Grenspark Kalmthoutse Heide. Wandelpad 'Mont Noir'

Photo ofGrenspark Kalmthoutse Heide. Wandelpad 'Mont Noir' Photo ofGrenspark Kalmthoutse Heide. Wandelpad 'Mont Noir' Photo ofGrenspark Kalmthoutse Heide. Wandelpad 'Mont Noir'

1934
August 2, 2021
August 2021

near Zwartenheuvel, Flanders (Belgique)

Het wandelpad "Mont Noir" in het Grenspark Kalmthoutse Heide ligt in het midden van het natuurgebied en is op zich zo'n 6,5 km lang. Maar precies omdat het in het midden ligt, heb je een aanlooproute nodig om er te komen. Dat zou kunnen vanop Parking Noord in de Verbindingsweg. Die route is ongeveer 2,7 km lang (enkel), maar in het broedseizoen (15 maart - 15 juni) niet toegankelijk. Het zou ook kunnen vanuit de Korte Heuvelstraat. Ze is dan 2,9 km lang (enkel). Of van aan De Vroente. Dan is ze 3,3 km lang (enkel). Of op Nederlands grondgebied vanuit De Heusche Bollaert in Putte. Vanaf die parking is de afstand het kortst, 2 km maar (enkel). Het kan ook vanuit het noorden, van bij Manège De Wolf. Dan wordt de aanlooproute 3,3 km (enkel).
De beschrijving die u nu leest heeft Parking Zuid in de Verbindingsstraat in Kalmthout als vertrek- en aankomstplaats. Die parking ligt 2,3 km van Wandelpad "Mont Noir" verwijderd en dus komt van hieruit de totale afstand op 11 km.
Maar je krijgt er wat voor terug: een opvallend stil gebied met heide, duinen en bossen waar je anders wellicht niet komt. En een brok geschiedenis natuurlijk, want er is wel degelijk een reden waarom dit wandelpad de naam "Mont Noir" gekregen heeft. Vindt u het goed dat we u dat allemaal pas onderweg vertellen?
We hebben er even over getwijfeld, maar we hebben deze wandeling uiteindelijk de moeilijkheidsgraad "middelmatig" gegeven. Niet omwille van de lengte natuurlijk, maar wel omdat je in de aanlooproute toch een flink eind door het mulle duinzand van de Kambuusduinen moet en wellicht zit niet iedereen daarop te wachten.
Eerst naar Parking Zuid dus. Voor de GPS: N51.4021, E004.4452.
O ja, er is geen horeca onderweg, maar dat had u wellicht ook niet verwacht.

Zoals in de inleiding verteld, laten we de auto achter op de gratis Parking Zuid, aan de Verbindingsweg in Kalmthout.

De Stapper

In maart 2020, enkele dagen voor covid-19 alle deuren weer op slot draaide, werd aan het Stappersven de uitkijktoren "De Stapper" ingehuldigd. Hij is ruim 10 meter hoog, toont binnenin op diverse wandplaten een massa informatie en biedt op het bovenste platform een schitterend uitzicht over dit deel van het Grenspark.

Pluisven

Links van onze wandelweg het Pluisven en een zitbank die niet vaak onbezet is. Het uitzicht is dan ook prachtig.

Wegsplitsing

Voorbij het Pluisven, waar de geasfalteerde weg naar rechts afbuigt gaan wij links, de afrastering over en weer linksaf het duinenpad in.

Van hieruit zien we een duidelijk reliëf in het landschap, maar halfweg de 19de eeuw waren enkele duinen nog veel hoger. Het grote geldgewin haalde het toen echter van de ecologische waarde en de hoogste duinen werden met schop en kruiwagen weggehaald en op treinwagons weggevoerd.

Rechtdoor leidt de weg naar het oostelijke deel van het Grenspark met De Vroente. Om ons wandelpad "Mont Noir" te bereiken, moeten we hier rechtsaf het pad met de voetjes volgen.

Langven

De naam zegt het zelf: een langgerekt ven, in noord-zuidrichting. Maar van een "ven" kunnen we nog moeilijk spreken. Het is vrijwel volledig uitgedroogd.

Heidebranden

Op verschillende plaatsen in het Grenspark zijn sporen terug te vinden van heidebranden die in de voorbije decennia het gebied teisterden. Hier woedde het vuur in 1996.

Kambuusduinen

In de Vossenbergen werden in de periode 1892-1902 treinladingen zand weggehaald voor de aanleg van een spoorwegbedding in Antwerpen. De arbeiders aten en overnachtten ter plaatse. Daartoe werd een houten keet opgericht die de naam "Cambuus" kreeg, allicht verwant aan "kombuis". Meteen was de naam "Kambuusduinen" geboren.

We verlaten het terrein van de "grote grazers".

Einde van onze aanlooproute en begin van wandelpad "Mont Noir". Het is bewegwijzerd in de twee richtingen, maar wij hebben het gedaan in tegenwijzerzin.

Waar vroeger een statige dreef naar de grote ingangspoort leidde, lopen we nu over een gezellig kronkelpaadje in de richting van het hart van Mont Noir.

PictographRuins Altitude 64 ft

In 1883 kocht een rijke industrieel uit Brussel een stuk grond in dit deel van de heide en hij kocht meteen ook het Roemeense paviljoen van de Wereldtentoonstelling van 1884 in Brussel. Hij liet dat zorgvuldig demonteren en naar Kalmthout overbrengen om het daar weer op te bouwen ten streke Zwarte Heuvel. Hij doopte het "Mont Noir". Het domein werd nog verschillende keren verkocht vooraleer het in handen kwam van Bernhard Bernsohn-Stern, een Joods diamantair. Om zijn buitenverblijf makkelijker bereikbaar te maken, ook voor bezoekers, liet die een smalspoor aanleggen tussen Mont Noir en het station van Heide. Bernsohn-Stern wilde net beginnen met de bouw van een attractiepark op deze plaats toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak en hij hals over kop vluchtte. Hij zou pas na de oorlog terugkomen, maar ondertussen was Mont Noir al bijna volledig gesloopt. Slechts enkele zuilen herinneren nu nog aan een van de toegangspoorten.

Achter de villa werden enkele zwem- en roeivijvers aangelegd, waar de eigenaars en hun hoge gasten zich konden vermaken.

Vanuit verschillende richtingen leidden statige dreven eertijds naar de villa.

Binnen de grenzen van het Grenspark Kalmthoutse Heide is landbouw mogelijk, maar aan heel strikte voorwaarden gebonden.

Geen gebaande weg, maar we mogen de weide gebruiken om onze weg verder te zetten.

PictographFlora Altitude 54 ft

Belgisch-Nederlandse grens

We steken de landsgrens over en komen in de Ossendrechtse duinen. Een afwateringsgracht vormt de grenslijn.

Op Nederlands grondgebied liggen de Meersche Duinen en in schril contrast daarmee kijken we aan de einder op de koeltorens van de kerncentrale in Doel.

PictographFlora Altitude 33 ft

Heidestruiken zover het oog reikt.

PictographFlora Altitude 66 ft

De heide kleurt

Je weet nooit exact wanneer de heide op z'n mooist kleurt, maar tussen 15 augustus en 15 september heb je toch wel de grootste kans op een "purperen hei".

Paalberg

De Paalberg is een hoge duin, zo'n 30m boven de zeespiegel, die net op Nederlands grondgebied ligt. De grenspaal bovenop liegt er niet om. Van hieruit heb je een mooi uitzicht op de Belgische kant van het Grenspark, met aan onze voeten het Kriekelaarsven..

PictographLake Altitude 31 ft

Onder andere in deze omgeving werden door het Agentschap Natuur en Bos slangenhopen aangelegd. Het kunstmatig opgehoopte resthout vormt ideale schuilplaatsen voor de gladde slang.

We hebben het wandelpad "Mont Noir" helemaal gehad, maar we moeten nu nog wel even terug naar de parking. Zelfde weg als daarstraks, maar dan in omgekeerde richting. 2,3 km.