گاوکشان

8 hours one minute
June 16, 2023
June 2023

near Qāqū, Golestan (Iran)

به نام خداوند هستی بخش 🌺

یک برنامه دو روزه دیگر به یکی از مناطق بکر و بی‌نظیر ایران عزیز، در استان گلستان، روستای شاهکوه،
نوع برنامه؛ کوهنوردی
منطقه صعود؛ قله گاوکشان (بام استان گلستان) از قلل رشته کوه با عظمت و زیبای کهکشان.
وجود برج‌ها و قله‌های سوزنی شکل آن، زیبایی این کوه را دوچندان کرده‌است.
برای اجرای برنامه پنجشنبه ساعت ۱۷ با خودروی شخصی از مشهد عازم شاهرود و در ادامه به روستای شاه‌کوه سفلی شدیم.
تا مقصد توقفی جز در خروجی سبزوار برای نماز و صرف شام نداشتیم.
ساعت ۱ صبح در ورودی روستا در بهارخواب یک خانه باغ روستایی کمپ زده و خوابیدیم و صبح بعد از طلوع آفتاب حدود ساعت پنج کوله ها را بسته و به قصد صعود راهی منطقه سنگ غول و چشمه بن شدیم.
از بدو ورود به جاده خاکی محسور طبیعت سر سبز منطقه و جریان جویبارها و آهنگ فراموش شده صدای قورباغه ها در برکه های طول مسیر شده بودیم.
پوشش گیاهی منطقه نیز در نوع خود بی نظیر بود، از بابونه های وحشی و قاصدک گرفته تا اسطوخودوس و گونه منحصر به فرد گون را مشاهده کردم .
با کمی ارتفاع گرفتن و تابش گرمای آفتاب بر پهنه دشت سرسبز، عطر حاصل از تبخیر رطوبت پوشش گیاهی منطقه روح و روان آسان را محسور میکرد.
انگار در کارگاه گلاب گیری بودی.
✔️ مسیر صعود ما جبهه شرقی و گردنه زین اسبی بود.
با توجه به شیب تند و ریزشی بودن مسیر، صعود به قله گاوکشان را در ردیف برنامه‌های مشکل قرار می دهد که مستلزم آمادگی خوب بدنی و از همه مهمتر آشنایی با اصول کوهنوردی و گذراندن آموزش های لازم را می طلبد.
ساعت شش صبح صعود را شروع کردیم و با چند توقف کوتاه برای دیدن مناظر اطراف و عکاسی به اول مسیر شن اسکی رسیدیم.
پس از توجیه تیم و گوش زد کردن آخرین توصیه‌های لازم ادامه مسیر داده و خود را به دوراهی قله منار و گاوکشان رساندیم .
با ادامه سمت چپ خط الرأس، ساعت ۱۰ روی قله عکس یادگاری گرفته و خدا را به خاطر نعمت سلامتی شکر گذاری کرده و برای همه عزیزان دعای خیر نمودیم.
پس از بازگشت از قله، کنار چشمه که یک چمنزار طبیعی چشم نواز بود نهار خورده و به سمت مشهد برگشتیم.
درکل برای همه اعضای تیم برنامه بسیار خاطره انگیزی بود،
خصوصا برای خودم که پس از ۱۴ سال از صعود زمستانی که به گاوکشان داشتم توانستم یک تجربه جدیدی در فصل بهار را داشته باشم.
مسافت پیمایش: ۱۲ کیلومتر
ارتفاع صعود شده: ۱۳۰۰ متر
زمان فعال رفت و برگشت : ۵ ساعت
سرعت باد روی قله : ۲۵ الی ۳۰ کیلومتر
دمای هوا ۱۲ الی ۱۶ سانتیگراد
در این صعود آقایان؛ دکتر غریب، قوشخانه و حسینی ما را همراهی کردند.

مشخصات مسیر:
ورودی روستا سمت چپ یک راه خاکی وجود داره که پس از حدوداً ۱۰۰ متر باید بپیچی سمت راست و ادامه مسیر معلوم است
تا سر چشمه حدود ۳ کیلومتری با سواری میشه رفت.