb met het lopen van deze hike geld ingezameld voor Alzheimer Nederland.

Routebeschrijving:
Je bent écht in het Ruhrgebied, dus worden de wegen drukker en de mooie omgeving schaarser.
Herne is toch groter dan gedacht. Je loopt vrij lang door de stad. De wijken worden minder mooi en hand over hand komt meer industrie op je pad.
Om te ontsnappen van de Bundesstrasse probeer ik een route langs het kanaal te vinden. Dat lukt, maar omdat men de boel regelmatig gestremd heeft, kom ik weer bij de drukke weg. Ik besluit om te keren. Een woonwijk in. Maar dat loopt dood. Een inwoner wijst me de route óver de drukke weg, door een bos. Wel word ik nog een paar keer omgeleid, maar tot en met Gelsenkirchen loop ik mooie paden langs het water.
Daarna lukt het me niet anders dan het voetpad naast de drukke weg te volgen. Tot in het centrum van Bottrop.
Al met al een prima loopje.