Photo ofGreece Thessaly, Κάτω Όλυμπος, Ιτέα (Μπαλαμούτι), Κορυφή Μπηγμένη Πέτρα( Πέταλο) Photo ofGreece Thessaly, Κάτω Όλυμπος, Ιτέα (Μπαλαμούτι), Κορυφή Μπηγμένη Πέτρα( Πέταλο) Photo ofGreece Thessaly, Κάτω Όλυμπος, Ιτέα (Μπαλαμούτι), Κορυφή Μπηγμένη Πέτρα( Πέταλο)

January 3, 2024
December 2023

near Itéa, Thessaly (Greece)

Η συγκεκριμένη διαδρομή που περπατήσαμε βρίσκεται στο νότιο (S) τμήμα του Κάτω Ολύμπου, ακολουθεί την παράλληλη ράχη της Τρανής ράχης που οι ντόπιοι κάτοικοι της «Καλλιπεύκης» («Νεζερός») την συγκεκριμένη πορεία των την αποκαλούσαν "Ραψανόστρατα".
Τμήμα της «Τρανής ράχης» είναι και «Μπηγμένη ράχη», όπου συναντά τη διαδρομή μας στην κορυφή «Πέταλο».
Η διαδρομή μας αρχίζει από το χωριό της «Ιτέας» (Μπαλαμούτι). Ακολουθούμε το εθνικό μονοπάτι Ο2 και όταν φτάσουμε στη ράχη του Υψώματος "Σελιός"(708 μ.) στη θέση «Βρύση» όπου βρίσκεται και μια γέρικη καστανιά, αλλάζουμε την κατεύθυνση μας ακολουθώντας χωματόδρομο δυτικά (W) μέχρι τα Λιβάδια που βρίσκονται στη θέση "Πάτωμα".
Συνεχίζουμε με κατεύθυνση βορειοδυτική (NW) μέχρι τη βάση του ορεινού όγκου του Κέδρου και από εκεί ανεβαίνουμε ανάμεσα σε πυκνή βλάστηση από πουρνάρια με στόχο την πρώτη κορυφή "Κέδρος" (954 μ.). Να σημειωθεί ότι στη περιοχή είναι ανεπτυγμένη η κτηνοτροφία και έτσι την πυκνή βλάστηση την αποφεύγουμε ακολουθώντας τις γιδόστρατες.
Όταν ανέβουμε στον "Κέδρο" τα πράγματα γίνονται πιο εύκολα γιατί πλέον η βλάστηση είναι ελάχιστη.
Έτσι συνεχίζουμε σε μακριά ράχη (περίπου 3 χιλιόμετρα) με κατεύθυνση βορειοδυτική μέχρι να φτάσουμε στην άλλη ψηλότερη κορυφή την "Μπηγμένη Πέτρα" (1233 μ.).
Στο σημείο αυτό η θέα είναι ανεπανάληπτη κοιτώντας βόρεια, πρώτα τον Όλυμπο και τις νότιες (S) κορυφές του και μετά την ψηλότερη κορυφή του Κάτω Ολύμπου τη "Μεταμόρφωση"(1585 μ.) και τέλος την πεδιάδα (πρώην λίμνη «Ασκουρίδα») και την όμορφη «Καλλιπεύκη».
Από το σημείο αυτό αν συνεχίσουμε μπορούμε να φτάσουμε στην «Καλλιπεύκη» αφού κατεβούμε στη «Ράχη του Μητσόλακκα» βγούμε στην πεδιάδα από χωματόδρομο που διασταυρώνεται με το Εθνικό μονοπάτι Ο2 που κατευθύνεται δυτικά (W) προς την Καλλιπεύκη (Νεζερός).
Στα παρακάτω σημεία (waypoints),έχω προσθέσει επιπλέον ορισμένα μέχρι την Καλλιπεύκη, για την υπόλοιπη διαδρομή η οποία δεν συμπεριλαμβάνεται εδώ.
Τα δεδομένα για ολόκληρη τη διάσχιση από Ιτέα μέχρι Καλλιπεύκη είναι τα εξής:
(με βάση τη συσκευή GPS)
Απόσταση : 17 χλμ.
Ώρες πορείας: 7 ώρες (με τις στάσεις)
Βαθμός δυσκολίας: Μέτριος.
Θετική υψομετρική διαφορά: 1330 μ.
Σημείωση : Τα τοπωνύμια από την Ραψάνη είναι παρμένα από τη μελέτη του Θανάση Δουμακή («Θεσσαλικό Ημερολόγιο» τόμος 66 /2014).

PictographCar park Altitude 252 ft

Νο 12 θέση Βρύσες, Ποτίστρα

Νο 14 Μονοπάτι. Χωματόδρομος

Νο 16 Κορυφή Κέδρος

Η κορυφή. Κέδρος (954 μέτρα) βρίσκεται βορειοδυτικά της θέσης «Σταλαματιά» με παλιά ονομασία «Αφεντ Ραχ» η' «Τ Αφέντα». Η ράχη από την κορυφή «Κέδρος» μέχρι την κορυφή «Μπηγμένη Πέτρα» είναι περίπου τρία χιλιόμετρα. Στη θέση «Σταλαματιά» υπάρχει πηγή νερού και ρέμα που καταλήγει στον Τρανό Λάκκο. Το ρέμα της «Σταλαματιάς» το περνάμε από το πετρογέφυρο του Μαρόντα όταν περπατάμε στο Εθνικό μονοπάτι Ο2.

Νο 17 Πέτρινη ράχη

Νο 19 Όρθιος Βράχος

PictographTree Altitude 3,413 ft

Photo ofΝο 21 Κορυφή Μπηγμένη Πέτρα (Πέταλο) Photo ofΝο 21 Κορυφή Μπηγμένη Πέτρα (Πέταλο) Photo ofΝο 21 Κορυφή Μπηγμένη Πέτρα (Πέταλο)

Νο 21 Κορυφή Μπηγμένη Πέτρα (Πέταλο)

«Μπηγμένη πέτρα η Μπηγμένη ράχη». Έτσι ονομάζεται η νότια πλαγιά του συγκεκριμένου ορεινού όγκου της «Τρανής ράχης». Η ονομασία προήλθε από πέτρα που ήταν μπηγμένη στο έδαφος παλιότερα ως ορόσημο.. Η Κορυφή ονομάζεται «Πέταλο». [Τόπος εκτέλεσης του Ραψιανιώτη αγωνιστή Θεμιστοκλή Δομούζα.(1881)]. Σημείωση: Στη φωτογραφία «Τρανή ράχη» φαίνονται: Η Μπηγμένη ράχη και οι κορυφές«Πέταλο»(1233 μ.), «Τρανή ράχη» (1237 μ.) και η «Γκόλιανη» (1263 μ.) Σε στρατιωτικό χάρτη της ΓΥΣ, ωστόσο, οι δυο τελευταίες κορυφές ονομάζονται αντίστοιχα «Ιωνάς Σπερμιώτης» και «Εύζωνοι».

Νο 22 Ράχη Μητσόλακκα (Ντελικώστα)

Η κορυφή έχει ύψος 1137 μέτρα . Το ύψος που εμφανίζεται στο πάνω μέρος της παρούσας ιστοσελίδας είναι λανθασμένο.