Greece Thessaly ,΄Ολυμπος, Δελέρια - Χονδρή Μαγούλα - Κάτω Φλάμπουρο

Photo ofGreece Thessaly ,΄Ολυμπος, Δελέρια - Χονδρή Μαγούλα - Κάτω Φλάμπουρο Photo ofGreece Thessaly ,΄Ολυμπος, Δελέρια - Χονδρή Μαγούλα - Κάτω Φλάμπουρο Photo ofGreece Thessaly ,΄Ολυμπος, Δελέρια - Χονδρή Μαγούλα - Κάτω Φλάμπουρο

May 12, 2015
January 2014

near Deléria, Thessaly (Greece)

Το δημοτικό διαμέρισμα των Δελερίων βρίσκεται σε απόσταση 19 χλμ. από τη Λάρισα και 6 χλμ. βόρεια από τον Αμπελώνα προς την κορυφογραμμή του Ολύμπου. Στο κέντρο των Δελερίων δεσπόζουν το πανέμορφο άλσος που διασχίζει το μεγαλύτερο μέρος του χωριού, ο ναός του Αγ. Δημητρίου (1898), ενώ η εκκλησία της Παναγίας, που καταστράφηκε το 1897 ανακατασκευάστηκε το 1980.
Η διαδρομή αρχίζει από την διασταύρωση στην στροφή του δημόσιου δρόμου για το Αργυροπούλι, με χωματόδρομο που κατευθύνεται βόρεια. Στα 100 μέτρα, δεξιά μας υπάρχει ένα μαντρί και αριστερά μας μία ποτίστρα. Περπατάμε παράλληλα με το ρέμα «Μπιγδέμι» ή «Καζανόρεμα» που έχει τις βασικές του πηγές στους ορεινούς όγκους του Γκουνταμάνη και Μπαιρακτάρη . Αρχίζουμε από την ανατολική ράχη και κατεύθυνση ΒΑ, από το σημείο της εκροής των υδάτων του ρέματος κοντά στα βράχια με ανάβαση στις ράχες της χαράδρας. Σε υψόμετρο 140 μ. περίπου υπάρχει το παλαιό μονοπάτι που κατευθύνεται στην κυριότερη πηγή του ρέματος από όπου παλαιότερα γινόταν η υδρομάστευση και ξεκινούσε το δίκτυο της ύδρευσης του χωριού. Εμείς συνεχίζουμε επάνω στη ράχη και με βορινό προσανατολισμό και μετά από πορεία μίας ώρας περίπου ανεβαίνουμε στον κύριο όγκο της συγκεκριμένης ράχης που είναι η κορυφή χοντρή Μαγούλα (580 μέτρα). Από το σημείο αυτό έχουμε μια οπτική άποψη του οικισμού του Άνω Αργυροπουλίου το οποίο παλαιότερα κατοικείτο από κτηνοτρόφους κυρίως Σαρακατσαναίους στην καταγωγή.
Από την Μαγούλα κατευθυνόμαστε με καθοδική πορεία προς το ρέμα περνάμε στην απέναντι όχθη και αρχίζουμε την ανάβαση στη ράχη της χαράδρας, στην πορεία μας συναντάμε χωματόδρομο τον οποίο διασχίζουμε κάθετα και συνεχίζουμε με κατεύθυνση δυτική. Μετά από πορεία μιάμιση ώρας φτάνουμε στην ψηλότερο μέρος της ράχης και με την ίδια κατεύθυνση ανεβαίνουμε στον κώνο της κορυφής Κάτω Φλάμπουρο (940 μέτρα) από όπου έχουμε πανοραμική θεά των νότιων κορυφών του Ολύμπου.
Η επιστροφή μας πραγματοποιείται από τις δυτικές ράχες της χαράδρας ακολουθώντας πιστά την ψηλότερη ράχη ώστε να μην παρακάμψουμε της διαδρομής μας και αφού περάσουμε από άλλες μικρότερες κορυφές οι οποίες έχουν ως χαρακτηριστικό τους πέτρινους πύργους , φτάνουμε μετά από διακλάδωση χωματόδρομου στην άλλη ψηλότερη κορυφή «Τζαβέλας» (450 μέτρα). Ακολούθως συνεχίζοντας την καθοδική μας πορεία ενώ αριστερά μας βλέπουμε τις πλάγιες της χαράδρας με τα ελαιόδεντρα και δεξιά μας το ρέμα να συγκλίνει προς το στόμιο της χαράδρας. Στο βάθος φαίνονται τα χαρακτηριστικά «καζάνια ή καζανούλια» οι μεγάλες πέτρινες γούβες γεμάτες από τα νερά των πηγών. Κατεβαίνοντας πλέον από την ράχη με κατεύθυνση Νότια, διακρίνουμε το παλαιό μονοπάτι το οποίο ακολουθούμε και κατερχόμαστε προσεκτικά ανάμεσα στα βράχια στην δυτική πλευρά του ρέματος κοντά στο σημείο από όπου ξεκινήσαμε.

The municipal apartment of “Deleria” is found in distance of 19 km from Larissa and 6 km north from the village “Ampelonas” to the ridge of Down Olympus. In the centre of “Deleria” they dominate the very beautiful Grove that crosses the bigger part of village, the temple of Ag. Dimitrios (1898), while the church of Virgin Mary, that was destroyed in 1897 and Build again in 1980. The path begins from the intersection in the turn of public street for the town “Argyropouli”, with unpaved road that is directed north. In 100 m., right us exists a sheepfold and in the left a Fountain for animals. We walk parallel the stream “Mpigdemi” or “Kazanorema” that has his basic sources in mountains volumes of ”Gkoyntamani” and “Mpairaktari”. We begin with ascent in the Eastern ridge and direction BA, from the point of flow of waters of stream near the rocks with ascent in the ridges of ravine. In altitude 140m roughly exists the old path that is directed in the mainer source of stream from where in the old days was become the water supply of village. We continue on the ridge and with north orientation and after course of one hour roughly we go up in the main volume of particular ridge that is the top “Magoula” (580 meters). From this point we have a optical opinion of his settlement of “Ano Argyropouli” which in the old days was lived by cattle-breeders mainly “Sarakatsanaioys” in the origin. From Cheek we directed itself with cathode course to the stream we pass in the opposite bank and we begin the ascent in the ridge of ravine, in the course us we meet an unpaved road which we cross vertical and continue with direction westerner. After course one and half of hour we reach in the taller part of ridge and with the same direction steepen in the cone of top “Down Flampoyro” (940 meters),from where we have panoramic view of southern tops of Olympus. Our return is realized by the western ridges of ravine following dance floor taller ridge so that we do not pass our way and after we pass from other smaller tops that have as characteristic the stone towers, reach after ramification of earth-road in the other taller top “Tzabelas” (450 metres). Following continuing our cathodic course while left us we see the ra Mountainsides with the olive trees and right us the stream converging to the orifice of ravine. In the depth appear the characteristics “Kazania” big stone pits full from waters of sources. Going down henceforth from the ridge with direction Southern, we distinguish the old path which we follow and descended carefully between the rocks in the western side of stream near t o point from where we began.