Greece Thessaly Κίσσαβος (Όσσα), Μύλοι Συκουρίου - Σπήλια

Photo ofGreece Thessaly Κίσσαβος (Όσσα), Μύλοι Συκουρίου - Σπήλια Photo ofGreece Thessaly Κίσσαβος (Όσσα), Μύλοι Συκουρίου - Σπήλια Photo ofGreece Thessaly Κίσσαβος (Όσσα), Μύλοι Συκουρίου - Σπήλια

October 4, 2022
October 2022

near Sykoúrio, Thessaly (Greece)

Δεδομένα Διαδρομής
Ώρες : 5 περίπου
Χιλ/τρα: 10,5
Υψομετρική διαφορά: 880 μέτρα
Βαθμός δυσκολίας: Μέτριος
Το μονοπάτι που περιγράφω ξεκινά και εξελίσσεται στο παλιό καλντερίμι πού τον προηγούμενο αιώνα ήταν η μοναδική οδική επικοινωνία του «Συκουρίου» (141μ.) που βρίσκεται στους πρόποδες της δυτικής πλευράς της Όσσας(Κίσσαβος), με την ορεινή κοινότητα της «Σπηλιάς» (850μ.) που βρίσκεται στα ριζά του ορεινού όγκου της κορυφής του Κισσάβου.
Στη περιοχή των "Μύλων Συκουρίου" όπου υπήρχε ο παλιός νερόμυλος και τώρα στεγάζεται το Λαογραφικό μουσείο, βρίσκεται «το Μεγάλο ρέμα ή Συκουριώτης» που πηγάζει από τις χαράδρες της Όσσας και διασχίζει τη βορειοανατολική πλευρά του δημοτικού διαμερίσματος του «Συκουρίου». Το ρέμα κοντά στη Σπηλιά ονομάζεται «Της Μαρίτσας».
Από όσα μου έλεγαν οι παλιότεροι ορειβάτες της Λάρισας, από αυτό το σημείο πριν κάμποσα χρόνια ξεκινούσαν την ανάβαση για την κορυφή του Κισσάβου.
Η διαδρομή μας από τους «Μύλους» συνεχίζει ακολουθώντας το χωματόδρομο παράλληλα με το ρέμα του «Συκουριώτη», περνάει από τον παλιό μύλο του «Πολύζου» μέχρι να συναντήσουμε βορειανατολικά στη θέση «Πλάτανος», τη διασταύρωση για το παλιό καλντερίμι οπότε και αρχίζει και η ανάβαση.
Ανεβαίνοντας βρίσκουμε το παλιό Καλντερίμι που μας οδηγεί πρώτα στον Ασφαλτόδρομο και μετά κατεβαίνοντας τη δυτική πλαγιά της χαράδρας του ρέματος βρίσκουμε το μονοπάτι και κομμάτια από το καλντερίμι που σώζονται πολλές φορές ανέπαφα, παρά τη φθορά που έχει υποστεί από το πέρασμα των χρόνων και πιθανόν από τη δημιουργία του Ασφαλτόδρομου.
Στο σημείο οπού συναντούμε το παλαιό κτίσμα «Του Τουρίστα» όπως το ονομάζουν οι ντόπιοι, αρχίζουμε να κατηφορίζουμε προς το ρέμα.
Το ρέμα τους χειμερινούς μήνες κατεβάζει αρκετό νερό και είναι σχετικά απροσπέλαστο, αντίθετα τους καλοκαιρινούς μήνες και το φθινόπωρο το βρήκαμε σχετικά προσπελάσιμο.
Απέναντι από το ρέμα αρχίζει πολύ ανηφορικό μονοπάτι μέσα σε πυκνή βλάστηση το οποίο καταλήγει στην περιοχή «Καβάκια».
Ακολούθως από ανοιχτά ξέφωτα (παλιά χωράφια),παλιό χωματόδρομο, καταλήγουμε σε κτήμα με μικρές Ακακίες περιφραγμένο αλλα ανοικτό και το διασχίζουμε κάθετα.
Στο τέλος του κτήματος μπαίνουμε στο μονοπάτι της πλαγιάς, το οποίο είναι το μοναδικό πέρασμα λόγω της πυκνής βλάστησης μέχρι να καταλήξουμε στο ρέμα του «Λάκκου του Μύλου».Το ρέμα βρισκεται νότια της Σπηλιάς και περνάει κατω απο τη μονή του Αγίου Παντελεήμονα.
Το ρέμα του «Λάκκου του Μύλου» κατεβάζει και αυτό αρκετό νερό και έχει σχετική δυσκολία για να το περάσουμε ανάλογα βέβαια με την εποχή. Επίσης εκεί υπάρχει και ένα σιδερένιο γεφυράκι το οποίο όμως έχει πολύ αραιά σανίδια στο κατάστρωμα και χαλασμένες κουπαστές με συνέπεια να χρειάζεται αρκετή ισορροπία προκειμένου να το περάσεις.
Το «Παλιό Γεφύρι» (πέτρινο μονότοξο)),(Συντεταγμένες 39° 47.550'Β, 22° 38.044'Α) βρίσκεται στο σημείο που ενώνονται στο ρέμα «της Μαρίτσας» οι δυο χείμαρροι που περιβάλλουν την κοινότητα της Σπηλιάς (βόρεια ο λάκκος του «Μαρτσά» και νότια ο λάκκος του «Μύλου»). Κτίστηκε το 1905 και παλαιότερα οι «Σπηλιώτες» το περνούσαν ακολουθώντας το παλιό καλντερίμι για το «Συκούριο». Σήμερα το Παλιό Γεφύρι το έχει παρακάμψει ο ασφαλτόδρομος και είναι ερειπωμένο και εγκαταλειμμένο στη κοίτη του ρέματος.
Σημείωση: Η διαδρομή που περιγράφω δεν περνά από το «Παλιό Γεφύρι».
Τα πλεονεκτήματα του μονοπατιού ειναι παρα πολλά, το παλιό καλντερίμι, η θέα της κορυφογραμμής του Κισσάβου, οι δασωμένες περιοχές, το ρέμα και άλλα πολλά που δεν περιγράφονται με τα λόγια αλλά τα αντιλαμβάνεσαι με τις αισθήσεις.
Τα μειονεκτήματα του μονοπατιού είναι το δύσβατο της περιοχής λόγω της πυκνής βλάστησης και η παντελής έλλειψη σημάτων, με συνέπεια σε πολλά σημεία του να είναι δύσβατο και ασαφές.
Τέλος θα ήθελα να ευχαριστήσω, τον φίλο AntMelgr από το wikiloc για την καταγραφή του ίχνους που χρησιμοποίησα,τον Active Alex για τις πληροφορίες που έχουν σχέση με την περιοχή και όλους τους συνορειβάτες που συμμετείχαν στη διαδρομή μαζί μου, την Ειρήνη τον Θανάση τον Παναγιώτη και τον Δημήτρη.
Επιπλέον λεπτομέρειες για την διαδρομή στα επιμέρους σημεία (Waitpoints), παραθέτουμε παρακάτω με τη σειρά που τα συναντούμε.

PictographCar park Altitude 594 ft

Νο 1 Μύλοι Συκορίου

Νο 2 Χωματόδρομος Καλντερίμι

Βρισκόμαστε στη θέση "Πλάτανος" και με βόρεια κατεύθυνση αφήνουμε τον χωματόδρομο και ακολουθουμε ανοδικά το μονοπάτι που μας οδηγεί στο παλιό καλντερίμι.

Νο 3 Καλντερίμι Ασφαλτόδρομος

Το καλτντερίμι τελείωνει στην διασταύρωση με τον ασφαλτόδρομο που ενώνει το Συκούριο με τη Σπηλιά.

Νο 4 Ασφαλτοδρομος Πλαγιά για μονοπάτι

Νο 5 Θέση 'Στου Τουρίστα'

Το παλαιό κτίσμα «Του Τουρίστα» όπως το ονομάζουν οι ντόπιοι. Είναι ένα παλιό σχεδόν κατεστραμμένο κτίσμα στην δυτική πλευρά της ρεματιάς το οποίο εφάπτεται με τον ασφαλτόδρομο που ανεβαίνει από το Συκούριο προς την Σπηλιά.

Photo ofΝο 6 'Μεγάλο Ρέμα' ή 'της Μαρίτσας' Photo ofΝο 6 'Μεγάλο Ρέμα' ή 'της Μαρίτσας' Photo ofΝο 6 'Μεγάλο Ρέμα' ή 'της Μαρίτσας'

Νο 6 'Μεγάλο Ρέμα' ή 'της Μαρίτσας'

Photo ofΝο 7 Έξοδος μονοπατιού θεση 'Καβάκια' Photo ofΝο 7 Έξοδος μονοπατιού θεση 'Καβάκια' Photo ofΝο 7 Έξοδος μονοπατιού θεση 'Καβάκια'

Νο 7 Έξοδος μονοπατιού θεση 'Καβάκια'

Στην έξοδο του μονοπατιού υπάρχουν δύο βράχοι ένας αριστερά και εάν άλλος απέναντι

Νο 8 Παλιός χωματόδρομος

Νο 9 Χωράφι τρακτερόδρομος

PictographTree Altitude 2,127 ft

Νο 10 Περιφραγμένο κτήμα με Ακακίες

Στο περιφραγμένο κτήμα υπάρχει ανοικτή πόρτα από την οποία μπαίνουμε μέσα στο κτήμα και συνεχίζουμε ευθεία με βορειοανατολική κατεύθυνση. Βασικά διασχίζουμε το κτήμα κατά κάποιο τρόπο κάθετα .Χρήσιμη Λεπτομέρεια: Δεξιότερα νοτιοανατολικά ψηλότερα από το εν λόγο κτήμα, υπάρχουν και άλλα κτήματα με καλλιέργειες καθώς και ένα μεγάλο κτίσμα με τσίγκινη σκεπή.

Photo ofΝο 11 Έξοδος απο το κτήμα, μονοπάτι της πλαγιάς Photo ofΝο 11 Έξοδος απο το κτήμα, μονοπάτι της πλαγιάς Photo ofΝο 11 Έξοδος απο το κτήμα, μονοπάτι της πλαγιάς

Νο 11 Έξοδος απο το κτήμα, μονοπάτι της πλαγιάς

Η έξοδος μας από το κτήμα συμπίπτει με το μονοπάτι της πλαγιάς. Όπως αναφέρω και στην κυρίως περιγραφή το μονοπάτι είναι στενό αλλά ευδιάκριτο και βρίσκεται μέσα σε πυκνή δασωμένη περιοχή. Κινείται αρχικά βορειοανατολικά και μετά ανατολικά δεν έχει σημάδια έκτος από παλιές σχεδόν κατεστραμμένες κορδέλες. Σε ορισμένα ξέφωτα (παλιά χωράφια) για να εντοπίσουμε το μονοπάτι κινούμαστε ευθεία απέναντι με την ιδιά κατεύθυνση (ανατολικά βορειοανατολικά).

Νο 12 Διασταύρωση μονοπατιών

Στο σημείο αυτό συναντάμε από δεξιά ένα μονοπάτι που έρχεται από χωματόδρομο οποίος κατευθύνεται και καταλήγει στη Σπηλιά. Εμείς όμως συνεχίζουμε καθοδικά στο μονοπάτι που ήδη βρισκόμαστε. Πληροφοριακά ο χωματόδρομος βρίσκεται ψηλότερα περίπου 100 μετρά από το μονοπάτι και κινείται σχεδόν παράλληλα με αυτό.

Photo ofΝο 13 Ρέμα του 'Λάκκου του Μύλου', Σιδερένιο γεφυράκι Photo ofΝο 13 Ρέμα του 'Λάκκου του Μύλου', Σιδερένιο γεφυράκι Photo ofΝο 13 Ρέμα του 'Λάκκου του Μύλου', Σιδερένιο γεφυράκι

Νο 13 Ρέμα του 'Λάκκου του Μύλου', Σιδερένιο γεφυράκι

Το σιδερένιο γεφυράκι έχει πολύ αραιά σανίδια στο κατάστρωμα και χαλασμένες κουπαστές με συνέπεια να χρειάζεται αρκετή ισορροπία προκειμένου να το περάσεις.

Νο 14 Διασταύρωση χωματόδρομων

Ο χωματόδρομος που βρίσκουμε μόλις ανεβάσουμε από το ρέμα κατευθύνεται δυτικά προς τον Άγιο Παντελεήμονα και συναντά Βόρεια τον χωματόδρομο που ανεβαίνει προς το χωριό η συνέχεια του οποίου έχει διαμορφωθεί σε πλακόστρωτο μονοπάτι . Εμείς συνεχίζουμε δυτικά προς τον Άγιο Παντελεήμονα.

Νο 15 Άγιος Παντελεήμων

*«Μοναστήρι: Πρόκειται για τη Μονή του Αγίου Παντελεήμονα (Ανεγέρθηκε πριν από το έτος 1705) η οποία ήταν διαφορετική από ότι έγινε τώρα. Χωριζόταν σε δύο μέρη: στο καθολικό (ο Ναός) και στα κελιά και αποθήκες. Είχε έναν αυλόγυρο, ο οποίος έκλεινε με μία βαριά πόρτα, καρφωμένη με γυφτόκαρφα. Ανακαινίσθηκε το 1958 και στο τέλος της δεκαετίας του 1990, οπότε άλλαξαν όλα. Όταν πανηγύριζε στις 27 Ιουλίου, μαγείρευαν για τους προσκυνητές πλιγούρι σε μεγάλα καζάνια». *Ρίζος Μακρής «292 Τοπωνυμια της Σπηλιάς του Συκουρίου». Θεσσαλικό ημερολόγιο τόμος 55ος Λάρισα 2009.

Νο 16 Νέο πλακόστρωτο μονοπάτι

Η σύνδεση του χωριού μέσω ενός πλακόστρωτου μονοπατιού που κατασκευάστηκε, για να διευκολύνει τους ντόπιους αλλα και στους ξένους να επισκέπτονται οδικά το παλιό μοναστήρι του Αγίου Παντελεήμονα, ήταν μια εξαιρετική ιδέα, γιατί κατά την άποψή μας η ένωση αυτή εκτός της επικοινωνίας ενώνει και το παρελθόν με το σήμερα και προβάλλει την Ιστορική αξία της Σπηλιάς.. Σήμερα η εικόνα από το πλακόστρωτο μονοπάτι είναι απόγοητευτική σε πολλά τμήματα είναι χορταριασμένο, κατεστραμμένο ή αδιάβατο και τέλος το ξύλινο Γεφυράκι έχει γίνει συντρίμμια. Κάτι πρέπει να κάνουνε λοιπόν οι ιθύνοντες για την επιδιόρθωση του!!