Havelange

August 4, 2016
July 2016

near Havelange, Wallonia (Belgique)

Viewed 2022 times, downloaded 50 times

"De Condroz ten voeten uit" heet wandeling nr.3 uit de "Dagstappergids Ardennen 3" van Lannoo en Grote Routepaden. Voor de gedetailleerde beschrijving van de wandeling verwijs ik dan ook naar dat boekje. De referentiepunten 1 tot 17 uit het boekje staan als waypoints in mijn track.

De wandeling bestaat uit twee lussen die mekaar kruisen aan de Sint-Maarten-kerk van Havelange. Dat is dan ook het meest logische vertrekpunt: er is naast de kerk tegenover de mooi gerestaureerde 17de eeuwse kasteelhoeve Ferme des Tilleuls voldoende parkeerplaats. (waypoint 3-01)

We beginnen met de oostelijke lus en steken de Rue de La Station (N983) over en verlaten Havelange langs de Rue de la Fontaine, de Rue des Avins en een fraaie veldweg (aan waypoint 3-02), die afdaalt naar het Bois des Tombes, waardoor de Ravel 126 loopt (waypoint 3-03). Deze vroegere spoorlijn werd een geasfalteerd fiets- en wandelpad, dat we ruim 2 km naar links volgen. Waar de Ravel over een weg en een riviertje loopt (waypoint 3-05), nemen we het smalle aardewegje naar rechts en steil omlaag naar de Route de Havelange (bij modderig weer kan je beter nog even de Ravel volgen en dan rechtsaf gaan). Beneden aan de brug gaan we links.

We blijven het riviertje Hoyoux volgen en komen voorbij het okerkleurige Kasteel van Hoyoux (waypoint 3-06). Het kasteel is bewoond en kan normaliter niet bezocht worden, maar ook vanop de weg is het de moeite waard. Wat verderop stappen we door een kilometerlange lindendreef (waypoint 3-07). Reeds eeuwen moet deze dreef bestaan, want hij staat ook al op de Ferrariskaart van 1778, maar de huidige lindebomen zijn wel een stuk jonger zodat hij nog wel een tijdje zal blijven bestaan.

Verderop komen we midden in de open velden aan de fameuze pyramide van Verlée (waypoint 3-08), een 8m hoge obelisk waarvan oorsprong en doel onbekend zijn. Waarschijnlijk was het een geodetisch punt uit de Napoleontische tijd toen de streek in kaart gebracht werd.

We gaan bij de piramide rechtsaf naar een bosje en door waterwinningsgebied, steken een verkeersweg over en gaan verder tot op de asfaltweg Tige de L'Homme Sauvage (waypoint 3-10). Een 60m naar links en net voor het eerste pand gaan we door een hekje een weide in. Het pad is eigenlijk onzichtbaar geworden en volledig met weidegras overgroeid, maar het staat wel op onze OSM-kaart en dus dalen we langs de rand van de weide af naar een volgend hekje dat uitgeeft op de Ravel.

Aan weerszijden van de Ravel staan oude betonnen palen met verweerde 'crossing'-tekens. Die verraden ons dat er hier ook al een overwegje was toen de sporen er nog lagen. Aan de overkant voert een pad terug naar Havelange. Ruim 11km afgelegd en dus tijd voor een terrasje op het pleintje voor de kerk.

Voor de tweede lus volgen we de Rue de la Station naar links, steken het kruispunt over en nemen het dalende wegeltje langs het grote kerkhof (waypoint 3-11). Deze rustige landweg voert ons langs het Bois D'Ossogne (waypoint 3-12). We maken een kleine lus langs en door het pittoreske, oude dorpje Ossogne. Het werd reeds in 862 vermeld in de oorkonden van de abdij van Stavelot. We volgen de verkeersweg terug richting Havelange: een vrij lange en stevige klim door het Bois D'Ossogne naar de T-splitsing met de Rue Malihoux (N983). (waypoint 3-15)

Linksaf tot aan restaurant Petit Criel, scherp rechtsaf Chaumont in en 150m verder links omhoog klimmen we naar verkeersweg N97, die we oversteken (waypoint 3-16). We volgen de weg naast het Athénée Royal Jules Delot (dat in de zomermaanden er eigenlijk wat onderkomen uit ziet) om daar de eerste weg links te nemen (waypoint 3-17), die ons door een landelijke omgeving terugbrengt naar Havelange.

We deden deze vrij gemakkelijk wandeling op 21 juli 2016, een droge zomerse nationale feestdag. Deze gevarieerde wandeling loopt grotendeels over verharde wegen met slechts enkele kortere stukken over met gras begroeide paden met slechts enkele stevige hellingen. Horeca vonden we alleen in Havelange, maar met een frigobox in de auto als centraal bevoorradingspunt hoef je niet voor heel de dag mondvoorraad mee te dragen.

3-01

Informatibord op gebouw tegenover de kerk

PictographTree Altitude 919 ft

Café Havelange

• Photo of Wallorando
    Wallorando Apr 24, 2021

La deuxième partie (Ossogne) est beaucoup plus asphaltée et du coup moins pittoresque malheureusement. Belle région cependant.