Haertelsteinveld en Itteren 9 km

July 17, 2020
June 2020

near Voulwames, Limburg (Nederland)

Mooie wandeling door nieuwe struinnatuur rond de monding van de Geul over het Haertelsteinveld, langs de Oude Kanjelbeek, langs de Grensmaas en nieuwe plassen langs de Maas die dienen als hoogwaterbuffer, om Itteren heen en langs het Julianakanaal. Je kunt vrij wandelen in een groot deel van het gebied dat onderdeel is van natuurgebied de Maasvallei van Staatsbosbeheer. Onderweg onder meer kans op Konik paarden, reeën, water- en veldvogels. Het is handig stevig schoeisel en een lange broek aan te hebben i.v.m. distels, brandnetels en hoog gras op sommige plekken. Onderweg geen horeca, hoewel er wel iets in in Haertelstein en Itteren, iets van de route af. Bij de start bij Voulwames kun je parkeren langs de weg op betonplaten.
Van de start loop je naar het gehucht Voulwames. Je kruist het dijkje waar een grenspaal staat en een informatiebord over de Geul die hier vlakbij uitmondt in de Maas. Vanaf de dijk heb je mooi zicht over de Grensmaas en België. Je loopt beneden langs de dijk en de Maas naar de monding van de Geul (er zijn twee paden). Vanaf de monding loop je langs een mooie meander stroomopwaarts langs de rivier. Tegenover de monding van het beekje Oude Kanjel is een hoogwatergeul het Haertelsteinveld in. Je loopt door langs de Geul die even verderop een nieuwe bedding volgt (voor de grindafgraving van consortium Grensmaas liep het riviertje noordelijk van Haertelstein langs, nu zuidelijk). Bij een nieuwe brug met fietspad kruis je de Geul en loop je weer terug richting monding. Hier en daar loop je door hoger gras tot je bij het beekje Oude Kanjel komt met mooi helder water. Deze volg je stroomafwaarts, je kruist de beek en komt bij een plek met monumenten ter gelegenheid van de afronding van de werkzaamheden ten behoeve van rivierveiligheid en natuurontwikkeling. De monumenten staan met een grenspaal op een grindheuveltje. Je loopt langs de Oude Kanjel en de Geul naar de monding, door een bosje en door naar de Maas. Langs de Maas loop je terug naar het monument, en van daar over een veldweg naar Itteren. Onderweg neem je nog een kijkje bij een andere brug over de Oude Kanjel, waar ik ook een ree trof in het hoge gras. Vlak bij Itteren zijn velden met distels en andere veldbloemen die veel kneutjes en puttertjes aantrekken. Bij Itteren kom je op het ringdijkje rond het dorp en volg je deze naar het wandelpad Aan de Maas langs de Maas en langs Itteren. Op het einde kruis je de weg naar Borgharen en volg je de ringdijk naar het punt waar de Oude Kanjel onder de dijk doorstroomt. Hier is ook een recreatieplas. Je volgt de Oude Kanjel door het dorp naar de noordelijke ringdijk en volgt die naar het Bunderpad. Deze volg je naar de Julianakanaal dijk. Over de dijk loop je langs de Julianakanaal terug naar de start, met onderweg de Geulduiker, zicht op Haertelstein en het Haertelsteinveld, en de Brug Bunde.

Aan de Maas

Dijkpaadje

Paadje over de dijk rond Itteren naar voetpad Aan de Maas

Geul brug

Een nieuw fietspad voert hier over een nieuwe Geul brug.

Geulduiker

De Geul duikt hier onder het Julianakanaal door.

Geulmonding

Monding van de Geul

Grensmaas dijk

Dijk langs de Grensmaas bij Voulwames, met informatiebord over de Geul en een grenspaal.

Haertelstein

Kasteelhoeve. Hier is ook een café en een woonwerkgemeenschap.

Langs de Maas

Pad langs de Maas

Langs de Maas vanaf Geulmonding

Je loopt hier direct langs het water terug naar het grindheuveltje met de monumenten

Langs Geul meander

De Geul maakt hier een mooie meander

Langs Julianakanaal

Pad over de dijk langs het Julianakanaal

Langs linkeroever Geul

Pad langs linkeroever Geul, dat af en toe moeilijk zichtbaar is

Langs nieuwe Geulbedding

Je loopt hier langs de Geul

Langs Oude Kanjel

Je loopt hier langs de Oude Kanjel

Langs Oude Kanjelbeek

De Oude Kanjelbeek stroomt dwars door het dorp Itteren omgeven door graslandjes. Na de weg wordt de beek breder (lijkt verderop gestuwd te worden).

Monumenten en grenspaal

Grindheuvel met monumenten en grenspaal

Nieuwe Julianakanaaldijk

Je loopt hier over de nieuwe Julianakanaaldijk

Oude Kanjel

Brug over de Oude Kanjelbeek. De beek stroomt in een duiker onder het voetpad door. Hier sprong een ree uit het hoge gras.

Oude Kanjelbeek

Hier kruis je de Oude Kanjelbeek vlak voor deze onder de ringdijk om Itteren heen duikt

Over ringdijk Itteren

Je loopt hier over de ringdijk om Itteren.

PictographLake Altitude 0 ft

Recreatievijver Itteren

Ringdijk Itteren

Tegenover monding Oude Kanjel

Aan de andere kant van de Geul mondt de Oude Kanjel uit. Aan deze kant is een soort geul in het landschap waar de Geul in kan overstromen bij hoog water.

Tussen Geul en Maas

Je loopt hier tussen Geul en Maas

Veldweg naar Itteren

Veldweg naar Itteren. In het begin meer een pad, en later meer een veldweg.

Voulwames

Gehucht aan de Grensmaas

• tom v Aug 3, 2023

Prachtige wandeling !

• Photo of rrr123
    rrr123 Jan 14, 2024

Mooie wandeling in een bijzondere omgeving.

• Photo of Tjaart Molenkamp
    Tjaart Molenkamp Jan 14, 2024

Leuk dat de wandeling zo goed bevallen is, rrr123!