Grenspark Kalmthoutse Heide. Wandelpad 'Specht'

Photo ofGrenspark Kalmthoutse Heide. Wandelpad 'Specht' Photo ofGrenspark Kalmthoutse Heide. Wandelpad 'Specht' Photo ofGrenspark Kalmthoutse Heide. Wandelpad 'Specht'

August 8, 2021
August 2021

near Hoek, Flanders (Belgique)

Het wandelpad "Specht" loopt aan twee kanten van de Belgisch-Nederlandse grens in Zandvliet. Het traject is eerder kort en dus perfect combineerbaar met het wandelpad "Eekhoorn" dat op dezelfde locatie vertrekt. En die locatie is aan taverne-restaurant "Leeuw Van Vlaanderen" aan de Antwerpsebaan 413 in 2040 Antwerpen (Zandvliet).
Voor de GPS: N51.3690, E004.3311.
Het traject loopt door de "Ruige heide", een uithoek binnen het Grenspark Kalmthoutse Heide. Natuurpunt promoot het gebied als "een mini-Sahara in Zandvliet" en ook nog met de vleiende woorden "In de zomer kan u hier genieten van een prachtig uitzicht met stuifzand, de paarskleurende heide en het afwisselende landschap". Dat klopt allemaal, maar het altijd aanwezige geraas van het verkeer op de nabije A12 en het doffe achtergrondgeluid van de Antwerpse haven zetten toch wel een domper op het natuurbeleven op deze wandeling. Dat is niet de schuld van Natuurpunt uiteraard, het is gewoon de realiteit in 2021. Laat dat echter geen hinderpaal zijn om dit mooie stukje bos, duin en heide te ontdekken.

FID

Id

Naam

Specht

afstand

Shape_Leng

0,038963

We lopen door het centrale gedeelte van het duinengebied "Ruige Heide".

Toen wij hier passeerden was er duidelijk een paal-met-plaatje verdwenen. Route "Specht" loopt hier rechtdoor.

Het is duidelijk dat we het bosgebied achter ons gelaten hebben. We komen nu in het gebied van de stuifduinen.

Het plaatje staat goed verscholen in het groen, maar hier moet je naar links, het gekortwiekte terrein onder de hoogspanningslijn op.

We passeren het achterpoortje tot het kampeerterrein en jeugdverblijf "Ruige Heide".

Over de hele grenslijn tussen België en Nederland staan deze mooie gietijzeren grenspalen. Ze dragen het jaartal waarin ze geplaatst werden, het unieke volgnummer en de leeuwen uit het wapenschild van beide landen. De Nederlandse leeuw (die met het kroontje!) staat aan de Nederlandse kant van de paal, de Belgische aan de Belgische kant.

Een moeilijke GPS-verbinding in dit gebied heeft er voor gezorgd dat deze splitsing niet op ons kaartje gemarkeerd werd. Geen nood, we leggen het even uit. Wanneer we de opvallend glooiende helling afgedaald zijn komen we aan een T-splitsing. Links moeten we voor het wandelpad "Eekhoorn", naar rechts voor ons wandelpad "Specht". Bij zomerse begroeiing staat het bordje een beetje verdekt opgesteld.

Een begroeide duin zorgt voor een leuke helling. Erop en erover.

We hebben de kasseiweg "Grote Stoppelbergen" al achter de rug, steken de Belgisch-Nederlandse grens ongemerkt over en wandelen door het bosgebied van de "Stoppelbergen". Een vreemde naam wellicht, want "stoppels" waren eertijds de glooiende duinen in het gebied.

We parkeren de auto langs de Antwerpsebaan, ter hoogte van taverne-restaurant Leeuw Van Vlaanderen (Antwerpsebaan 413). De uitbaters van deze taverne vragen met aandrang om hun eigen parking voor te behouden aan hun cliënteel en dat doen we dus. Er is voldoende plaats in de buurt om de auto veilig achter te laten.