Ham - Heppen 17,6 km maart 2014

March 27, 2014
March 2014

near Gerhees, Flanders (Belgique)

We vangen deze wandeling aan op het parkeerterrein van Buurthuis Warande Sport (De Warande 86, 3945 Ham). Er ligt hier een voetbalterrein en er staan 2 torens om het wipschieten te beoefenen. De wandeling verloopt deels door de Oosthamse bossen en deels door de Heppense bossen. We vertrekken in zuidelijke richting door overwegend naaldbossen. Wanneer we de zuidelijke lus afgerond hebben steken we de Hamsesteenweg opnieuw over en wandelen we richting Heppen centrum. Hier heb je een aantal horecamogelijkheden, langs de Hamsesteenweg ligt hoeve Coletje en als je verder wandelt tot aan de kerk van Heppen kom je aan café De Lindeboom en Eetkaffee Torenhof. We verlaten het centrum van Heppen in noordelijke richting en komen eerst langs de begraafplaats en de voetbalterreinen van Excelsior Heppen alvorens we aan zwembad De Merel van Leopoldsburg toekomen, eventueel alternatief vertrekpunt van de wandeling. Hier is er een speeltuin en kan je ook al dan niet op het terras iets nuttigen. De sportievelingen onder ons kunnen zich onderweg wagen aan de fitometer. We volgen onder andere de lokale wandeling Het Nachtzwaluwpad in de bossen van Gerheserheide en lopen door een stuk natuurreservaat van Natuurpunt, infoborden leren ons dat de nachtzwaluw het steeds moeilijker heeft om hier te gedijen omdat deze vogel op de grond broedt, daarom werkt landinrichting en bosbeheer eraan om open plekken te creëren langs bosranden en heide en vennen in stand te houden. Het is dan ook belangrijk dat men op de paden blijft om het broeden van deze vogels niet te verstoren. We passeren nog een rustig bezinningsplekje aan een Lourdesgrot alvorens we het beginpunt van de wandeling terug bereiken. Deze wandeling maakt hoofdzakelijk gebruik van smalle goed begaanbare bospaden, nu en dan een stukje verharde wegen zoals het stuk in Heppen centrum.

bank en wijzerborden

Bank en vuilbak op het meest zuidelijke punt van de wandeling.

bank en vuilbak aan kapelletje

bank, vuilbak en infobord

Een bord wijst richting Lourdesgrot die we op het einde van de wandeling zullen passeren. Een ander infobord laat ons de plaatselijke wandelpaden zien.

begraafplaats

Begraafplaats Heppen

PictographProvisioning Altitude 0 ft

café aan de kerk van Heppen

Vertrek : De Warande 86, 3945 Ham

Parkeerplaats aan buurthuis Warande Sport. Hier beoefent men onder andere voetbal en wipschieten.

De Wijzerplaat

Eetkaffee Torenhof

Eetkaffee Torenhof aan de kerk van Heppen. http://www.torenhof-heppen.be/

Fitometer

Voor de extra sportievelingen onder ons is er de mogelijkheid om de Fitometer eens te proberen.

Hoeve Coletje

Restaurant - pannenkoekenhuisje - ijssalon. Hamseseteenweg 51, 3971 Heppen - Leopoldsburg www.coletje.be Eventueel alternatief vertrekpunt van de wandeling, ernaast is parking voorzien.

infobord

Infobord met de lokale wandelroutes van de Gerheserheide.

Infobord over de geschiedenis, natuur en recreatie in de Gerheserheide.

infobord natuurpunt

Hier leren we hoe Natuurpunt de bescherming van de nachtzwaluw aanpakt.

kapelletje

kapelletje aan oud boerderijtje

Praktisch gans overgroeid met klimop kunnen we nog net opmerken dat hier een kapelletje staat in de tuin van een oud boerderijtje.

Lourdesgrot

De wegwijzer aan het begin van de wandeling gaf de richting van de Lourdesgrot al aan, we weten nu dat het beginpunt van de wandeling niet veraf meer is en na een korte pauze bij dit rustige plekje bereiken we spoedig de auto.

PictographRisk Altitude 158 ft

Even opletten hier bij de oversteek van deze toch wel drukke weg.

poortje natuurreservaat

schuilhut en bank

Sint-Blasiuskerk Heppen

Oorspronkelijk bezat Heppen een kapel. Deze bestond uit leem en stro, maar ze werd afgebroken in 1791 en vervangen door een grotere, bakstenen kapel. Mede door de oprichting van het nabijgelegen Kamp van Beverlo nam de bevolking toe. In 1840 werd Heppen een zelfstandige parochie die zich afsplitste van die van Beverlo, en in 1848 werd de parochiekerk ingewijd. Deze werd al spoedig opnieuw te klein, en men breidde als eerste het koor en het dwarspand uit. Dit kwam gereed in 1903. Tussen 1939 en 1940 werd ook de voorgevel en de klokkentoren vernieuwd. Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak, wilde het Belgische leger deze toren met de grond gelijkmaken, hetgeen door de pastoor werd verhinderd met de woorden: "Over mijn lijk!".

PictographLake Altitude 0 ft

vijvertje

Vijvertje in de Gerheserheide.

Voetbalterrein Excelsior Heppen

Zwembad de Merel

Zwarte Spechtstraat 57, 3971 Leopoldsburg Eventueel alternatief vertrekpunt van de wandeling. Speeltuin, fitometer, terras, ...

• Photo of walkerinwoods
    walkerinwoods Oct 1, 2018

Prima wandeling met veel goede foto' s. De lindeboom bestaat niet meer.

• Photo of Zafer - Orhan - Fatih
    Zafer - Orhan - Fatih Jul 4, 2023

Moesten klein stukje door planten lopen.