Gunung Kinabalu 2022 Uphill 16 June 2022

Photo ofGunung Kinabalu 2022 Uphill 16 June 2022 Photo ofGunung Kinabalu 2022 Uphill 16 June 2022 Photo ofGunung Kinabalu 2022 Uphill 16 June 2022

June 30, 2022
June 2022

near Kinabalu Park, Sabah (မလေးရှား)

Assalamualaikum / Hi semua.

GPX ini akan membawa anda ke Laban Rata/Panalaban dan ke puncak Gunung Kinabalu (Low's Peak) bermula dari trailhead iaitu Timpohon Gate (Pondok Timpohon).

*GPX ini adalah 1 way (Timpohon Gate - Laban Rata/Panalaban - Puncak/Summit).

Rating:
Pemula/Beginner: 3/10
Pertengahan/Intermediate: 1/10

Kondisi trek:
- Permulaan landai dan rata di Timpohon. Selesaikan cross check nama anda dengan petugas di sana
- Pertengahan mendaki sederhana
- 800m sebelum sampai ke Laban Rata akan terasa sedikit berat oleh gangguan mental oleh signboard yang countdown "800m, 700m, 600m dan seterusnya untuk ke Laban Rata"
- Pakai glove untuk lebih selesa berpaut pada tali/pemegang semasa memanjat ke Summit
- Beberapa Waterpoint di pondok. Tapi di galakkan untuk minum air bermula pondok ke-4 hingga 6.
- View 360 cantik pada hentian Vilossa dan menuju ke atas lagi
- Ambil gambar banyak-banyak sebagai kenangan 👍👍👍

Ketinggian maksima: 4,095m asl/dpl

*Sila bawa air secukupnya untuk kekal hidrat
*Jika anda tidak bergantung kepada air, sila bawa sport candy
*Semua orang boleh daki Gunung Kinabalu, yakin dan kuatkan mental sahaja
*Bacaan suhu ambient di Laban Rata adalah 2-4 celcius, sila sediakan juga pakaian panas bagi yang tak tahan sejuk
*Pakai buff atau pelitup yang sesuai untuk lindung muka, mulut dan telinga dari suhu rendah
*Bermula elevation 2700m asl oksigen mula tipis dan fitness tracker akan mula alert Sp02 level, sila berhati-hati melangkah untuk kurangkan risiko serangan AMS.
*Sediakan headlamp untuk Summit Attack pada keesokan awal paginya
*Last checkpoint di Sayat-Sayat, sila sahkan kepada petugas jika anda fit untuk teruskan atau sila berpatah semula ke Laban Rata jika kemampuan membataskan.
*Bermula elevation 3500m asl tiada lagi pokok-pokok besar, oksigen semakin rendah. Langkah dengan kiraan 1-10 dan hela nafas panjang bagi pemula. 1-30 bagi intermediate. 1-50 bagi yang cukup latihan.
*Memerlukan/membakar 2635kcal (untuk badan saya) untuk sampai ke Laban Rata/Panalaban
*Jumlah keseluruhan tenaga di perlukan adalah 4845kcal untuk tiba semula Laban Rata

Saya tidak lama di puncak, hanya 1jam 30 min kerana muncul beberapa simtom kekurangan oksigen seperti mata merah dan hingus meleleh tanpa henti. Jadi saya bertiga turun awal dan badan dah mintak tenaga baru untuk proses haba yang cukup untuk badan😁😁😁

Tuan/puan di persilakan download file gpx ini. Tidak memerlukan izin👌