Grufflingen, wandeling bij camping Hohenbusch

Photo ofGrufflingen, wandeling bij camping Hohenbusch Photo ofGrufflingen, wandeling bij camping Hohenbusch Photo ofGrufflingen, wandeling bij camping Hohenbusch

1913
May 6, 2019
May 2019

near Neubrück, Wallonia (Belgique)

Mooie rondwandeling die makkelijk te volgen is omdat de route ook nog eens wordt aangegeven door middel van kleine bordjes met horizontale blauwe balkjes daarop.

We verlaten onze standplaats camping Hohenbusch en steken eerst de doorgaande weg over om op de route te komen. De eerste honderd meter loopt gelijk op met diverse andere routes die ook door middel van kleuren-balkjes worden aangegeven.

We klimmen een grasheuvel op en boven komen we op een landweggetje uit welke we linksom gaan volgen tot de T-splitsing waar we ook weer links afslaan.
Het gaat nu weer naar beneden en komen in een boerengehucht terecht.
Hier volgen we het pad naar rechts en langs de beek Braunlauf (je verzint het niet). De beek meandert er vrolijk op los en Saar plonst er ook gezellig in. We lopen in de richting van het dorp Galhausen, een oude nederzetting van boerenhuizen.

Normaal gaat de blauwe route voor het dorp gelijk rechtsom van het dorp vandaan maar wij lopen even verder want uit de verte hebben we een kerkje gezien.
Eerstens steken we de Braunlauf over en lopen een stukje de "hoofdstraat" langs tot de "pichnick-spot". Hier heeft men z'n best gedaan en staat er een leuk infobord met de geschiedenis van het dorp. Ook staan er granieten sculpturen en als je erdoorheen kijkt zie je een detail van een oude boerderij.

Via het zijweggetje bereiken we de kapel met kleine begraafplaats waar de 3 dorps-families hun voorouders ten ruste leggen. Tegenover de kapel een oorlogsmonument met de namen van de in de beide W.O.'n omgekomen dorpelingen die dus aan de overkant begraven liggen.

Na deze waypoint's lopen we weer terug het bruggetje over de oorspronkelijke route op waarbij we meteen "De Grot" tegenkomen. Dit blijkt een door een inwoner gemaakt Maria-vererings-dingetje te zijn.

We vervolgen de weg omhoog tot het boskruispunt. Hier staat een infobord met gemarkeerde wandelingen in de wijde omgeving. Aan de overzijde een gedenksteen uit 1845 voor een waarschijnlijk belangrijk persoon die op deze plek zijn eeuwigheid vond.

We slaan rechts af en vervolgen het pad dan alsmaar rechtdoor. Mooie vergezichten zijn ons deel en zelfs een ree staat ons verbaasd te bekijken.
Op de T-splitsing gaat het weer rechts en met een flauwe bocht lopen we om een boerenbedrijf heen in de richting van het startpunt op de heuvel.
Nu nog een klein stukje het grasland naar beneden en de weg over steken en we staan weer op de camping.

PictographCampsite Altitude 1,739 ft

Start bij camping Hohenbusch

Duidelijk aangegeven wandelroute's door middel van kleurtjes. De route start met mooie uitzichten.

Panorama langs het beekje Braunlauf

Koeien en paarden(bloemen) in de wei langs de beek.

PictographRiver Altitude 1,573 ft

Zwemmen in de Braunlauf

Verderop langs de beek zicht op het kerkje van Galhausen.

PictographBridge Altitude 1,574 ft

PictographInformation point Altitude 1,559 ft

Infobord geschiedenis Galhausen

Bord staat bij de picknickplek en laat de oude toestand van het dorp zien en er is een foto van de oude watermolen die nu verdwenen is. Het beekje Braunlauf loopt er langs en de granieten kunstwerken hebben gaten waardoor de authentieke gebouwen gezien kunnen worden.

Monument gevallenen

Aan de overkant het kerkje en kerkhof van Galhausen.

PictographReligious site Altitude 1,591 ft

Kerkje in Galhausen

Hele mooie gebrandschilderde ramen in dit kerkje.

Mariagrot

Door een enthousiaste inwoner in 1990 opgericht "heilig dingetje". Hij kan ondertussen zelf aan Maria vragen of dit een goed plan was.

PictographInformation point Altitude 1,850 ft

Monument en infobord wandelingen

Op deze plek is in 1845 iemand omgevallen. Aan de overakant staat een wandelingen-bord met afstandtabel.

Panorama landweg

Over landwegen met mooi uitzicht

• Photo of Grindston
    Grindston Jan 3, 2021

Zeer makkelijk te volgen route tussen de weilanden en door bossen.
    Ook mooi om te zien is hoe het kabbelend beekje kronkelend door het landschap stroomt.

Wicky en Erick Jan 3, 2021

Hallo Grindston, dank je wel voor het aardige commentaar en dat je onze volger bent geworden. Wij zullen ook uw volger worden. Op onze eigen wandelsite heb ik alle wandelingen per land en provincie geordend, kijk maar eens rond misschien staan er nog meer mooie routes bij.
    Hartelijke groet, Erick.

• Photo of Jesse Teunissen
    Jesse Teunissen Aug 19, 2023

Eerste keer wandelen in jaren en meteen een hele mooie route om te bewandelen. Mooie uitkijkpunten en mooie natuurstukken!

• Photo of Minousha
    Minousha Aug 19, 2023

Worth the view!

Wicky en Erick Aug 19, 2023

Hoi hoi "nieuwelingen". Welkom op Wikiloc en veel plezier van deze site gewenst. Wij danken jullie voor het aardige commentaar en de sterren voor deze wandeling. Hartelijke groet van Wicky&Erick👋.