Greece Thessaly Κίσσαβος (Όσσα) Πουρνάρι Κορυφή Πυργιά, Λίμνες

Photo ofGreece Thessaly Κίσσαβος (Όσσα) Πουρνάρι Κορυφή Πυργιά, Λίμνες Photo ofGreece Thessaly Κίσσαβος (Όσσα) Πουρνάρι Κορυφή Πυργιά, Λίμνες Photo ofGreece Thessaly Κίσσαβος (Όσσα) Πουρνάρι Κορυφή Πυργιά, Λίμνες

November 16, 2023
November 2023

near Pournári, Thessaly (Greece)

Δεδομένα διαδρομής (με βάση τη συσκευή GPS)
Απόσταση : 16,5χλμ.
Ώρες πορείας: 6 ώρες και 45 λεπτά (με τις στάσεις)
Βαθμός δυσκολίας: Μέτριος.
Θετική υψομετρική διαφορά: 900 μ.
Το ξεκίνημα της διαδρομής αρχίζει από τον ασφαλτόδρομο του χωριού που κατευθύνεται Ανατολικά προς τις Δασικές Θέσεις Καλύβια και Χάλκωμα, στο σημείο αυτό υπάρχει ένας μικρός κόμβος σχεδόν κυκλικός, με πέτρινη βρύση και οδική ταμπέλα με τους παραπάνω προορισμούς.
Ακολουθούμε την Άσφαλτο μέχρι το Αντλιοστάσιο του Πουρναρίου και πριν φτάσουμε σε αυτό στρίβουμε βόρεια (N) σε αγροτικό χωματόδρομο αρκετά ανηφορικό που μετά από 800 μέτρα μας οδηγεί σε πομόνα ύδρευσης.
Η συνέχεια για τα επόμενα 500 μέτρα είναι πιο δύσκολη, διότι ήμαστε αναγκασμένοι να μπαίνουμε μέσα σε ελαιώνες αλλά και δασωμένη έκταση με πυκνά πουρνάρια, μέχρι να φτάσουμε στον μικρότερο χωματόδρομο που οδηγεί νότια (S) σε Σουβάλα με νερό.
Συνεχίζουμε τη διαδρομή μας με κατεύθυνση Βορειοδυτική (NW) μέχρι τη διασταύρωση με διχάλα χωματόδρομων όπου περνάμε απέναντι ανοδικά με βόρεια (Ν) κατεύθυνση.
Στα 200 μέτρα περπάτημα επάνω στον χωματόδρομο δεξιά μας υπάρχει ανάμεσα στα πουρνάρια ένα γυμνό πετρώδες άνοιγμα, από όπου αρχίζει η «Γιδόστρατα» που μας βοηθάει να διασχίσουμε τη πυκνή δασωμένη περιοχή.
Ανηφορίζοντας τη «Γιδόστρατα» μετά από 400 μέτρα φτάνουμε σε ανοικτό ξέφωτο με γρασίδι. Στο σημείο αυτό έχουμε δύο επιλογές για να συνεχίσουμε. Η πρώτη και η ευκολότερη είναι να συνεχίσουμε στη «Γιδόστρατα» Ανατολικά (Ε) μέχρι τον τελευταίο χωματόδρομο και η δεύτερη πιο δύσκολη μπορούμε να συνεχίσουμε βόρεια (N) σε άλλες μικρότερες «Γιδόστρατες» που θα μας οδηγήσουν πάλι στον εν λόγω χωματόδρομο 300 μέτρα μακρύτερα από το σημείο που θα βγαίναμε στη πρώτη επιλογή μας.
Ο τελευταίος χωματόδρομος μας οδηγεί στο σημείο «Πλαγιά του βουνού» πολύ κοντά στο ρέμα «Λιβαδόρρεμα».
Το "Λιβαδόρρεμα" » έχει τις πηγές του στον "Λιβαδότοπο", κατεβαίνει από την υπάρχουσα χαράδρα στην πεδιάδα και αφού περάσει βόρεια της κοινότητας του Πουρναρίου και από άλλες γειτονικές κοινότητες (Συκούριο, Κυψελοχώρι) καταλήγει στον Πηνειό ποταμό.
Ανεβαίνοντας στη ράχη του βουνού φτάνουμε στην Κορυφή «Πυργιά» που έχει Υψόμετρο 852μ.
Μετά την κορυφή συνεχίζουμε την πορεία Βόρεια (Ν) στη ράχη του βουνού, εδώ βρίσκεται η θέση «Καλύβια».
Κατευθυνόμαστε πλέον για το οροπέδιο του «Λιβαδότοπου» πλησιάζοντας όλο και περισσότερο τις όμορφες Λίμνες του Κισσάβου.
Ο "Λιβαδότοπος" περικλείεται από βουνά, ανατολικά με κορυφές τη "Φωτεινή" (1025 μ.) και τη "Χοντρή Ράχη"(995 μ.), δυτικά τη "Βασιλίτσα"(1000μ.) και τον «Πύργο» (916μ.) και Νότια τα "Πυργιά"(852μ.).Οι δύο τελευταίοι ορεινοί όγκοι χωρίζονται μεταξύ των από την χαράδρα του ρέματος "Λιβαδόρρεμα".
Το οροπέδιο ιδιαίτερα τους χειμερινούς μήνες κατακλύζεται από νερά τα οποία από παλιά οι ντόπιοι στην προσπάθεια τους να τα εκμεταλλευθούνε έχουν κατασκευάσει χωμάτινα φράγματα που τα συγκρατούν.
Σημειώνεται ότι όλη η περιοχή βρίσκεται εντός του δικτύου «NATURA 2000” με την ονομασία “Αισθητικό δάσος Όσσα”.
Το πρώτο φράγμα που συναντούμε μπαίνοντας στο «Λιβαδότοπο» είναι το φράγμα «Πουρνάρι-Τσαΐρια». Αυτό βρίσκεται κοντά στο στόμιο της χαράδρας του ρέματος «Λιβαδόρρεμα», σχηματίζοντας μια όμορφη και αξιόλογη λίμνη.
Σε απόσταση δύο χιλ/τρων από το σημείο αυτό υπάρχει μικρότερο φράγμα όπου έχει σχηματιστεί μια άλλη μικρότερη λίμνη. Όμως την τελευταία φορά που περάσαμε την βρήκαμε αδειανή με σπασμένο το φράγμα της.
Στα επόμενα 400 μέτρα φτάνουμε στο μεγαλύτερο φράγμα της περιοχής που σχηματίζει την αξιόλογη λίμνη «Βαθύτοπος» ή «Χάλκωμα», αυτή ανήκει στην κοινότητα των Αμπελακίων.
Η επιστροφή μας από τον «Λιβαδότοπο» γίνεται από τον παλιό χωματόδρομο της ανατολικής (Ε) όχθης του ρέματος «Λιβαδόρρεμα», μέσα στη χαράδρα μέχρι το σημείο "Πλαγιά του βουνού".
Αρκετά χαμηλότερα μέσα στο ρέμα κοντά σε στένωμα σε υψόμετρο 600 μέτρων περίπου έχει δημιουργηθεί μικρότερο φράγμα που σχηματίζει και αυτό μια μικρή λίμνη.
Από το σημείο «Πλαγιά του βουνού», η επιστροφή μας γίνεται από την ίδια διαδρομή που ακολουθήσαμε το πρωί.
(ΠΡΟΣΟΧΗ: Πρέπει να ήμαστε πολύ προσεκτικοί καθ’ όλη τη διάρκεια της πεζοπορίας μας διότι η διαδρομή δεν είναι σηματοδοτημένη και υπάρχει πιθανότητα να παρεκκλίνουμε της πορείας μας με απρόβλεπτες συνέπειες).

PictographCar park Altitude 530 ft

Νο 1 Ασφαλτόδρομος Κυκλικός κόμβος Πέτρινη βρύση

Photo ofΝο 2 Διασταύρωση με Αγροτικό Δρόμο Αντλιοστάσιο Photo ofΝο 2 Διασταύρωση με Αγροτικό Δρόμο Αντλιοστάσιο Photo ofΝο 2 Διασταύρωση με Αγροτικό Δρόμο Αντλιοστάσιο

Νο 2 Διασταύρωση με Αγροτικό Δρόμο Αντλιοστάσιο

Νο 7 Χωματόδρομος Σουβάλας

Νο 8 βοηθητικός αγροτικός Χωματόδρομος

Νο 9 Διασταύρωση με διχάλα χωματόδρομων

Στη διχάλα των χωματόδρομων ακολουθούμε ανηφορικά τον δεξιό δρόμο.

Νο 10 Αρχή Γιδόστρατας

Νο 11 Ξέφωτο με γρασίδι

Νο 12 Διχάλα χωματόδρομου με Γιδόστρατες

Νο 13 'Πλαγιά Βουνού' Λιβαδόρρεμα

Στο σημείο αυτό φτανουμε στο στόμιο της χαράδρας που σχηματίζει το Λιβαδόρρεμα.

Νο 14 Κορυφή Πυργιά

Νο 15 Λίμνη Πουρναρίου Λιβαδότοπος

Σύμφωνα με το διαμοιρασμό εδαφών που έχουν κάνει οι κοινότητες το 90% του "Λιβαδότοπου" ανήκει στην κοινότητα των Αμπελακίων και το υπόλοιπο 10% στην κοινότητα του "Πουρναρίου".

Νο 16 Συρματόπλεγμα κτήμα

Νο 17 Σημάδι ορίων Περιοχής

Προκειται για σημάδι που ορίζει πιθανόν την κτηματική περιοχή των Αμπελακίων

Photo ofΝο 18 Κατέβασμα στις Λίμνες των Αμπελακίων Photo ofΝο 18 Κατέβασμα στις Λίμνες των Αμπελακίων Photo ofΝο 18 Κατέβασμα στις Λίμνες των Αμπελακίων