Photo ofگیلده به آلادیزگه از مسیر داش بوینی (1400.02.03) / giladeh to aladizgeh from dash boyni route Photo ofگیلده به آلادیزگه از مسیر داش بوینی (1400.02.03) / giladeh to aladizgeh from dash boyni route Photo ofگیلده به آلادیزگه از مسیر داش بوینی (1400.02.03) / giladeh to aladizgeh from dash boyni route

April 23, 2021
April 2021

near Gīlā Deh, Gīlān (Iran)

مسیرهای متفاوت و جذاب زیادی هستند که شما میتوانید از روستای گیلده به آلادیزگه بپیمایید از جمله مسیر قت قیران یا قطار داشی یا اوچدره و یا جن یولی،اما بدون شک یکی از بکرترین و در عین حال جذاب ترین آنها مسیر داش بوینی هست که زیباییهای بینظیر و خاصی دارد و پیمودن این مسیر برایم همیشه لذت بخش و انرژی بخش هست
در طول این مسیر دو آبشار زیبا هم هستند که اولی آبشار بوراچول نام دارد و دقیقا در مسیر قرار دارد اما دومی به اسم محلی آبشار ژولی هست که برای رسیدن به آن باید کمی از مسیر منحرف بشید تا بهش برسید
من در نقشه دو راهی این آبشار را با ویپوینت مشخص کرده ام و راجع بهش توضیح داده ام
و اما آبشار اول جایی قرار دارد که شاید کمتر کسی از محل آن با خبر باشد چون مابین درختان و صخره های بزرگ قرار گرفته و برای رفتن به پای آبشار باید آن را دور بزنید تا بتوانید بهش دسترسی پیدا کنید
یک حوضچه بزرگ طبیعی هم در پای آبشار وجود دارد که در فصلهای گرم سال میشه داخلش آبتنی کرد و لذت برد
یک کیلومتر بعد از آبشار بوراچول هم به ییلاق و صخره های داش بوینی میرسید که عشایر هم اونجا مستقر هستند و در دل این طبیعت زیبا مشغول زندگی روزمره میباشند
از داش بوینی حدود 400 متر از ارتفاع باقی میماند که این مسافت از زیباترین قسمت های مسیر هست چون در داخل جنگل هست و در فصل های متفاوت زیباییهای خاص خودش را دارد و هم اینکه واقعا به سبب تردد کمتر افراد بسیار بکر و چشم نواز می باشد
راستی کل طول مسیر از گیلده تا آلادیزگه هفده کیلومتر است با اختلاف ارتفاع 900+ متر که در مدت زمان پنج ساعت بدون توقف میتوانید بپیمایید ولی قطعا برای استراحت و عکاسی از طبیعت هم وقت خواهید گذاشت
پیشنهاد میکنم اگر برای صرف صبحانه و یا استراحت قصد توقف داشتید حتما در محل استراحت ما که با پرچم مشخص کرده ام و محل آن داش بوینی هست ، مستقر بشوید چون هم منظره بسیار جالب و زیبایی دارد و هم به دلیل ارتفاع کمتر از محیط اطراف بادگیر نیست و برای استراحت کاملا مناسب میباشد
و بالاخره بعد از طی کردن ارتفاع 400 متری از داش بوینی به ییلاق و دشت هموار آلادیزگه میرسید که اکثرا پوشیده از مه هست و هوای سرد و خنکی انتظار شما را میکشد
این دشت زیبا در فصل بهار شبیه موکت پهن شده سبز رنگی هست که هیچ لکه تیره و تاری ندارد و تا چشم کار میکند فقط چمن است و درختان و بوته های کم ارتفاع که زیبایی خاصی دارند
مسافت این دشت زیبا تا آلادیزگه 4 کیلومتر هست که نهایتا با یک ساعت پیاده روی آن را طی خواهید نمود
بهترین زمان برای پیمودن این مسیر دو ماه اول فصل بهار و دو ماه اول فصل پاییز هست که طبیعت منطقه طراوت و شادابی باور نکردنی را دارا میباشد

There are many different and attractive routes that you can take from Giladeh village to Aladizgeh, including Qat Qiran route or Qatar Dashi or Ochdereh or Jin Yuli train, but without a doubt one of the most pristine and at the same time most attractive route is Dash Boyni route which has unique beauties. And it has something special and walking this path is always enjoyable and energizing for me
Along this route there are two beautiful waterfalls, the first is called Borachol Falls and is located exactly on the route, but the second is the local name of Juli Falls, which you have to deviate a little to reach to reach it.
In the two-way map, I have marked this waterfall with waypoint and explained about it
But the first waterfall is a place that perhaps few people know about, because it is located between trees and large rocks and to go to the foot of the waterfall you have to go around it to be able to access it.
There is also a large natural pool at the foot of the waterfall that can be bathed and enjoyed in the warm seasons.
One kilometer after Borachol waterfall, you will reach the summer and the cliffs of Dash Boyni, where the nomads are located and in the heart of this beautiful nature, they are busy with their daily life.
Dash Boyni is about 400 meters high, which is one of the most beautiful parts of the route because it is in the forest and has its own beauty in different seasons, and it is really very pristine and eye-catching due to less traffic.
In fact, the total length of the route from Giladeh to Aladizgeh is seventeen kilometers, with an altitude difference of +900 meters, which you can walk for five hours without stopping, but you will definitely take time to relax and photograph nature.
I suggest that if you plan to stop for breakfast or rest, be sure to settle in our rest area, which I have marked with the flag and its location is Dash Boyni, because it has a very interesting and beautiful view and because of the lower altitude of the windbreak. It is not and is completely suitable for rest
And finally, after crossing the height of 400 meters from Dash Boyni, you will reach the summer and the flat plain of Aladizgeh, which is mostly covered with fog and cold and cool weather is waiting for you.
This beautiful plain in spring is like a green carpet that has no dark spots and works as far as the eye, only grass and low trees and shrubs that have a special beauty
The distance from this beautiful plain to Aladizgeh is 4 km, which you will eventually walk for an hour.
The best time to walk this route is the first two months of spring and the first two months of autumn, when the nature of the region has incredible freshness and freshness.

پارکینگ معدن گیلده

اینجا پارکینگ معروف مشه سویی هست که نزدیکی معدن شن و ماسه قرار داره و آقای عزیز شرقی پور هم مسول اینجا هستند و معرف حضور اکثر دوستان میباشند

تخته سنگ بزرگی که در مسیر قرار داره و به نوعی پایان سربالایی اول نیز هست،از اینجا تا قوشا درمان سرازیری می باشد

دو راهی ادامه مسیر مستقیم

سمت راست رو به بالا به طرف روستای چملر میرود و مسیر مستقیم هم به طرف قوشا درمان و مشه سویی

قوشادرمان

درمان در ترکی به معنی آسیاب و قوشا نیز به معنی جفت و زوج میباشد که در کنار هم معنای آن آسیاب دوقلو میباشد و همانطوری که از عکس هم پیداست این دو کلبه مخروبه در قدیم آسیاب روستا بودند که بتدریج مخروبه و متروک شده اند و الان تنها یه اسم خشک و خالی و یه تصویر نوستالوژیک از آن باقی مانده است

PictographBridge Altitude 1,867 ft

پل بتنی

پل تا سه سال پیش از درختان جنگلی ساخته شده بود و عبور از آن هیجان خاصی به آدم میداد ولی بالاخره جایش را به آهن سرد و بتن داد البته من عکس قدیمی پل چوبی رو هم از آرشیوم میزارم

چشمه مشهور مسیر مشه سویی که در نزدیکی آبگرم قرار داره و آب تمیز و قابل شربی هم داره

مشه سویی

آبگرمی که از دل سنگ میجوشد و این سنگ مشهوره به علی داشی ، آب خیلی ولرم و چربی داره که اکثر افراد بعد از رسیدن به اینجا ازش استفاده میکنند، بالای این آبگرم طبیعی یک کلبه چوبی هم قرار داره که چایی و املت و وسایل صبحانه داره و میتونید ازش خرید کنید

محل مناسب برای کمپ

این منطقه محل مناسبی برای برپایی کمپ میباشد ،فضای باز و هموار و سرسبزی دارد و بادگیر هم نیست

چشمه کاملا سنتی بدون هر گونه لوله و شلنگ

Photo ofدو راهی مسیر مستقیم بطرف داش بوینی و پاکوب سمت راست بطرف قطار داشی Photo ofدو راهی مسیر مستقیم بطرف داش بوینی و پاکوب سمت راست بطرف قطار داشی Photo ofدو راهی مسیر مستقیم بطرف داش بوینی و پاکوب سمت راست بطرف قطار داشی

دو راهی مسیر مستقیم بطرف داش بوینی و پاکوب سمت راست بطرف قطار داشی

دو راهی که با ادامه مسیر مستقیم به داش بوینی خواهید رسید و پاکوب سمت راست شما را بطرف قطار داشی میکشاند

شروع سربالایی اصلی مسیر

شروع سربالایی اصلی مسیر که در طی شش کیلومتر 650+ متر ارتفاع صعود میکنیم تا به ییلاق آلادیزگه برسیم

دشت زیبا

دشت زیبا پر از انواع گل که واقعا زیبا و تماشایی است

آبشار بوراچول

اینجا هم آبشاری است با اسم محلی بوراچول که یقینا کمتر کسی از موقعیت جغرافیایی و یا حتی اسم آن اطلاع دارد چون در مسیر نیست و به نوعی یک آبشار نهفته است پایین آبشار حوضچه نسبتا بزرگی وجود داره که در هوای گرم میشه داخلش آبتنی کرد و لذت برد

Photo ofدو راهی سمت راست بطرف آبشار ژولی و سمت چپ بطرف داش بوینی Photo ofدو راهی سمت راست بطرف آبشار ژولی و سمت چپ بطرف داش بوینی Photo ofدو راهی سمت راست بطرف آبشار ژولی و سمت چپ بطرف داش بوینی

دو راهی سمت راست بطرف آبشار ژولی و سمت چپ بطرف داش بوینی

دو راهی سمت راست بطرف آبشار ژولی میرود و از اونجا هم میشه به قطار داشی دسترسی پیدا کرد و سمت چپ هم که بطرف داش بوینی منتهی میشود

داش بوینی

اینجا هم منطقه معروف داش بوینی که عشایرهم اینجا سکونت دارند

صبحانه و استراحت

محل صرف صبحانه و استراحت که بسیار خوش منظره است و اصلا هم بادگیر نیست دقیقا جایی است بین تخته سنگ های بزرگ داش بوینی

چشمه ای که داخل محوطه اسکان عشایر قرار گرفته و لوله ای هم برای هدایت آب ان کار گذاشته اند هنوز در این موقع از سال عشایر و دامهایشان در ییلاق مستقر نشده اند

پایان سربالایی

اینجا هم نقطه پایان سربالایی و شروع دشت هموار منطقه آلادیزگه میباشد هوا به شدت مه آلود است و نسیم بسیار خنکی از روبرو میوزد و مجبور میشیم دوباره کاپشن ها رو بپوشیم

دو راهی مسیر قطار داشی و مسیر داش بوینی که اگه از آلادیزگه به این نقطه برسید سمت چپ به طرف قطار داشی میره و سمت راست به طرف داش بوینی

گاز یولی

جاده معروف گاز که در اکثر مسیرهایی که به این منطقه ختم میشوند بارها درباره اش توضیحات مفصلی ارائه داده شده است در مسیر حرکت با رسیدن به این نقطه سمت چپ به طرف خان بولاغی و اسبینه میره ،سمت راست به طرف فندق لو میرسه و مسیر مستقیم هم که به طرف آلادیزگه و آببیگلو منتهی میشود

اینجا هم روستای آلادیزگه و اتمام برنامه امروز که با خوبی و خوشی با همراهی دوستان عزیز به سلامتی به پایان رسید

• Photo of Mansur.Foroghifard
    Mansur.Foroghifard Apr 24, 2021

باعنایت و همراهی دوستان عزیز و گروه آخارطبیعت و مناظر بسیار زیبایی را دیدیم
    همگی خسته نباشید💗💗💖💖😍😍❤❤

• Photo of Axar group
    Axar group Apr 24, 2021

درود و خدا قوت خدمت دوستان عزیز
    بی شک همراهی شما دوستان باعث رقم خوردن اینچنین برنامه های عالی و زیبایی میشود امیدوارم همچنان با قدرت تمام ادامه مسیر بدهیم و از طبیعت زیبای خداونداستفاده کنیم و روزگار شادی داشته باشیم
    🙏🙏🙏🙏🌹🌹🌹🌹❤❤❤❤

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

• Photo of wilfred.jons
    wilfred.jons Apr 26, 2021

Axar ha pasado por un día diferente y muy bonito
    Las imágenes grabadas muestran los encantos de la ruta

• Photo of Pablo de Gárate
    Pablo de Gárate Apr 27, 2021

Beautiful spring. Excellent pictures. Congratulations

mehdi.tabibvand Apr 27, 2021

Thank you for your infinite grace

• Photo of Jorditoms
    Jorditoms Apr 27, 2021

What a beautiful colors! flowers! the grass! everything! it´s an amazing route!

mehdi.tabibvand Apr 28, 2021

Thank you very much my dear friend, your comment and rating happy me

• Photo of Toofan.5718

وقتتون بخیر
    جنابعالی از گیلده به آبگرم علی داشی و آبشار ترک نزدین؟

mehdi.tabibvand Apr 4, 2022

چرا دقیقا ترک مسیری که فرمودید هست با عنوان دقیق گیلده به مشه سویی (98.11.18)

• Photo of mohammadreza mirzaiee

ebadollhzadhamin1387 Feb 4, 2023

واقعا زیباست ، درود بر شما ، ماشالا پدر ورزشکارم ❤❤❤❤❤

• moshtabaa Feb 27, 2023

سلام و ممنون از مسیری که ثبت کردید.
    الان از نظر آب و هوا و زیبایی مسیر زمان مناسبی هست برای پیمایش؟ خیلی آهسته جوری که وسطش یه جایی کمپ کنیم؟

• Parham Amini 1 Mar 4, 2023

سلام و درود من اگر بخواهم بروم تا کجا با ماشین میشه رفت ؟ منظورم کجا بهترین جا برای رها کردن ماشین هست

ممنون اگر لطف بفرمایید

• Photo of Mohammadreza Foroughi fard
    Mohammadreza Foroughi fard May 12, 2023

عالی و فوق العاده زیبا، زنده باشید عزیزان

• Photo of salim.r2168
    salim.r2168 Aug 28, 2023

این همه زیبایی در مسیر واقعا باورش سخته و مثل یک مستند جذاب هست ، درود و خدا قوت خدمت دوستان گروه آخار ❤❤❤❤🌹🌹🌹🌹👏👏👏👏

• Photo of ‌Reza Ahmad Xan
    ‌Reza Ahmad Xan Dec 26, 2023

کسی لوکیش اینجا رو داره بفرسته به من..آیا؟

• محمد وحدانی Jan 19, 2024

سلام ممنون بابت تصاوير من مناظر زیبایی که به اشتراک گذاشتید فقط ی سوال داشتم توی

اکثر عکسای این مسیر این قابلیت رو دیدم که

با دوچرخه میشه رفت می خوام بدونم چند

درصد مسیر رو میشه با دوچرخه طی کرد.