Gresolet: volta a la vall, arbres monumentals, i cims dels cingles

Photo ofGresolet: volta a la vall, arbres monumentals, i cims dels cingles Photo ofGresolet: volta a la vall, arbres monumentals, i cims dels cingles Photo ofGresolet: volta a la vall, arbres monumentals, i cims dels cingles

October 27, 2022
October 2022

near Saldes, Catalunya (España)

Fantàstica ruta de tardor! La motivació principal era, d'una banda, endinsar-me en aquesta vall que tantes vegades hem contemplat des de les alçades dels cims o des del Mirador de Gresolet, però que encara no coneixia. Al final ha quedat una ruta llarga i desnivellada, però podeu reduir-la molt si comenceu directament a l'aparcament prop del refugi de Gresolet.

Llegint informació de la zona, vaig veure que hi ha diversos arbres monumentals. La viquipèdia (enllaç) mostra una llista amb coordenades. Per què no visitar-los tots? Resulta que als faigs i l'avet hi ha diversos tracks, però als pobres Pins Vells de la Pleta dels Baganesos ningú els hi ha fet un track i ubicat waypoints, pobrets. Amb l'ajuda de les descripcions i coordenades de la Viquipèdia, i les fotografies de l'inventari de la Gencat (enllaç) vaig poder-los localitzar tots i així ara ja teniu els waypoints.

NOTA: un cop a casa, me n'adono que seguint els waypoints de l'Aventura't i d'en Toni Planas, a la Baga de Gresolet marquen un faig monumental que no correspon a les coordenades que dóna la viquipèdia pel Faig Setrill ni a les fotografies al catàleg de la Gencat... Llàstima! Vaig passar molt a prop al tram de fageda de la Baga... Si el busqueu, el trobareu en aquest waypoint de l'usuari Carles Miralles: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/fageda-de-gresolet-43167439#wp-43167445. També apareix ben ubicat als OpenStreetMap i derivats, que aquell dia no portava precarregats... Bé, a la propera visita al sector ja m'hi acostaré :) He afegit també el waypoint perquè no us el passeu de llarg i quedi reflectit que hi ha els dos.

També em vaig proposar, ja que feia la circular entre el Collell i el Coll de Bauma, fer els dos cims que queden entre mig. Cap d'ells amb nom als mapes del ICGC, el més occidental apareix com La Bola als mapes Alpina. Vaig fer-los a l'aventura directament, tot i que després amb el cercador per punt de pas he trobat que a la Bola hi havia algun track, i a l'altre cim de 1942m (pot ser que es digui Roca Cerdana?) només hi havia un que puja i baixa per on jo vaig baixar.

La majoria de la ruta la farem seguint senders senyalitzats, així que no cal que m'extengui gaire per aquí en detallar-los. Sí que val la pena, però, remarcar els punts on el track no ho fa i poden resultar més delicats per segons qui (tots evitables):

- La primera "sortida de camí" la trobem un cop arribats a l'Avet de les Molleres, fent després un tram bosc a través per la fageda. Venim de pujar uns 200m de desnivell des que hem seguit el trencant del camí, i ara tots els tracks que havia mirat tornen a baixar-los per tornar al trencant... i remuntar al Collell!! Val a dir que estava disposat a fer-ho, però tornant de l'Avet em passo de llarg el punt on calia girar per tornar avall al Faig de les Molleres. Només em desvio 50m abans d'adonar-me'n, però penso que si els he fet sense voler, perquè el bosc es transita de meravella, per què no seguir bosc a través i intentar arribar al camí perdent el mínim desnivell? Al final la jugada em surt prou bé, el bosc és transitable i preciós. A estones el terreny és inclinat, però els animals han anat deixant alguns rastres que faciliten la progressió. Quan em falten 100m lineals per arribar al sender, just després d'un marcat barranquet, el boix apareix per fer una mica la guitza. Vaig dubtar si baixar el barranquet fins al camí, ja que es veia net i tampoc perdia tant desnivell, uns 50m, però entre tossut que sóc i que la gossa em va ajudar a buscar alguns passos entre el boix, vaig arribar fins al sender directament! :)

- Cim de la Bola: mentre camino per la pista vaig mirant la seva cinglera nord... no sembla tenir punt feble! (Error). Per tant, avanço fins on el mapa ICGC indica Balma de Santa Cecília. Un rastre d'animals al vessant sud sembla molt marcat i penso que potser porta a l'indicada bauma. El segueixo uns metres però res, més enllà d'una molt petita baumeta que dubto sigui això... Pujo una primera punta (1989m) que no hagués fet falta, millor rodejar-la pel vessant nord i anar directes al collet 1977m. D'allà vaig pujant fins un curt passet de grimpada i un flanqueig ascendent diagonal, per sortir a la carena cimera de la Bola, pel vessant sud. Jo segueixo sempre prop de la cinglera, però cal dir que el vessant sud té tot un tram completament net i còmode (es veu clarament a la foto satèl·lit). El cim té poc interés, arbrat i poca vista, el que explica que hi hagi poquetes rutes. Segueixo una estona més prop de la cinglera i, oh, sorpresa. Trobo un baixador claríssim i còmode que passa sota les parets! Retorn al coll sense dificultats (pendent moderada-forta).

- Tot el tram del track per anar a buscar els Pins Vells de la Pleta dels Baganesos ho farem fora camí, però és molt obert i podem passar per on ens sembli.

- Baixant del darrer pi, passo una marca groga que no sé d'on apareix. Si en vaig passar d'altres no m'hi vaig fixar. Arribo a una primera punteta de 1913m abans del Coll de Font Cerdana. Des d'aquesta em miro el cim que tinc davant, 1942m, sense nom. Podria ser la Roca Cerdana? Ho desconec, però com a la zona hi ha el Coll de Roca Cerdana i el Graller de Roca Cerdana no lluny del cim... Sigui com sigui, es veu maco, rocós i obert... Som-hi! Decideixo atacar-lo per la meva dreta (oest) per un replà que fa on acaben les parets. Fins allà s'arriba remuntant un curt tram de tartera i un bosc net. Ja només arribar al replà aquest ha valgut la pena per les vistes cap al barranc i les cingleres que tinc darrere, espectaculars. Un cop aquí, grimpadetes fàcils (alguna una mica exposada) ens deixaran al cim, on trobo una fita! Vistes molt xules al Pedraforca, Gresolet, la Bola... Per baixar, ho faig seguint la cresta cap a l'altre costat, ja que quan me'l mirava des del Coll de Font Cerdana era l'altra opció que em semblava més lògica, anar a buscar un marcat arbre sota un tram pla de la cresta. Es baixa bé sense dificultats, més enllà de terreny inclinat.