Greece Thessaly Μαυροβούνι Η Δίασχιση του Μαυροβουνίου, Έλαφος, Κάτω Πολυδένδρι

Photo ofGreece Thessaly Μαυροβούνι Η Δίασχιση του Μαυροβουνίου, Έλαφος, Κάτω Πολυδένδρι Photo ofGreece Thessaly Μαυροβούνι Η Δίασχιση του Μαυροβουνίου, Έλαφος, Κάτω Πολυδένδρι Photo ofGreece Thessaly Μαυροβούνι Η Δίασχιση του Μαυροβουνίου, Έλαφος, Κάτω Πολυδένδρι

April 13, 2024
April 2024

near Élafos, Thessaly (Greece)

Δεδομένα διαδρομής: (Με βάση το GPS)
Απόσταση: περίπου 24,4 χιλιόμετρα.
Υψομετρική διαφορά: Άνοδος: +908 μέτρα,
Κάθοδος: -1.274 μέτρα.
Ώρες πορείας: 9 ώρες περίπου.
Βαθμός δυσκολίας: Μέτριος (2+),
Η Διάσχιση του Μαυροβουνίου δεν έγινε τυχαία. Οι παλιοί ορειβάτες Άρης Λιάπης και Βασίλης Ζάχος είχαν σκεφτεί τη Διάσχιση και βασικά είχαν "αλωνίσει" ολόκληρο το βουνό εξερευνώντας τα πυκνά δάση του.
Την ιδέα τους προκειμένου να την πραγματοποιήσουμε έγινε αυτοσκοπός τόσο για εμένα όσο και για το φίλο και συνορειβάτη Παναγιώτη Αποστόλου.
Έτσι άρχισαν οι εξορμήσεις μας στην αρχή σε τμήματα της διαδρομής τα οποία μας ήταν άλλα γνωστά και άλλα τελείως άγνωστα.
Οι πορείες δεν ξεκινούσαν τυχαία άλλα ήμαστε πάντοτε προετοιμασμένοι διαβάζοντας τους χάρτες και την μορφολογία των ορεινών όγκων που θα περάσουμε.
Τελικά επιλέξαμε να ακολουθήσουμε κατά σειρά τη ράχη της κορυφογραμμής των ορεινών όγκων των κορυφών, της "Σκούτλης" (1054 μέτρα), των "Ασβεσταριών"(959 μέτρα), της Σουβάλας" (710 μέτρα) και του " Άριου" (605 μέτρα).
Τις Ράχες τις περπατήσαμε και τελικά διαπιστώσαμε ότι αυτή η επιλογή μας εξυπηρετούσε.
Στο τμήμα της διάσχισης μετά την κορυφή «Σκούτλη» δεν υπάρχουν μονοπάτια αλλά η πορεία γίνεται μέσα στο πυκνό δάσος της καρδιάς του Μαυροβουνίου.
Στην όλη χάραξη της διαδρομής προσπαθήσαμε να αποφύγουμε την πορεία μας σε χωματόδρομους, αυτό βέβαια είναι αδύνατο μέσα στο «Δασόκτημα του Πολυδενδρίου» που αρμόδιο είναι το «Υπουργείο Γεωργίας », (όπως αναφέρεται στις παλαιές ταμπέλες), γιατί δεν λείπουν οι πολύπλοκοι χωματόδρομοι που είχαν ήδη κατασκευαστεί όταν αυτό ήταν "Βασιλικό κτήμα". Η υπόλοιπη περιοχή μέσα στο Δασόκτημα έχει χαμηλή βλάστηση (Π.χ. Πουρνάρια) και είναι αδιαπέραστη.
Έτσι αφού κατεβήκαμε από την κορυφογραμμή φτάσαμε στον κεντρικό χωματόδρομο του κτήματος και τον ακολουθήσαμε μέχρι το ξωκκλήσι «Της Κοιμήσεως της Θεοτόκου» δηλαδή στο «Άνω Πολυδένδρι».
Στη συνέχεια πήραμε στο μοναδικό μονοπάτι που υπάρχει στο Άνω Πολυδένδρι το οποίο είναι σηματοδοτημένο και θεωρείται σχετικά εύκολο.
Το συγκεκριμένο μονοπάτι βασικά ξεκινάει από το ρέμα της "Μπουρμπουλήθρας" στον "Αγιόκαμπο", περνάει από τη "Μονή της Παναγίας" και το ξωκκλήσι της "Κοιμήσεως της Θεοτόκου". Μετά το ξωκκλήσι ακολουθούμε παράκαμψη που περνά από την κορυφή «Προφήτης Ηλίας», τη θέση «Θέα» και τελειώνει στην άσφαλτο του Κάτω Πολυδενδρίου (Κυκλική διαδρομή).
Αναλυτικές οδηγίες για τη διαδρομή από την Έλαφο μέχρι την κορυφή "Ασβεσταριές" την έχω περιγράψει σε αναρτήσεις μου στο Wikiloc στις διευθύνσεις,
1) Greece, Thessaly, Μαυροβούνι, Έλαφος-Κορυφή Σκούτλη (Επιστροφή) (Τμήμα του εθνικού μον. Ο2) (Part of the National path O2).
2) Greece Thessaly Μαυροβούνι Έλαφος, κορυφή Ασβεσταριές
Κλείνοντας θα ήθελα να ευχαριστήσω πάρα πολύ Τον Θανάση και την Ειρήνη!
Πρόκειται για πολύ έμπειρους ορειβάτες και ένα μεγάλο μέρος της επιτυχίας της διάσχισης του Μαυροβουνίου που κάναμε οφείλεται σε αυτούς.
Επιπλέον πληροφορίες για την διαδρομή θα βρείτε και στα παρακάτω σημεία (Waypoints).

PictographBus stop Altitude 1,571 ft

Νο 1΄Έλαφος (Βουλγαρινή)

Το χωριό Έλαφος είναι κτισμένο στην πλαγιά του δυτικού Μαυροβουνίου με εξαιρετική θέα προς τη λίμνη Κάρλα,. Περιβάλλεται από πυκνό δάσος από δρυς και οξιάς. Το παλαιότερο όνομα του χωριού ήταν Βουλγαρινή.

Νο 2 Καμπάνα Παναγιά Έλαφος

Νο 3 Κορυφή Γεροθανάσης

Διστυχώς την έχουνε σπάσει!

Νο 6 Διασταύρωση μονοπατιών

Στο σημείο αυτό συναντιώνται τα μονοπάτια που έρχονταιαπο την Έλαφο, την Κατω Αμυγδαλή και την Ποταμιά και εχουν προορισμό τη κορυφή Σκούτλη.

Νο 7 κορυφή Σκούτλη

Νο 12 Μικρός Αυχένας

Νο 13 Κορυφή Ασβεσταριές

Νο 14 Ασβεσταριές Χωματόδρομος για Σουβάλα

Από την κορυφή «Ασβεσταριών» συνεχίζουμε πρώτα στην κορυφογραμμή και μετά κατεβαίνουμε στη βάση του ορεινού όγκου. Φτάνουμε σε ένα άνοιγμα μέσα στο δάσος και συνεχίζουμε Ανατολικά (E) για τριάντα μέτρα όπου συναντούμε χωματόδρομο και τον ακολουθούμε βορειοανατολικά (ΝΕ).

Μετά από εξακόσια μέτρα επάνω στον χωματόδρομο, βρισκόμαστε στην αρχή της ράχης του Ορεινού όγκου "Σουβάλα". Είναι μία ράχη με πυκνή βλάστηση που κατορθώσαμε να την καθαρίσουμε σε προηγούμενη πορεία μας. Όπως όλα δείχνανε πρέπει να ήταν βατή μόνο για τα αγρίμια του δάσους. Έτσι της δώσαμε το όνομα "Το μονοπάτι των Γουρουνιών".

Νο 16 Ράχη Σουβάλας

Συνεχίζουμε επάνω στη ράχη που σε ορισμένα σημεία γίνεται πολύ στενή καθώς και οι πλαγιές της γίνονται πολύ απότομες. Το δάσος παραμένει πυκνό και η κατεύθυνση μας βορειοανατολική (ΝΕ).

Νο 17 Κορυφή, Μονοπάτι γουρουνιών

Το ψηλότερο μέρος της κορυφογραμμής της Σουβάλας. Συνεχίζουμε στη ράχη που μετά απο εκατό μέτρα γίνεται πολύ πιο φαρδιά και η βλάστηση δεν είναι τόσο πυκνή.

Εδώ βασικά τελείωνει η ράχη της Σουβάλας.

Νο 19 Άριος

Νο 20 Παράκαμψη ράχη Άριου

Η συγκεκριμένη παράκαμψη μειώνει τη διαδρομή μας περίπου δύο χιλιόμετρα που θα γινόταν σε χωματόδρομο με αρκετές στροφές.

Πρόκειται για μία πλαγιά αρκετά κατηφορική με μέση κλίση περίπου 24% δεν είναι επικίνδυνο το κατέβασμα της αλλά χρειάζεται εμπειρία και μεγάλη προσοχή το έδαφος της είναι κατά το πλείστο χωμάτινο και σταθερό.

Νο 22 Ορθοπλαγιά Χωματόδρομος

Νο 23 Ρέμα Σοφράς Καταρράκτης

PictographReligious site Altitude 992 ft

Νο 24 Παναγία Άνω Πολυδενδριου

Ειναι το ξωκκλήσι «Της Κοιμήσεως της Θεοτόκου»

Νο 25 Μονοπάτι Για Προφήτη Ηλία και Θέα

Νο 26 κορυφή Προφήτης Ηλίας

Νο 27 Διασταύρωση μονοπατιών

Στο σημείο αυτό υπάρχει διακλάδωση μονοπατιού που καταλήγει στη Μονή της Παναγίας

Νο 28 Χωματόδρομος μονοπάτι

Νο 30 χωματόδρομος

PictographPark Altitude 1,031 ft

Νο 29 Θέση Θέας

Σήμερα επειδή έχουν μεγαλώσει τα δένδρα δεν υπάρχει ορατότητα στο σημείο αυτό.