Photo ofGreece Thessaly,Olympus, Κάτω Όλυμπος, Ραψάνη-Ιτέα (Τμήμα του εθνικού μονοπατιού Ο2) (Part of the National path O2) Photo ofGreece Thessaly,Olympus, Κάτω Όλυμπος, Ραψάνη-Ιτέα (Τμήμα του εθνικού μονοπατιού Ο2) (Part of the National path O2) Photo ofGreece Thessaly,Olympus, Κάτω Όλυμπος, Ραψάνη-Ιτέα (Τμήμα του εθνικού μονοπατιού Ο2) (Part of the National path O2)

April 19, 2019
April 2019

near Rapsáni, Thessaly (Greece)

Ώρες διαδρομής : 3 h
βαθμός δυσκολίας : 2
Απόσταση : περίπου 9,5 χιλ/τρα.
Ο Κάτω Όλυμπος με την ψηλότερη κορυφή του την Μεταμόρφωση (1585μ.), χωρίζεται από τον Άνω Όλυμπο με το ρέμα της Ζηλιάνας και από τον Κίσσαβο (Όσσα) με την κοιλάδα των Τεμπών όπως την διαμορφώνει ο Πηνειός ποταμός.
Η Ραψάνη μια κοινότητα με πλούσια ιστορία από το παρελθόν, βρίσκεται σε υψόμετρο 550μ. στις Νοτιοανατολικές πλάγιες του όρους Σοποτού, φημίζεται για το εύκρατο κλίμα της και αποτελεί από παλιά τον τόπο παραθερισμού πολλών Λαρισαίων.
Το χωριό παρουσίασε μεγάλη οικονομική και πνευματική ανάπτυξη τους 18ο και 19ο αιώνες και ανέδειξε σημαντικές προσωπικότητες. Η οικονομική της ανάπτυξη στηρίχθηκε στη σηροτροφία, στην αμπελοκαλλιέργεια, αλλά και στη βαφή και στο εμπόριο των κόκκινων νημάτων και των άλλων υφαντουργικών προϊόντων.(Πληροφορίες για την Ραψάνη μπορούμε να βρούμε στο διαδίκτυο στην ιστοσελίδα http://www.rapsani.gr/)
Από την πλατεία της Ραψάνης ξεκινούμε την πορεία μας με κατεύθυνση Νότια Νοτιοδυτικά σε καλογραμμένο μονοπάτι με παλιά σήματα του εθνικού μονοπατιού Ο2.
Ακολουθώντας το πέτρινο σοκάκι μετά την πλατεία, βρίσκουμε δεξιά μας την βρύση "Σκληκιάρου" και συνεχίζουμε στην δυτική έξοδο του χωριού αριστερά επάνω σε κατηφορικό τσιμεντόδρομο μέχρι την στροφή όπου υπάρχει η βρύση «Πλαϊνή» .
Μετά από τη βρύση πλέον ήμαστε σε χωματόδρομο και βρισκόμαστε στην περιοχή «Κτενάτικα». Πιο κάτω αφού περάσουμε μια στάνη βρίσκουμε στύλο με πινακίδες του Ο2 που μας οδηγούν νότια σε μονοπάτι που μας κατεβάζει στο παλαιό πέτρινο τοξωτό γεφύρι του «Μαρόντα». Αφού περάσουμε το πετρογέφυρο ακολουθούμε πλέον το παλαιό καλντερίμι (μουλαρόδρομος) που πολύ παλιότερα ένωνε τη Ραψάνη με τους Γόννους.
Το καλντερίμι χάνετε μετά το χτισμένο με ξερολιθιές πετρώδες πέρασμα που θα συναντήσουμε.
Από το σημείο αυτό συνεχίζουμε την πορεία μας πολύ κοντά σε μαντρί με πολλά τσοπανόσκυλα που θέλουν ιδιαίτερη προσοχή, διότι είναι επιθετικά και αγριεμένα.
Κατόπιν βγαίνουμε σε αδιέξοδο χωματόδρομο και τον ακολουθούμε μέχρι να βρούμε νότια μεγάλο ανηφορικό μονοπάτι με ενδεικτική πινακίδα Ο2. Το μονοπάτι συνεχίζει παράλληλα με το «Μέγα ρέμα» ή "Τρανό Λάκκο".
Όσο ανεβαίνουμε πιο ψηλά το «Μέγα ρέμα» γίνεται πιο ρηχό και έτσι μας επιτρέπει ευκολότερα να περάσουμε στη Ράχη του ορεινού όγκου της Κορυφής «Σελιός».
Στη ράχη στρίβουμε νότια και κατηφορίζουμε σε θαμνώδη πλαγιά για να καταλήξουμε σε χωματόδρομο που ακολουθούμε παρακάμπτοντας κάποια κομμάτια του και αφού περπατήσουμε και μέρος από το παλαιό καλντερίμι που παλαιότερα κατευθυνόταν προς την θέση "Ανεμόμυλος" και τον παλαιό επαρχιακό δρόμο Ιτέας Ραψάνης ,τελικά φτάνουμε στην κοινότητα της Ιτέας (Μπαλαμούτι).
(Τη συγκεκριμένη διαδρομή τη διανύσαμε σε μεγαλύτερο χρόνο, λόγο των εργασιών του καθαρισμού και επιδιόρθωσης της σηματοδότησης που πραγματοποιήσαμε σε αυτήν).

Route hours: 3 h
degree of difficulty: 2
Distance: 9.5 km
Lower Olympus, with its highest peak, «Metamorphosis» (1585m), is separated from Olympus with the stream of «Ziliana» and from «Kissavos» («Mount Ossa») with the valley of «Tempi» as the «Pinios» river forms.
“Rapsani”, a community with rich history from the past, is at an altitude of 550 meters, on the southeastern side of Mount “Sopoto”, is famous for its temperate climate and is the oldest place of holiday of many people from Larissa.
The village showed great economic and intellectual growth in the 18th and 19th centuries and brought out important personalities. Its economic development was based on sericulture, viticulture, but also on dyeing and trade in red yarns and other textile products. (Information on “Rapsani” can be found on the web at http://www.rapsani.gr/)
From village «Rapsani» Square we start our course southwest (SW) on a well-written path with old signs of the national path O2.
Following the alley from the square, we reach the western(W) exit of the village on a dirt road.
After the fountain "Plaini", we are in the area "Ktenatika", after we pass a Corral, we find a post with national path O2 signs that lead us south (S) on a path that takes us down to the old stone arched bridge of "Maronda". After we pass the stone bridge, we follow the old cobbled path, which in a long time joined “Rapsani” with “Gonni”.
The cobbled street is losing after a stone-built stone bridge that we will meet.
From this point, we continue our journey very close to a sheepfold with many sheepdogs which want special attention, because they are aggressive and wild.
Then we reach a dead-end dirt road and follow it until we find south (S) a large uphill path with a sign of the national path O2. The path continues alongside the "Great Stream".
As we climb higher, the "Great Stream" becomes shallow, so it makes it easier for us to go to the ridge of the "Celio" mountain peak.
On the ridge we turn south(S) and descend on a bushy slope to reach the dirt road that we follow by skipping some of its tracks and eventually reaching the community of “Itea” (“Balamouti”).
(We traveled this route for longer, due to the cleaning and repairing of signaling operations we performed on it).

DSC00207 σημάδι βέλος του Ο2

Στύλος με πινακίδες Ο2 στροφή Νότια

DSC00208 Στύλος με πινακίδες Ο2 στροφή Νότια.

DSC00209 Πινακίδα σε δέντρο

Παλαιό Καλντερίμι από Γόννους

Παλαιό Καλντερίμι που ένωνε την Ραψάνη με τους Γόννους (DSC00211). Στον χάρτη (ΓΥΣ 1986), χαρακτηρίζεται ως "Ημιονική οδός εύβατος".

Παλαιά πινακίδα Ο2 σε δένδρο

DSC00213 παλαιά πινακίδα σε δένδρο

Ξέφωτο Θέα

DSC00219 Ξέφωτο Θέα

Βρύση Καρυδιά πινακίδα Ο2

Εικονοστάσι στύλος πινακίδα Ο2

DSC00225 Πέρασμα στα πουρνάρια, από άνοιγμα που έχει τοποθετηθεί λαστιχένια σωλήνα νερού.

μονοπάτι μέσα στα πουρνάρια υψόμετρο (497μ.) (DSC00226).

Στύλος πινακίδες Ο2 ντουφεκισμένες

DSC00227 Στύλος πινακίδες Ο2 ντουφεκισμένες. Σημείωση 6/2/2020 : Στο σημείο αυτό διακλαδώνονται τα δύο μονοπάτια για την Ραψάνη . Βλέπε τον χάρτη της συνημμένης φωτογραφίας. Με το πράσινο το ίχνος που περιγράφουμε σε αυτή την σελίδα , με κόκκινο χρώμα το μονοπάτι σε νεώτερη ανάρτηση μας: Uploaded 23 Σεπτεμβρίου 2019. " Greece Thessaly, Κάτω Όλυμπος Ιτέα - Ραψάνη (μέσω ράχες Καράβα και Πύργου, πετρογέφυρο της Μαριγώς) ".

DSC00229 Στύλος πινακίδες Ο2 κατεστραμμένες με προσθετά αυτοκόλλητα σήματα.

πυλώνας υψηλής τάσης ΔΕΗ. Υψόμετρο (182μ.) (DSC002301)

Παλαιό καλντερίμι Ιτέα

Παλαιό καλντερίμι. Υψόμετρο (172μ.) (DSC00231).

PictographPark Altitude 466 ft

DSC00232 πέρασμα πριν από Μεγάλο πλάτανο

DSC00233 στύλος Ο2 Ιτέα

Άγιοι Θεόδωροι

Άγιοι Θεόδωροι Ραψάνης βρίσκονται στο δάσος της απέναντι πλαγιάς του χωριού .Υψόμετρο (336μ.).

Άνοιγμα Στροφή χωματ

Παλιά Βρύση αναστυλωμένη.

PictographBridge Altitude 1,170 ft

Πετρογέφυρο 'Τ΄ Μαρόντα'

Το πετρογέφυρο του Μαρόντα. Γεφύρι πέτρινο τοξωτό πάνω στο ρέμα του Τρανού Λάκκου. Βρίσκεται δυτικά της Ραψάνης, με τόξο ύψους 5 μέτρων. Κατασκευάστηκε το έτος 1901, στο καλντερίμι που ένωνε την Ραψάνη με τους Γόννους (DSC00210).

PictographPark Altitude 1,539 ft

Δένδρο αυλάκι

διάδρομος πουρνάρια

27-DEKEMBPIOS-15 13:25:08

Photo ofΒρύση 'Σκληκιάρου', Διχάλα τσιμεντόδρομος αριστερά Photo ofΒρύση 'Σκληκιάρου', Διχάλα τσιμεντόδρομος αριστερά Photo ofΒρύση 'Σκληκιάρου', Διχάλα τσιμεντόδρομος αριστερά

Βρύση 'Σκληκιάρου', Διχάλα τσιμεντόδρομος αριστερά

Μετά από την βρύση "Σκληκιάρου" στα 150μ. υπάρχει Διχάλα δρόμων. Ακολουθούμε τον τσιμεντόδρομος αριστερά.

Διχάλα με κατσικόδρομο

Ιτέα (Μπαλαμούτι)

Οι φωτογραφίες του 2008 είναι της Theo Tsibo, τότε Αρχηγού του ΕΟΣ Λάρισας.

Κολονάκι Ο2 διχάλα χωματόδρομοι

Ο χωματόδρομος που κατευθύνεται ανατολικά πηγαίνει στους Αγίους Θεοδώρους. Ενώ Νότια συνεχίζουμε την πορεία μας.

PictographRisk Altitude 1,549 ft
Photo ofΜαντρί Τσοπανόσκυλα (Sheep shed, Sheepdogs) Photo ofΜαντρί Τσοπανόσκυλα (Sheep shed, Sheepdogs) Photo ofΜαντρί Τσοπανόσκυλα (Sheep shed, Sheepdogs)

Μαντρί Τσοπανόσκυλα (Sheep shed, Sheepdogs)

Μαντρί Τσοπανόσκυλα. Πιθανός κίνδυνος! Μεγάλη προσοχή στο πέρασμα από το μαντρί, διότι υπάρχουν τα τσοπανόσκυλα που είναι πολύ αγριεμένα. Προτείνουμε στην συγκεκριμένη περίπτωση ,όταν πλησιάσουμε πριν από το μαντρί να κατευθυνθούμε βορειοδυτικά (ΒΔ), δηλαδή ανοδικά δεξιότερα, προκειμένου να αποφύγουμε τα Τσοπανόσκυλα και να περάσουμε ανενόχλητοι. (Βλέπε την συνημμένη φωτογραφία ,με πράσινο χρώμα η διαδρομή που προτείνουμε και με κόκκινο η καταγεγραμμενη διαδρομή). Sheep shed, Sheepdogs! Possible Danger! Pay great attention to the passage from the sheep shed , because there are free Sheepdogs that are very wild. We suggest in this particular case, when approaching before the sheep shed, to head northwest (NW), uphill to the right, in order to avoid Sheepdogs and pass undisturbed. (See the attached photo, the route we propose in green.The recorded path is in red).

Πετρογέφυρο 'Τ΄ Ντόβα'

Παλαιό Πέτρινο Γεφύρι του Ντόβα, από τα παλαιότερα της περιοχής, βρίσκεται νότια της Ραψάνης και γεφυρώνει στη "Λάκκα του Φασούλα", το χωριό με το Δάσος των Αγίων Θεοδώρων (υψόμετρο 296 μέτρα) .

PictographBridge Altitude 1,552 ft

Πετρώδες πέρασμα με ξερολιθιά

Πετρώδες πέρασμα με ξερολιθιά στο παλαιό καλντερίμι που ένωνε τη Ραψάνη με τους Γόννους (DSC00216).

Κάτω Αϊ λιάς

Πρ Ηλίας Ραψάνης στη θέση "Προσήλια"

PictographInformation point Altitude 1,575 ft

Ραψάνη Κεντρική πλατεία αρχή Ο2

Ραψάνη Κεντρική πλατεία αρχή Ο2. Την διάνοιξη και σηματοδότηση του συγκεκριμένου μονοπατιού έκανε ο ΕΟΣ Λάρισας, με την ομάδα του Κώστα Δολμέ. Στην ομάδα τους βασικό μέλος ήταν και ο αείμνηστος Λαρισαίος ορειβάτης, Ανδρέας Ρούβαλης!

PictographPark Altitude 1,903 ft

Σελιό, Γερο πλάτανος,

Σελιό (Σέλωμα).Είναι και η ονομασία της κορυφής του κοντινού υψώματος (708 μέτρα) (DSC00224).

φουρκέτα στύλος πινακίδα Ο2

Χωματόδρομος μονοπάτι Νότια

Χωματόδρομος μονοπάτι Νότια (DSC00220).