Greece,Thessaly, Μαυροβούνι,Σκήτη-Σκούτλη

Photo ofGreece,Thessaly, Μαυροβούνι,Σκήτη-Σκούτλη Photo ofGreece,Thessaly, Μαυροβούνι,Σκήτη-Σκούτλη Photo ofGreece,Thessaly, Μαυροβούνι,Σκήτη-Σκούτλη

June 2, 2015
May 2015

near Skíti, Thessaly (Greece)

Η Σκήτη είναι ένα ορεινό χωριό στις ανατολικές πλάγιες του Μαυροβουνίου που βλέπει στο Αιγαίο πέλαγος και απέχει από τη Λάρισα 48 χλμ. Το όνομα της παραπέμπει σε χώρο, όπου κατά το παρελθόν θα ασκήτευαν μοναχοί. Στο "όρος των Κελλίων" όπως αναφέρετε η ευρύτερη περιοχή από την Την Άννα Κομνηνή, υπάρχουν τα δύο ασκηταριά των Αγ.Αναργύρων που βρίσκονται 1χλμ. ΒΔ της Σκήτης και που έχουν αγιογραφηθεί ανάμεσα στον 12ο και στον 16ο αιώνα μ.Χ. Επίσης οι ερευνητές τοποθετούν τη θέση της αρχαίας Μελιβοίας κοντά στο Πολυδένδρι ή τη Σκήτη. Στα ΒΔ. της Σκήτης εντοπίστηκαν ερείπια κάστρου, που πιθανότατα ταυτίζονται με τη βυζαντινή «Κενταυρόπολη». Το κάστρο έλεγχε τον δρόμο που οδηγούσε από τον σημερινό Αγιόκαμπο στη Αγιά και έπαιξε σημαντικό ρόλο ως οχυρή θέση κατά τη διάρκεια των πρώτων βαρβαρικών επιδρομών και αργότερα των Σλάβων και Σαρακηνών. Σήμερα η Σκήτη έχει αναπτυχθεί τουριστικά γιατί συνδυάζει βουνό και θάλασσα (η μεγάλη παραλία του Αγιόκαμπου απέχει 7χλμ από το χωριό). Η βλάστηση που κυριαρχεί χαμηλά είναι τα πουρνάρια, οι κουμαριές και οι καστανιές, πλησιάζοντας προς την κορυφή Σκούτλη κυριαρχούν βελανιδιές, πανύψηλες οξιές και πλατάνια.
Η διαδρομή αρχίζει από το άλσος του οικισμού όπου βρίσκεται η πέτρινη βρύση, επίσης εδώ υπάρχουν και πινακίδες που μας οδηγούν σε μονοπάτι το οποίο περιηγείται το χωριό, κάποιες πινακίδες θα συναντήσουμε στην πορεία μας μέχρι τον πύργο του δασαρχείου, προσοχή όμως, επειδή έχουμε διαφορετική πορεία δεν θα τις ακολουθήσουμε. Ανεβαίνουμε το ξύλινο γεφυράκι δίπλα στη βρύση που οδηγεί πάνω στον δασωμένο λόφο και αφού τον διασχίσουμε συναντούμε τσιμεντόδρομο τον οποίο ακολουθούμε αριστερά και κυκλικά με κατεύθυνση Ανατολική. Παραπέρα ο δρόμος γίνεται χωματόδρομος και διασταυρώνεται με άλλο που ανεβαίνει προς στον Λόφο του Προφήτη Ηλία, ακολουθούμε τον χωματόδρομο και μετά από μια φουρκέτα φτάνουμε σε διασταύρωση με άλλο χωματόδρομο όπου κατευθυνόμαστε δεξιά και όχι αριστερά όπως δείχνει η υπάρχουσα πινακίδα. Μετά από 250 μέτρα συναντάμε αριστερά μας πινακίδα σε μονοπάτι σχετικά κλειστό και ασυντήρητο το οποίο ακολουθούμε. Το μονοπάτι καταλήγει σε κασταναριό που μας βγάζει στη ράχη από όπου κατηφορίζουμε από πέρασμα αντιπυρικής ζώνης με Δυτική κατεύθυνση προς την λίμνη της Σκήτης.
Φτάνοντας στη λίμνη κατευθυνόμαστε στην αριστερή πλευρά της και με κατεύθυνση Νότια διασχίζουμε το δάσος και βγαίνουμε στον αγροτικό δρόμο όπου βρίσκεται ένα εικονοστάσι, περνάμε απέναντι και συνεχίζουμε με ανάβαση σε άλλο χωματόδρομο για μία ώρα περίπου (1 Hr.), μέχρι το διάσελο μεταξύ των όγκων «Ασημόχωμα» και «Ανώνυμο (805 μέτρα)», οπού βρίσκεται η τοποθεσία «Κρυονέρι» και κτήμα με καστανιές και πομόνα. Έως εδώ έχουμε περπατήσει από την αρχή της πορείας μας περίπου (2h & 30΄). (Από εδώ μπορούμε να έχουμε μια προσεκτική διόπτευση του ανάγλυφου της περιοχής. Νότια μπροστά μας χαμηλά είναι το ρέμα, μία Σουβάλα και ο δασικός χωματόδρομος που κατευθύνεται δυτικά για το «Παλιολίβαδο», ψηλά, από αριστερά προς τα δεξιά, είναι το βουνό «Ασβεσταριές» και μετά το βουνό «Αρεόδενδρα» στο οποίο θα ανεβούμε από την ράχη , μετά ακολουθεί ο όγκος της «Σκούτλης» με τον οποίο όμως από το σημείο αυτό δεν έχουμε οπτική επαφή). Ακολούθως κατηφορίζουμε μέσα από το κτήμα και ακολουθούμε δεξιά τον εν λόγω δασικό δρόμο μέχρι την Βρύση «Στάμα». Από το σημείο αυτό και μετά από 50 μέτρα εισερχόμαστε αριστερά στο δάσος προκειμένου να αποφύγουμε τις επανειλημένες στροφές του δρόμου. Ξαναβγαίνουμε στο δασικό δρόμο όπου αριστερά μας βλέπουμε γυμνό ξέφωτο με λίγες βελανιδιές, επάνω στο οποίο συνεχίζουμε ανηφορίζοντας προς την ράχη του βουνού «Αρεόδενρα». Η ράχη αυτή μας οδηγεί μέσα από πυκνό δάσος ψηλότερα σε αδιέξοδο χωματόδρομο , εμείς συνεχίζοντας περπατάμε επάνω στην ράχη βλέποντας κατά διαστήματα δεξιά μας τον χωματόδρομο. Έως εδώ έχουμε περπατήσει από την αρχή της πορείας μας περίπου (4h).Η ράχη από τα «Ερεόδενδρα» τελειώνει στο ψηλότερο σημείο της (1000μ.) και από εκεί κατηφορίζουμε υψομετρικά περίπου 70 μέτρα μέσα στη ρεματιά και με κατεύθυνση Νότια, αρχίζουμε να ανεβαίνουμε στον ορεινό όγκο της Σκούτλης από όπου σε μισή ώρα(1/2h) φτάνουμε στο υψομετρικό της κορυφής «Σκούτλη» (1054 μ.).

Skiti is a mountainous village in Eastern sides Mayrovouni that it sees in Aegean sea and abstains from Larissa 48 km. Her name refers in space, where at the past exist monks. In “term of Kellion” as you report the wider region than Anna Komnini, they exist two askitaria Ag.Anargyron that are found 1klm. NW of Skitis and that they have paid between to 12th and in the 16th century p.C. Also the researchers place the anciend Meliboias near to Polydendri or Skiti. In the NW. Skiti were located ruins of castle, that are very probably identified with the Byzantine “Kentayropoli”. The castle checked the street that led from current Agiokampo to the Saint and played important role as strenghened place at the duration of first barbaric raids and later Slabon and Sarakinon. Today Skiti has been developed tourist because it combines mountain and sea (the big beach of Agiokampoy abstains 7 klm from the village). The vegetation that dominates low they are poyrnaria, koymaries and kastanies, approaching to the top Skoytli they dominate oaks, hiest beeches and platania. The way begins from the thicket of settlement where is found the stone tap, also here exists also plates that lead us to path which periigeitai the village, certain plates will meet in our course up to the tower of forest inspection, attention however, because we have different course him we do not follow. We go up the wooden gefyraki next to the tap that leads on t o n dasomeno hill and after we cross him we meet tsimentodromo which we follow left and circularly with direction Eastern. Farther the street becomes earth-road and it is crossed with other that goes up to in the Hill of Prophet Ilia, follows the earth-road and after a hairpin reaches in carrefour with other earth-road where we directed itself right and no left as shows the existing plate. After 250 metres we meet left us plate in path relatively closed and asyntirito which we follow. The path leads in kastanario that it removes from us in the ridge from where katiforizoyme from passage of antipyrikis area with Western direction to the lake of Skitis. Reaching in the lake we directed itself in her left side and with direction Southern we cross the forest and we come out in the rural street where is found a iconostasis, passes opposite and continues with ascent in other earth-road for one hour roughly (1 Hr.), up to diaselo between the volumes “Asimochoma” and “Anonymous (805 metres)”, where is found the locality “Kryoneri” and property with kastanies and pomona. Until here we have walked from the start our her course roughly (2h and 30΄). (From here we can have a careful direction finding of bas-relief of region. Southernly front us low it is the stream, Soybala and the forestal earth-road that is directed westwards for “Paliolibado”, tally, from left to right, is the mountain “Asbestaries” and afterwards the mountain “Ereodendra” in which we will go up from the ridge, afterwards it follows thevolume “Skoytlis” with which however we do not have optical contact). Followingly katiforizoyme through the property and follow right the forestal street in question up to the Tap “Stama”. From this point and after 50 metres we entered left in the forest so that we avoid the epaneilimenes turns of street. We arise in the forestal street where left us we see naked clearing with few oaks, on what t o we continue aniforizontas to the ridge of mountain “Areodenra”. This ridge leads us through dense forest more tally to dead-end earth-road, we continuing walks on the ridge seeing at intervals right us the earth-road. Until here we have walked from the start our her course roughly (4h). The ridge from “Ereodendra” finishes in the taller point (1000m.) and from there katiforizoyme hypsometrically roughly 70 metres in rematia and with direction Southern, we begin we go up in the mountainous volume of Skoytlis from where in half hour (1/2h) we reach in hypsometric of the top “Skoytli” (1054 m.).

PictographDead-end street Altitude 3,045 ft

Σκήτη

01-MAPTIOS-15 20:55:00

Σκούτλη

Σκούτλη η κορυφή του Μαυροβουνίου (1040 μ,).