Gümerme - Kızılalan - Paşaköy - Dinek

Photo ofGümerme - Kızılalan - Paşaköy - Dinek Photo ofGümerme - Kızılalan - Paşaköy - Dinek Photo ofGümerme - Kızılalan - Paşaköy - Dinek

January 15, 2022
January 2022

near Çıplaklı, Antalya (Türkiye)

Soğuk bir ocak günü Oba ve Çıplaklı ahalisinin yayla yolu olan Gümerme patikasından başlayıp, bir yarım daire hat çizerek asri mezarlık arkasından yer alan tiyatroya ulaşmayı amaçlayan etkinlik, sabah 08:00 sularında 1 nolu işarette gösterilen çeşme önünden başladı, kısa bir yükseliş sonrası 2 nolu işarette gösterilen alandan tarihi göç yoluna giriş yaparak yaklaşık 530 m irtifa kazanacağı 3,1 km'lik tırmanışına başladı. Tırmanışın sona erdiği Kızılalan mevkiini kuzeye doğru dik ilerleyerek geçen etkinlik, Meşeardı bölgesinde Gedevet yayla yolunu keserek mezarlık yanından işaretli ultra maraton parkuruna girdi, dereleri, sandal ormanlarını, patikaları mahveden orman yollarını, Kervan Çeşmesini, Kirse Gediğini, artık son demlerini yaşayan döşeme Paşaköy yolunu, Hıdırellez patikasını ve de Kilise Belenini geçerek kaçak gecekonduların altında, Açıkhava Tiyatrosu kapısında tam 20 km ve 9,5 saat sonra sona erdi.

Teşekkür ;
Özellikle 7. ve 10,5. Km'ler arasında kalan patikaların bulunması ve temizlenmesi için gayret gösteren tüm doğa dostlarına teşekkür ederim. Kaybolmaya yüz tutmuş bu kültürel hafıza değerlerimizin korunması, böylesine iyi niyetli kolektif çabalar ile mümkün olacaktır.

Öneriler;
1) Başlangıçta yer alan çeşme yanı aracını park etmek için uygun bir nokta. Tedirgin olanlar aşağıda yer alan market yanını kullanabilir.
2) Yeni başlayanlar için 500 m'lik tırmanış zorlayıcı olsa da parkurun devamı nispeten daha mutedil bir eğime sahip.
3) Özellikle parkur sonunda yer alan kayalık iniş alanı nedeniyle uygun bir yürüyüş botu tavsiye ediyorum. Tecrübeliler için uygun bir trekking ayakkabısı da iş görecektir.
4) Bir kaç noktada geçilecek çalılık patikalar nedeniyle uzun bir pantolon tercih edilmeli.
5) Hat pek çok noktada medeniyete temas ettiği için su tedariki noktasında bir sıkıntı olmadığı varsayılabilir. Başlangıçta, Kızılalan'da ve Kervan'da yer alan 3 çeşme sıcak yaz günlerinde bile su sıkıntısı çekilmesini engelleyecektir.
6) 16,7. km'de yer alan ani dönüşün nedeni mantar pişirme sevdasıdır.
7) 18,4 km'de yer alan Yamaç Paraşütü atlama pistinin etrafı tel örgüyle çevrilmiş. Kapının kapalı olması durumunda, patikanın pistin sağ alt köşesinden başladığını not olarak düşmek isterim.

Uyarı : Haritada yer alan sarı, küçük bayrakçıkların içerisinde, ilgili nokta ile alakalı bilgiler bulmak mümkün. Detay arayanlar için hatırlatmadır.

Gidiş;
Güzergah; D-400 Çevreyolu - Oba Kavşağı - Çarşamba Caddesi - Kılıçaslan Caddesi - Bucakoğlu Caddesi - Biberoğlu Market.
Mesafe: 8,5 km
Süre : 15 dk.
Zemin: Tamamı asfalt

Dönüş:
Alanya Açıkhava Tiyatrosu - Eski Antalya Yolu - Kızlarpınarı Kavşağı - Şehir Merkezi

Ekip;

Erkay ERALP
Memiş BABA
Hüseyin TÜRKELİ
ve
Ben

Başlangıç Çeşmesi

Başlangıç için seçtiğimiz en uygun nokta bu çeşme. Geçmişte göç yolu bu çeşmenin önünden geçerek yükselse de artık bir kaç yüz metre yukarından başlamak gerekiyor. Araç park etmek için uygun bir nokta. Hava oldukça serin ve yavaştan başlıyoruz.

Gümerme Göçyolu Girişi

Üste, yekpare bir blok olarak yükselen tepenin adına atıfla Gümerme olarak adlandırılan bu tarihi yolun günümüzde izlenebildiği ilk nokta burası. Kaçıran gözler için küçük bir dere yatağı üzerine inşaa edilmiş, etrafı betonla desteklenmiş köprü nirengi noktası olabilir. Başlangıçta çok da belirgin olmayan ve zamanın amansız tahribine en az direnebilmiş bölgesi burası.

Döşeme Göç Yolu

Bir süre çok da belirgin olmadan ilerleyen yol, orman için açılmış yol ile kesiştiği noktadan itibaren çok net olarak takip edilebilecektir. Sık kullanılan bu hat, sizi sorunsuz olarak Kızılalan düzlüğüne kadar götürecek 3,1 km'lik enfes bir tarihi göç yoludur.

Orman Yolu Girişi

Gözleme yapan çadırın tam karşısında yer alan ve mezarlığın önünden geçen toprak orman yoluna bu noktadan giriş yapılacak.

Sola

Bu noktada yolun ikiye ayrıldığı bir kavşak mevcut. Siz aşağıya, dere yatağına inen bozuk yolu takip edeceksiniz.

Patika Girişi

Orman tabanında yer alan küçük dereye ulaşılınca seçilebilen kısa patikaya bu noktadan giriliyor. Patika 500 m sonra yerini orman yoluna bırakacak.

Dere Geçişi

Net olarak seçilebilen, mavi oklar ve plastik şeritlerle işaretlenmiş ultra maraton parkuru üzerinden ilerlemeye devam eden hat, burada bir dereyi geçerek toprak orman yoluna çıkacak.

Mevsim itibariyle faal olan ve resimde görülen havuza akan basit bir su kaynağı var. Yaz için çok güvenilmemesi gerekiyor.

Patika Girişi

Bir süre orman yolunu takip eden hat, bu noktadan bozuk bir patikaya giriyor. Orman kesim çalışmaları işaretleri ve patikayı bozsa da, zaman zaman görülen mavi okları takip etmek sizi dereye kadar indirecektir.

Sağa

Kayalık dere yatağına yapılan sık işaretleme fazlasıyla yeterli. Sağa dönerek 1,4 km'lik güzel bir patikaya giriş yapıyoruz.

Zincirli Yamaç Geçişi

Ultra Maraton parkurun bir parçası olan bu patika üzerinde güvenlik amaçlı alınmış hoş bir önlem. Gösterilen çaba ve dikkat takdire şayan. Dikkatlice inerek ilerlemeye devam ediyoruz.

Patika Girişi

1,4 km'lik patika sonrası ulaşılan orman yolunun tahrip ettiği patikaya bu noktadan yeniden giriliyor. İlerliyoruz.

Mevsim itibariyle izlenebilen su kaynağı. Yaz aylarında muhtemelen kaybolacaktır.

Orman kesimi sonrası çekilen dikenli teller bu noktada kolayca aşılabiliyor.

Kervan Çeşmesi

Mahmutseydi ve çevresinde Kervan olarak bilinen alanda yer alan güzel içimli su. Su tedariğinin bu noktadan sağlanması önemli zira bitişe kadar başkaca bir akar su kaynağı yok. Kısa bir mola sonrası devam ediyoruz.

İşaretli patika bu noktadan yeni açılmış bir orman yoluna giriş yapıyor, takip ediyoruz.

PictographRuins Altitude 2,067 ft

Döşeme Yol

Alanya - Paşaköy - Mahmutseydi hattında yakın zaman kadar kullanılan taş döşeme ulaşım yolu. Bölgede pek az örneği kalan bu yol, tıpkı diğer yerlerde olduğu gibi orman kesimlerinin acımasız talanından sağ çıkamamış. Oldukça kısa bir süre takibi mümkün.

Döşeme Yol Girişi

Döşeme yolun bir diğer parçası bu noktada yeniden izlenebiliyor. Başlangıcı küçük de olsa bir süre sonra oldukça genişleyip, etkileyici bir tarihi yola dönüşecek.

Bu noktada yukarı, sola giden hattı takip ediyoruz.

PictographMonument Altitude 2,588 ft

Kirse Gediği

Bölgede yer alan ve kalıntıları hala seçilebilen bir kilise nedeniyle bu isimle anılan bölge HGM küre uygulamasında bu adla anılmış. Tırmanış sona eriyor ve artık denize doğru inişe başlıyoruz. Rakım 788 m.

Döşeme Yol Girişi

Modern karayolu tarafından bir kısmı tahrip edilen tarihi yol bu noktada 1,6 km boyunca yeniden izlenebiliyor. Yolun bu kısmı benim için de sürpriz oldu.

Mantar

Yolda bulduğumuz mantarları pişirdiğimiz alan. Hatıra olsun diye işaretledim.

Hıdırellez Patikası Girişi

Tam bu noktadan giriş yapılan oldukça belirgin, iyi temizlenmiş bir eski patika sizi Kilise Beleni olarak bilinen, yamaç paraşütü pistine kadar indirecektir. Oldukça keyifli ve fotojenik bir alan olduğunu not düşmek isterim.

PictographMonument Altitude 1,263 ft

Kilise Beleni

Kilise Beleni olarak bilinen bu alanda metruk bir kilise kalıntısı mevcut. Hemen ileride, sağda görülen mahallede ise Karamanlı hemşerilerimize ait bir Ortodoks Hristiyan Kilisesi mevcut. Vakti olanlar için şiddetle tavsiye ederim. Konuyla ilgili olarak başka bir yürüyüşte not düşmüştüm ; https://tr.wikiloc.com/gezi-yuruyus-rotalari/alanya-hagios-georgios-kilisesi-hamaxia-antik-kenti-yat-limani-64266230

Patika Girişi

Patika bu pistin hemen sağ alt köşesinden başlıyor. Etrafı çevrili alanın kilitli olması durumunda bu bilgiyi hatırda tutun.

Akçakıllık Sırtı

Harika manzaralı bu alanın adı Akçakıllık Sırtı. Şehrin kuzeybatı - güneydoğu aksında harika bir panoramasına sahip. Alçalıyoruz. Dizlerim ağrıyor.

PictographMonument Altitude 1,117 ft

Muhtemel bir sarnıç kalıntısı. Başka bilgisi ya da fikri olan aydınlatsın.

PictographMonument Altitude 893 ft

Sarnıç 2

Başka bir sarnıç kalıntısı. İlkine göre daha sağlam durumda.

PictographMonument Altitude 398 ft

Patika sonunda yer alani bir tarafı yıkılmış başka bir sarnıç.

Patika Sonu

Patika, bu çocuk parkının yanında sona eriyor. Artık dik bir inişle tiyatroya doğru alçalıyoruz. Hepsini okudun mu ey ölümlü?

• Photo of Hüseyin Türkeli
    Hüseyin Türkeli Jan 22, 2022

Sık sık yürüdüğüm yollar işaretlenmiş. Çocukluğumda bu hattı pek çok gez geçtim. Hatıralar gözümde canlandı.