Photo ofگوده اولر به موتالان و جلیل حیاطی (1402.10.08) / gudeh evlar to motalan and jalil hayati Photo ofگوده اولر به موتالان و جلیل حیاطی (1402.10.08) / gudeh evlar to motalan and jalil hayati Photo ofگوده اولر به موتالان و جلیل حیاطی (1402.10.08) / gudeh evlar to motalan and jalil hayati

December 29, 2023
December 2023

near Hūlestūn, Gīlān (Iran)

برنامه امروز گروه آخار پیمایش مسیری واقعا زیبا با آبشار دیدنی و مناظری چشمنواز بود که در نوع خودش منحصر بفرد است
البته که حتما در جریان هستید کلا مسیرهایی که به بهشت دره سی گره خورده باشد و یال های اطراف آن پیمایش گردند همیشه جذاب و هیجان انگیز هستند و انرژی بخش ، که خوشبختانه انروز هم غیر از این نبود و مثل همیشه یک روز بیادماندنی در کنار عزیزان گروه آخار تجربه کردیم
برنامه امروز را از روستای گوده اولر شروع کردیم و با طی کردن یک کیلومتر داخل بهشت دره سی فرود آمدیم دقیقا به میدان موتالان که یک چهارراه جنگلی هست و توضیحاتش داخل نقشه آورده شده است، از اینجا شروع به گرفتن ارتفاع میکنیم و بعد از یک و نیم کیلومتر پیاده روی به آبشار دیدنی موتالان میرسیم که لازم به ذکر است نام محلی این آبشار زیبا ملاهونی میباشد
با وقفه ای مختصر جهت عکاسی و استراحت راهی یال بالای بهشت دره سی میشویم که دقیقا به موازات این دره زیبا امتداد یافته و از جاهای مختلفی از این یال که به یال موتالان شهرت دارد میشود به بهشت دره سی سرازیر شد که ما هم در ادامه از یکی از این مسیرهای منتهی به دره فرود خواهیم آمد
با پیمودن دو نیم کیلومتر و صعود چهارصد متر ارتفاع میرسیم به محلی که میشه گفت یک شاهراه است و به خیلی جاها راه دارد و در چند برنامه مختلف هم راجع به مکانهای منتهی به این محل حسابی توضیحات لازم را ارائه کرده و نوشته ام
اینجا ما راه بهشت دره سی را انتخاب کرده و راهی جلیل حیاطی میشویم که در دو و نیم کیلومتری اینجا و ارتفاع منفی چهارصد و پنجاه متری از این چهار راه قرار دارد
راجع به جلیل حیاطی هم در ویپوینت مربوطه توضیحاتی نوشته ام که خواندنش خالی از لطف نیست
بعد از خانه جلیل عمو صد متر ارتفاع که پایبن بیایید داخل بهشت دره سی میشوید دقیقا حدفاصل چشمه حیدر بولاغی و میدان موتالان ، بعد از ورود به دره هم بسمت روستای گوده اولر راهی میشویم که دقیقا یک و نیم کیلومتر از مسافت باقی مانده است
این مسیر لوپ را براحتی میشود در پنج ساعت مفید پیاده روی پیمایش کرد و از دیدن زیباییهای بینهایتش لذت برد ، جایی که از جنگل و رودخانه و آبشار و مناظر جذاب تا ییلاق عشایر و کلبه های متنوع در انتظارتان هست و حسابی میتوانید از پیمودن این مسیر رویایی انرژی گرفته و خوشحال شوید
چشمه های این مسیر یکی داخل خود روستای گوده اولر هست و دیگری در جلیل حیاطی که میتوانید استفاده کنید
یک مطلب مهمی هم بهش اشاره کنم که در پیمودن این مسیرها ، اگر که شناخت کافی از منطقه و دو راهی ها نداشتید حتما با کسی همراه شوید که آشنایی لازم و کافی نسبت به منطقه و مسیر داشته باشد یا حتی المقدور ابزار جی پی اس و پیگیری مسیرها را بهمراه داشته باشید و نحوه استفاده از اون رو بدونید ، چون توی جنگل گم شدن مثل آب خوردن راحته و مثل کوه نیست که دید وسیعی در اختیارتون باشه و بتوانید مسیر صحیح رو حدس بزنید
جنگل پر است از پاکوبهای درست و غلط که هر کدام به جایی منتهی میشود که ممکن است شما را از هدف نهایی تان کاملا دورکرده و از مسیر اصلی منحرف کند
حتی با وجود استفاده از برنامه های مسیریابی سعی کنید قبل از اجرای برنامه یک آشنایی و آگاهی محیطی لازم نسبت به منطقه و روستاهای اطراف پیدا کرده و بعد راهی منطقه شوید
ارادتمند شما و همنوردان عزیز : مهدی طبیب وند

Today's program of the Axar group was to navigate a really beautiful route with a spectacular waterfall and eye-catching views, which is unique in its own way.
Of course, you must be aware that all the paths that are connected to Behesht Dareh Si and the ridges around it are always attractive and exciting and energizing, which fortunately was no different and as always an unforgettable day with loved ones. We experienced the Akhar group
We started today's program from Gode Oler village and after traveling one kilometer in Behesht Dareh Si, we landed exactly at Motalan square, which is a forest intersection and the description is given in the map, from here we start to gain altitude and after After walking for half a kilometer, we reach the spectacular Motalan waterfall, which should be mentioned, the local name of this beautiful waterfall is Malahouni
With a short break for photography and rest, we will go to the ridge above Behesht Dareh Si, which extends exactly parallel to this beautiful valley and from different places of this ridge, which is known as Motalan Ridge, it flows down to Behesht Dareh Si, which we will continue from We will descend from one of these paths leading to the valley
After walking two and a half kilometers and climbing four hundred meters, we reach a place that can be said to be a highway and it leads to many places.
Here, we choose Behesht Dareh Si road and go to Jalil Ghayani, which is located two and a half kilometers from here and at a negative altitude of four hundred and fifty meters from these four roads.
I have written explanations about Jalil Ghayari in the relevant viewpoint, which is worth reading
After Jalil Amo's house, which is 100 meters high, you will enter Paradise Valley, exactly between Haider Bolaghi Spring and Motalan Square.
This loop route can be easily navigated in five useful hours of walking and enjoy seeing its infinite beauty, where you can find everything from forests, rivers, waterfalls, attractive landscapes to nomads' bungalows and various huts. Dream, get energized and be happy
The springs of this path are one inside the village of Gode Oler and the other one is in Jalil, a yard that you can use
I would also like to point out an important thing that in traveling these routes, if you do not have enough knowledge of the area and the two roads, you must go with someone who has the necessary and sufficient knowledge of the area and the route, or even if possible, GPS and follow-up tools. Carry the routes with you and know how to use them, because getting lost in the forest is as easy as drinking water, and it is not like a mountain where you have a wide view and can guess the right path.
The forest is full of right and wrong paths, each of which leads to a place that may lead you completely away from your ultimate goal and divert you from the original path.
Even with the use of routing programs, before implementing the program, try to get familiarity with the area and surrounding villages and then go to the area.
Sincerely yours and dear companions: Mehdi Tabib Vand

چشمه واقع شده در داخل روستا که لوله کشی شده و البته شاید هم آب شرب لوله کشی شده از روستاهای بالادست بوده باشه بهر حال میتوانید ازش استفاده کنید و آب بردارید

گردش به چپ

اینجا وارد محدوده دره بهشت میشویم که باید کاملا به سمت چپ حرکت کرده و بعد ا رسیدن به پل از روی رودخانه به آنطرف بروید

PictographBridge Altitude 1,149 ft

پل

از روی پل عبور کنید و به آنطرف رودخانه بروید یادمه چند سال پیش این پل بتنی وجود نداشت و ما از داخل رودخانه عبور میکردیم

میدان موتالان

اینجا سه راهی موتالان هست جاییکه به روستاهای هولستان و گوده اولر و آبشار موتالان دسترسی دارید برای رفتن به آبشار مسیر پاکوب رو به بالا در سمت چپ خود را ادامه دهید ، اگر در امتداد رودخانه به بطرف چپ بروید به روستای هولستان خواهید رسید

رودخانه

عبور از نهر آب در نزدیکی آبشار که از اینجا تا آبشار حدود ده دقیقه زمان باقیمانده است

آبشار موتالان

آبشار موتالان که در گویش محلی با اسم ملاهونی ازش یاد میکنند در نوع خود دیدنی و جذاب بوده و مقصد بازدید خیلی از گروه های کوهنوردی و علاقمندان به طبیعت گردی هست

منظره زیبا

دشت سرسبز و ییلاق زیبایی که منظره خاص و جذابی دارد و محل مناسبی برای کمپ زدن میباشد البته که چشمه آبی اگر سراغ داشته باشید

دو راهی

دو راهی که سمت راست میره به طرف اسبینه و کافه شهروز و سمت چپ هم میره سمت دمیر اوغلی کش و بهارستان

صبحانه و استراحت

اینجا رو برای صبحانه در نظر داشتیم که درختان ازگیل زیادی داشت ولی متاسفانه امسال خبری از ، ازگیل های جنگلی نبود البته هم ما دو هفته ای دیر کرده بودیم و هم اصلا امسال درختان ازگیل پر بار نبودند و اکثر درختان میوه های کال و نارسی داشتند بهرحال اتراق کردیم برای صرف صبحانه و استراحت

دورنمای آستارا

نمایی زیبا از آستارا و دریای خزر که بسیار جالب توجه و جذاب است

محل مناسب کمپ

اینجا چهار راه هست که به خانه های آسیاب ، بهارستان اسبینه و بهشت دره سی میتوانید برسید محل کمپ جذاب و خوش منظره ای که فاقد چشمه هست درباره مسیرهای منتهی به مناطق ذکر شده در ترک های فبل توضیحات لازم را ارائه کرده ام

دو راهی

پاکوب سمت چپ و رو به پایین که به داخل جنگل میرود مسیری است که میتوانید به بهشت دره یا روستای هولستان بروید

دوراهی هولستان و جلیل اوی

با گردش کامل به سمت راست به روستای هولستان خواهید رسید و با حرکت مستقیم و رو به پایین که شیب نسبتا زیادی دارد به سمت جلیل حیاطی و بهشت دره سی میروید

فرود از یال بسیار بکر و چشمنواز

یال بکر و بسیار خوش منظره که واقعا مناظر زیبایی را مشاهده خواهید کرد

گردش به راست

با گردش کامل به سمت راست مسقر پاکوب را ادامه دهید مسیر مستقیم وارد روستای جلیل حیاطی میشود که راه چندان مناسبی ندارد

جلیل حیاطی

منطقه مسکونی معروف به جلیل حیاطی که اکثر دوستان اینجا رو به اسم مرد بامعرفتی بنام جلیل عمی میشناسند که چند ماه پیش از دنیا رفت جلیل عمی مرد نازنینی بود که در کلبه باصفایش همیشه به روی طبیعت گران باز بود و صبح های روز جمعه از اول وقت چایی اش اماده بود و منتظر مهمانان خدایش بیامرزد و قرین رحمتش کند

بهشت دره سی

وارد بهشت دره میشویم که نیازی به درج توضیح اضافه ای نیست فقط سمت راست به هولستان میره و سمت چپ به طرف میدان موتالان و در نهایت گوده اولر

احتیاط

موقع عبور از بغل تخته سنگ کنار رودخانه کمی با احتیاط قدم بردارید و مواظب باشد کوله تان با برخورد به سنگ تعادلتان را بهم نزند وگرنه داخل رودخانه می افتید🤣🤣🤣🤣

دو راهی مسیر رفت و برگشت

رسیدیم به جاییکه مسیر امروز از اینجا جدا شد و مجددا با دور زدن به همینجا برگشتیم

فضای سبز و هموار

فضای هموار و بسیار خوش منظره و سرسبز که کاملا مناسب کمپ زدن میباشد بغل رودخانه و چشمه هم که در روستای گوده اولر که در بیست دقیقه ای اینجا واقع شده است

روستای گوده اولر و پایان برنامه

و در نهایت رسیدیم به محل پارک ماشین در روستای گوده اولر که در ترک های قبل توضیحاتی راجع بهش نوشتم پایان برنامه امروز بهمراه یاران باوفای گروه آخار و همنوردان عزیز

• Photo of Axar group
    Axar group Jan 14, 2024

برنامه بسیار عالی و جذاب در کنار یاران باوفای گروه آخار که همواره پر از انرژی و با اراده در تمامی برنامه ها حضور دارند و همراهمان هستند
    یاشاسین گروه آخار و همنوردان جانم
    ♥️♥️🙏🙏🌹🌹

• Photo of Hoshyariesa
    Hoshyariesa Jan 14, 2024

ممنون از همنوردان عزیز که بار دیگر ما را با یک برنامه و مسیر رویایی سورپرایز نمودند و روز زیبایی برایمان رقم زده و به یادگار گذاشتند
    😍😍😍🌲🌲🌲

🌹🌹🌹🌹😍😍😍😍

• Photo of Mansur.Foroghifard
    Mansur.Foroghifard Jan 15, 2024

🌷پیاده روی با دوستان و همنوردان عزیز در طبیعت همیشه لذت بخش بوده و زیبایی کوه و جنگل را دو چندان میکند
    به امید تکرار چنین برنامه های زیبا🌷

• Photo of Jorditoms
    Jorditoms Jan 15, 2024

AMazjing!!! nice to see your!! happy new year

• Photo of salim.r2168
    salim.r2168 Jan 16, 2024

چوخ گوزل و عالی، همیشه اوجالاردا یاشیاسوز ♥️♥️♥️♥️

• Photo of Behnam.mousavi
    Behnam.mousavi Jan 16, 2024

یاشاسین گروه آخار، مثل همیشه عالی هستید و فوق العاده، درود و خداقوت همنوردان عزیز
    😍😍😍🌹🌹🌹

• Photo of ebadollhzadhamin1387
    ebadollhzadhamin1387 Jan 16, 2024

به به ، واقعا مناظر بکر و زیبایی هستند ، خسته نباشید به همنوردان عزیز گروه کوهنوردی آخار
    😘😘😘🙏🙏🙏

• Photo of farhad.ashrafi
    farhad.ashrafi Jan 16, 2024

سلام و عرض ادب خدمت دوستان بزرگوار، امیدوارم همیشه سلامت و شادکام باشید ، درود بر شما
    👌👌👌👌🌹🌹🌹🌹

• Photo of Mehran Tabibvand
    Mehran Tabibvand Jan 16, 2024

عالی و بینظیر ، مناظر جذاب از یک برنامه زیبا و مسیر بسیار فوق العاده
    😘😘😘🙏🙏🙏

• Photo of Farhadforoghi15
    Farhadforoghi15 Jan 16, 2024

گروه آخار و همنوردان عزیز ممنون بابت ثبت و اشتراک گذاری این مسیرهای عالی و زیبا،
    🌹🌹🌹♥️♥️♥️

• Photo of wilfred.jons
    wilfred.jons Jan 16, 2024

Very nice trail and amazing scenery, congratulations Axar team

• Photo of yaser masoumi یاسرمعصومی

مسیر زیبا و عکس های عالی

• Photo of Qayom Waziri
    Qayom Waziri Jan 24, 2024

موفقیت های بیشتر برات آرزو می نمایم.

• Photo of migueleloi
    migueleloi Jan 29, 2024

I loved the woods and the waterfall.
    Thanks for sharing

• Photo of Pablo de Gárate
    Pablo de Gárate Jan 29, 2024

Nice route. I really like those streams and waterfall. Those mossy rocks are really beautiful.

• Photo of californiagymsama
    californiagymsama Feb 2, 2024

Bonita actividad montañera de recorrido circular disfrutando de fantásticos paisajes.
    Bonito reportaje fotográfico.

چوخ گوزلدی ، ماشالا گروه آخار

• Photo of nandomoneda
    nandomoneda Apr 12, 2024

Preciosa ruta y excelente reportaje....saludos