Haut-le-Wastia

April 19, 2021
April 2021

near Haut-le-Wastia, Wallonia (Belgique)

Prachtige streek met heel veel mogelijkheden. Wat is het toch fijn als de regio moeite doet om hun wandelpaden te onderhouden. Dit is dé wandeling voor de liefhebber van smalle paden tussen bomen en struiken. Onderweg heb je ook nog eens prachtige panorama's. Tracht deze te doen op een mooie lente of zomer dag, want veel beter dan dit wordt het niet!

Aandachtspunten:
1. Privé: als je deze track trouw volgt komt je 2x op "privé" terrein. Na ongeveer 5 km is een een strook van een paar 100m als privé aangeduid. Maar als je enkel je voetstappen achterlaat, denk ik niet dat dit een probleem is. Een alternatief is er namelijk niet om dit te omzeilen en geloof me het is meer dan de moeite om dit pad te volgen. In Foy maak je een kleine lus , door rechts te houden over een zeer pittige strook kasseien iets verder kom je op een prive pad en moet je door "Le Flavion" stappen (enkel diep, natte voeten zijn onvermijdelijk) om verder te kunnen. Dit kan je gerust vermijden door links aan te houden.

2. Hoe je in Foy ook stapt, de "Rochers du Montaigle" zijn een omweg waard, maar enkel bij perfect droog weer en voor de echte avonturiers met degelijke wandelschoenen (corona wandelaars op tennisschoenen halen het zeker niet) . Het pad is niet zo goed aangegeven maar het duidelijk dat je naar boven kan. Nogmaals, het is enkel te doen bij droog weer want het is steil, zeer steil > 20% en zeker de eerste meters zijn enkel aarde en moet je van boom naar boom klauteren. Maar met een beetje moeite kom je er wel.

3. De lus boven Sosoye komt uit de track van Originele wandelingen en zoals je kan verwachten is het pad plots verdwenen, wel niet zo lastig om je weg te vervolgen.

4. De lus voor Haut is een perfect afsluiting, maar best het pad voor de boerderij nemen, want het pad die ik heb gevolgd houd er plots mee op en je moet zelf een beetje zoeken waar je verder kan.

5. Aan km 7 kan je beter links aanhouden ipv rechtdoor, zo vermijd je een strook asfalt

6. Tijdens de wandeling op een zondag was het zeer druk, misschien heel veel COVID wandelaars, maar helaas ook idioten op quads en crossmoto's...