Grenspark Kalmthoutse Heide. Wandelpad 'Pauw'

Photo ofGrenspark Kalmthoutse Heide. Wandelpad 'Pauw' Photo ofGrenspark Kalmthoutse Heide. Wandelpad 'Pauw' Photo ofGrenspark Kalmthoutse Heide. Wandelpad 'Pauw'

48 minutes
October 11, 2022
October 2022

near Calfven, Noord-Brabant (Nederland)

Het wandelpad Pauw loopt door de bossen en heidegebieden ten westen van de Volksabdij in Ossendrecht. Door de "Abdijbossen" op de Brabantse Wal dus. Daarnaast loop je langs talloze vennetjes die een relict zijn van wat het ooit is geweest: een lappendeken van droge zandgronden en kleine waterpoeltjes. Het glooiende landschap is er het resultaat van.
De naam "wandelpad Pauw" vindt z'n oorsprong in de vroegere naam van de taverne en restaurant aan de Volksabdij. Dat was tot voor corona "De blauwe Pauw" en er liepen effectief een aantal pauwen vrij rond op het erf. Nu heet de horecazaak "Abdijbos", naar de naam van de omliggende bossen: de Abdijbossen.

Vertrek- en aankomstplaats

We vertrekken op de parking aan de Natuurpoort Volksabdij, Onze Lieve Vrouwe ter Duinenlaan 199 in Ossendrecht. Voor de GPS: N51.4096, E004.3406.

We verlaten hier de Onze Lieve Vrouwe ter Duinenlaan en gaan rechtsaf het bos in.

Op de T-splitsing gaan we linksaf.

PictographLake Altitude 110 ft

Het Wasseven is nu een visvijver waar je - mits een vergunning - kan gaan vissen. Hoe het ven aan zijn naam gekomen is, is niet geheel duidelijk. Soms was een "wasven" de plaats waar vrouwen de was deden, soms was het de plaats waar de schapen gewassen werden vooraleer ze geschoren werden, soms was het ook de plaats waar het zand gewassen werd vooraleer het gedroogd werd om uit te strooien op de vloeren van de woonhuizen. De infoborden aan dit ven geven hierover geen uitsluitsel.

Lees hier hoe er bijna permanent gewerkt wordt om water te houden in het Wasseven.

PictographLake Altitude 106 ft

De Trambaan dankt haar naam aan de tramlijn die hier eertijds liep en die Antwerpen verbond met Tholen. Nu is het een brede bosweg.

We zien tussen de bomen links van ons wandelpad nog net de toppen van enkele grote tenten. Die horen toe aan de Paasheuvelgroep Ossendrecht. Hier worden kampen georganiseerd voor kinderen met een handicap, maar ook schoolklassen kunnen er terecht. Er logeren elk jaar meer dan 10 000 kinderen. Voor verblijf en recreatie staan een hele reeks grote tenten opgesteld op het terrein.

PictographTree Altitude 132 ft

De Abdijbossen danken hun naam uiteraard aan de nabijgelegen Volksabdij. Dennen en berken voeren er de hoofdtoon. We wandelen hier bijna 30m hoger dan in de nabijgelegen Noordpolder op wandelpad Fazant.

Aan de rand van het Grenspark lopen we naast landbouwgebied, in dit geval een aspergeveld.

PictographLake Altitude 104 ft

De laatste plas die we zien op onze wandeling is een waterhoudende plas. Daarom werd het gepromoveerd tot visvijver.

En zo staan we weer op het parkeerterrein aan de Volksabdij, eindpunt van onze wandeling.