Harchies, Moeras en Waterlandschap

March 25, 2010
March 2010

near Catillon, Wallonia (Belgique)

Deze wandeling brengt je naar Harchies, vlak bij Bernissart. Onze route volgt deels de GR412 ook wel de 'Sentier des Terrils' genoemd. Het is een tocht die gekenmerkt wordt door stilte en rust in een oude mijnstreek. U merkt meteen aan de wandeling dat je in oud steenkoolgebied zit. In de verte ziet u de oude mijntoren van Condé-sur-l'Escaut opduiken. Na het sluiten van de mijnen zakte de bodem met enkele meters. Hier, in Harchies en ook net over de grens in Condé ondstonden door mijnverzakking grote vijvers en moerassen. De Moerassen van Harchies zijn ondertussen een Europees reservaat met allure geworden. We vervolgen onze weg langs het oude kanaal om dan via Harchies en enkele landwegen uit te komen aan het kanaal Pommerœul-Condé. Dit kanaal vormt een verbinding tussen de Schelde te Condé-sur-l'Escaut in Frankrijk en het Kanaal Nimy-Blaton-Péronnes. Het werd begin jaren tachtig gegraven. Sinds ongeveer 1995 is de verbinding met Frankrijk echter verbroken door een verzanding tussen de sluis te Hensies en de grens met Frankrijk. Door het uitblijven van een overeenkomst tussen België (Waals Gewest) en Frankrijk wordt het kanaal niet meer door binnenvaartschepen gebruikt, maar wel door waterskiërs en vissers.
Het kanaal is ondertussen ook een trekpleister voor vogels geworden, vooral in de winter.Voorbij de brug nemen wij rechtsaf tot aan de baan en dan linksaf tot aan de parking. Hier volgen wij opnieuw de GR-tekens dwars door het moeras tot wij weer bij de parking aan het Centre de Recherches Biologiques d'Harchies aankomen.

• Photo of Dogsfriendly
    Dogsfriendly Nov 9, 2013

Ik heb het kanaal gevolgd in Frankrijk. Machtig mooi... het pad is niet onderhouden (wat ik totaal geen probleem vind). Ik raad je aan waterdichte schoenen te voorzien :-) mocht je eens 't gedacht hebben deze te willen doen.

Zelf proberen wij natuurlijk zoveel mogelijk hondvriendelijk te wandelen. Harchies is in dit geval dan wel een mooi stukje - ik ben er geweest ... maar de verbinding langsheen Chaussée Brunehaut is 'te' lang om hondvriendelijk te zijn. Vandaar dat ik niet uw route heb gedaan, maar had gekeken of er een andere manier was. Daardoor ben ik op dat kanaal gestoten :-)

• Photo of piojoh
    piojoh Aug 16, 2018

Belle promenade avec des paysages variés. Seul passage litigieux au mois d'aout, quand on quitte le sentier qui longe le canal Pommeroeul Antoing pour en prendre un qui le longe de plus loin celui si devient de moins en moins visible et praticable ( avons repris celui qui longe le canal jusqu'au chemin de la nature et rattrapé ensuite le sentier vers Harchies). Merci à Tenerife de Voet.