Photo ofGreece Thessaly-Eastern-Agrafa-Βαθύλακκος, κορυφή Άνεμος, μαζί με την Υπαίθριο Ζωή Λάρισας Photo ofGreece Thessaly-Eastern-Agrafa-Βαθύλακκος, κορυφή Άνεμος, μαζί με την Υπαίθριο Ζωή Λάρισας Photo ofGreece Thessaly-Eastern-Agrafa-Βαθύλακκος, κορυφή Άνεμος, μαζί με την Υπαίθριο Ζωή Λάρισας

December 7, 2022
December 2022

near Vathýlakkos, Thessaly (Greece)

Δεδομένα διαδρομής
Απόσταση: 18 περίπου χιλ/τρα
Υψομετρική διαφορά: περίπου 1050μ.
Ώρες πορείας: περίπου 7 1/2 ώρες.
Βαθμός δυσκολίας: 2+
(Ο βαθμός δυσκολίας αυξάνεται όταν οι καιρικές συνθήκες στην περιοχή χειροτερεύουν).
Το κλίμα της περιοχής ειδικότερα την εποχή που το επισκεφτήκαμε ήταν υγρό και η θερμοκρασία σχετικά χαμηλή ( 9 - 4 βαθμούς Κελσίου).
Σημειωτέον επίσης ότι οδεύουμε προς την μικρότερη ημέρα του χρόνου.
Διάρκεια ημέρας: 9:33 h (Ανατολή 7 :34 Δύση 17:08).
Το μονοπάτι έχει σήμανση με τετράγωνες κίτρινες πινακίδες με κόκκινο κύκλο στο κέντρο των.
Η κατάσταση του μονοπατιού την ημέρα που το περπατήσαμε δεν ήταν καλή γιατί ήταν σε πολλά σημεία του αδιαπέραστο λόγω της πυκνής βλάστησης.
Θα προσθέσω επίσης ότι στην δική μας ανάβαση η δυσκολία ήταν ακόμη μεγαλύτερη λόγω της ολισθηρότητας των βράχων και των πεσμένων κλαδιών, της αυξημένης υγρασίας και της πυκνής ομίχλης που κάλυπτε την περιοχή.
Το στίγμα της διαδρομής είναι ανεβασμένο στην ιστοσελίδα του ΕΟΣ Καρδίτσας
(eoskarditsas.gr, μονοπάτια Ανατολικών Αγράφων) και ονομάζεται «Ζ9». Όλοι μπορούν να το πάρουν και να το αποθηκεύσουν στο κινητό τους τηλέφωνο ή σε συσκευή GPS για πλοήγηση.
Εδώ πρέπει να αναφερθώ σε μία λεπτομέρεια που παρατηρήσαμε όταν περπατούσαμε το μονοπάτι, σε ορισμένες πινακίδες αναγράφεται η παλαιότερη ονομασία του μονοπατιού "Ζ1". Βέβαια χωρίς αυτό να μας δημιουργήσει κάποιο πρόβλημα στην πορεία μας.
Το ξεκίνημα της διαδρομής έγινε από την επάνω ασφαλτοστρωμένη οδό που κατευθύνεται στο χωριό και πιο συγκεκριμένα κοντά στα πρώτα σπίτια στη ράχη που αρχίζει απέναντι από ένα άνοιγμα του δρόμου που υπάρχει χώρος για πάρκινγκ.
Στην αρχή ανεβαίνοντας για ορισμένα μέτρα ακολουθήσαμε ένα παλαιό άνοιγμα ανάμεσα στα πουρνάρια, διότι η πρόσβαση στο σηματοδοτημένο μονοπάτι ήταν κλειστή.
Πρώτος σταθμός το εκκλησάκι του προφήτη Ηλία στην ομώνυμη κορυφή (υψόμετρο 982 μ.). Μετά για μικρό χρονικό διάστημα περπάτημα στο χωματόδρομο και ύστερα πάλι μέσα στο μονοπάτι.
Το μονοπάτι μέχρι την κορυφή "Πευκόφυτο" (υψόμετρο 1311 μ.) είναι αρκετά κλειστό αλλά κατορθώσαμε τελικά να βρούμε τις περισσότερες πινακίδες που υπάρχουν σε αυτό.
Μετά πλέον μπαίνουμε σε ένα υπέροχο πανύψηλο Ελατόδασος.
Εδώ πρέπει να ήμαστε πολύ προσεκτικοί διότι το μεγαλύτερο μέρος του μονοπατιού ακολουθεί την πλαγιά και όχι τη ράχη του βουνού όπως θα επιθυμούσαν οι παλιοί καλοί ορειβάτες.
Πρέπει να σημειωθεί ότι το μονοπάτι μέσα στο Ελατόδασος δεν είναι ευδιάκριτο. Πιθανόν να καταστρέφεται από τις έντονες βροχές και τα χιόνια και την ανάπτυξη νέων η’ παλαιών δένδρων.
Στο σημείο Waitpoint της παρούσας ανάρτησης «Νο 7 Μονοπάτι Διασταύρωση χωματόδρομων απέναντι», το μονοπάτι διασταυρώνεται με δύο χωματόδρομους, από Ανατολικά (E) τον δασικό χωματόδρομο που ανεβαίνει από τον «Βαθύλακκο» και από Βόρεια (N) το δασικό χωματόδρομο που κατευθύνεται προς τα «Βουλγαρομνήματα». Στη διασταύρωση το μονοπάτι συνεχίζει απέναντι.
Ακολούθως η διαδρομή μας μέσα στο δάσος γίνεται αρκετά ανηφορική μέχρι να φτάσουμε στο ξέφωτο της βάσης της κορυφής "Κόρακας". Εδώ είναι μία ευκαιρία για μια ολιγόωρη στάση για ξεκούραση.
Μετά το ξέφωτο ανηφορίζουμε για 100 μέτρα και φθάνουμε σε ράχη που υπάρχει διασταύρωση με άλλο μονοπάτι που κατευθύνεται δυτικά (W) και καταλήγει στην κορυφή «Βουλγαρομνήματα» (υψόμετρο 1570 μ.).
Εμείς συνεχίζουμε νότια (S) για τον τελικό μας στόχο την ανάβαση στην κορυφή "Άνεμος"(υψόμετρο 1610 μ.)
Η επιστροφή στον «Βαθύλακκο» συνήθως γίνεται από την ίδια διαδρομή που μας οδήγησε στη κορυφή.
Μπορούμε όμως να επιλέξουμε μεταξύ, του μονοπατιού "Z10" ( βλέπε ιστοσελίδα eoskarditsas.gr, μονοπάτια Ανατολικών Αγράφων) που κατεβαίνει από την κορυφή "Άνεμος" στο εκκλησάκι των "Αγίων Αποστόλων" ή όπως στη δική μας περίπτωση επιστρέφοντας από την κορυφή μέχρι το σημείο Waitpoint «Νο 7 Μονοπάτι Διασταύρωση χωματόδρομων απέναντι» και μετά να ακολουθήσουμε τον δασικό Ανατολικό (E) χωματόδρομο που ενώνει τη ράχη της κορυφογραμμής με τον "Βαθύλακκο", (διάρκειας περίπου δύο ωρών).
(Η επιλογή της επιστροφής γίνεται πάντοτε λαμβάνοντας υπόψη τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν στην περιοχή).
Αναλυτικές λεπτομέρειες της διαδρομής και στα παρακάτω σημεία (Waypoints) που παραθέτουμε.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι περισσότερες φωτογραφίες είναι από τα μέλη της «Υπαιθρίου Ζωής Λάρισας» ( https://ypethrioszoi.gr/) και στο www.facebook.com «Υπαίθριος Ζωή Λαρίσης».

Route data
Distance: approx. 18 km
Altitude difference: about 1050m.
Running time: approximately 7 1/2 hours.
Difficulty level: 2+
(The degree of difficulty increases when the weather conditions in the area worsen).
The climate of the area, especially at the time we visited, was humid and the temperature relatively low (9 - 4 degrees Celsius).
The path is marked with square yellow signs with a red circle in the center of them.
The condition of the path on the day we walked it was not good because it was impassable in many places due to the dense vegetation.
I will also add that on our own climb the difficulty was even greater because of the slippery rocks and fallen branches, the increased humidity and the thick fog that covered the area.
The track is uploaded on the website of EOS Karditsas (eoskarditsas.gr, paths of Eastern Agrafon) and is called "Z9". Everyone can take it and save it on their mobile phone or GPS device for navigation.
Here I must mention a detail that we noticed when we were walking the path, because on some signs is written "Z1" the old name of the path, without of course this creating any problem for us on our way.
The start of the route was from the upper paved road that leads to the village “Vathylakkos” and more specifically near the first houses on the ridge that starts opposite an opening in the road where there is a parking space.
At the beginning, going up for some meters we followed an old opening between the bushes (Quercus coccifera), because the access to the marked path was closed.
The first stop is the small church of the «Prophet Ilias» on the peak of the same name (altitude 982 m.). Then for a short time walking on the dirt road and then again on the path.
The path to the peak "Pefkophyto" (altitude 1311 m.) is quite closed but we finally managed to find most of the signs on it.
Then we enter a wonderful towering fir forest.
Here we must be very careful because most of the path follows the slope and not the ridge of the mountain as the good old climbers would like.
It should be noted that the path through the «Elatodasos» (Fir Forest)
is not clearly visible. It is likely to be damaged by heavy rains and snows and the growth of new or old trees.
At the Waitpoint of this post "No 7 Path Intersection of dirt roads opposite", the path intersects with two dirt roads, from the East (E) the forest dirt road that goes up from "Vathylakkos" and from the North (N) the forest dirt road that goes towards «Bulgaromnimata». At the intersection the path continues opposite.
Afterwards, our route through the forest becomes quite uphill until we reach the clearing at the base of "Korakas" peak. Here is an opportunity for a short rest stop.
After the clearing we climb for 100 meters and reach a ridge where there is an intersection with another path that goes west (W) and ends at the peak "Bulgaromnimata" (altitude 1570 m.).
We continue south (S) for our final goal, the climb to the top "Anemos" that it means «Wind» (altitude 1610 m.)
The return to "Vathylakkos" is usually done by the same route that took us to the top.
But we can choose between the «Z10» trail (see website eoskarditsas.gr, Eastern Agrafon trails) which descends from the "Anemos" peak to the "Holy Apostles" chapel or, as in our case, returning from the summit to the Waitpoint " No. 7 Path Junction of dirt roads opposite" and then follow the forested Eastern (E) dirt road that joins the ridge of the ridge with "Vathylakkos", (duration of about two hours).
(The choice of return is always made taking into account the weather conditions prevailing in the area).
Detailed details of the route and at the following points (Waypoints) that we list.
NOTE: Most of the photos are from the members of "Larissa Outdoor Life" (https: //ypethrioszoi.gr/) and www.facebook.com "Ypethrios Zoi Larissas".

Νο 1 Βαθύλακκος

Η κοινότητα του Βαθύλακκου Καρδίτσας (παλιά ονομασία Λακρέσι) με υψόμετρο 780 μέτρων είναι πάνω στις ανατολικές πλαγιές του βουνού "Βουλγάρα" των Ανατολικών Άγραφων. Συγκεκριμένα βρίσκεται πάνω στη Λάκκα που σχηματίζουν δύο ρέματα της "Διαμαντίνας" και της "Δέσης" τα οποία πηγάζουν απο τις βρύσες «Κουδουνόβρυση» και «Παπά Βρύση» αντίστοιχα. Το χωριό ειναι περιτριγυρισμένο απο πυκνή δασωμένη περιοχή όπου επικρατούν τα δάση της "Ελάτης", οι "Καστανιές" και οι "Καρυδιές". Στα χαμηλότερα περίπου μέχρι το υψόμετρο των 1200 μέτρων, όπως διαπιστώσαμε επικρατεί πολύ πυκνή χαμηλή βλάστηση από θάμνους, πουρνάρια, παλιουριές κλπ.

Νο 2 Προφ.Ηλίας Βαθύλακκος

Νο 3 Χωμ Μονοπάτι Πρ.Ηλίας

PictographFlora Altitude 3,363 ft

Νο 4 Παλιό Αλώνι

Νο 5 Κορυφή Πευκόφυτο

PictographTree Altitude 4,364 ft

Νο 6 Ελατόδασος

Στο σημείο αυτό αρχίζει ένα υπέροχο ελατόδασος με πανύψηλα δένδρα. Πρέπει να ήμαστε προσεκτικοί όταν κινούμαστε μέσα σε αυτό, γιατί παρόλο που είναι κυρίως χωμάτινο σε αρκετά τμήματα του δεν είναι ευδιάκριτο και επίσης δεν έχει πολλές πινακίδες σήμανσης.

Photo ofΝο 7 Μονοπάτι Διασταύρωση χωματόδρομων απέναντι Photo ofΝο 7 Μονοπάτι Διασταύρωση χωματόδρομων απέναντι Photo ofΝο 7 Μονοπάτι Διασταύρωση χωματόδρομων απέναντι

Νο 7 Μονοπάτι Διασταύρωση χωματόδρομων απέναντι

Διχαλα χωματόδρομων. Σημαντικός ο Ανατολικός (E) δασικός χωματόδρομος που κατεβαίνει και μας οδηγεί στο «Βαθύλακκο». Κατά την άποψη μου είναι ένα σημαντικό σημείο που πρέπει ολοι να γνωρίζουμε. Ένας τρόπος διαφύγης αναγκής σε περίπτωση που οι καιρικές συνθήκες ή η κόπωση της ομάδας δεν επιτρέπουν την συνέχεια της διαδρομής προς την κορυφή "Άνεμος" ή την επιστροφή της απο το μονοπάτι.

Νο 8 Ξέφωτο κορυφής Κόρακα

Νο 9 Κορυφή Κόρακας

Νο 10 Κορυφή Βουλγαρομνήματα

Ο Νικηφόρος Ουρανός αξιωματούχος του Βυζαντίου επί αυτοκράτορα Βασιλείου Β΄ Βουλγαροκτόνου (976-1025). Κατείχε τα αξιώματα του βέσπη,του μάγιστρου (Ο τίτλος του μαγίστρου στη στρατιωτική διοίκηση της βυζαντινής Αυτοκρατορίας δίνετέ σε Στρατηγό που είχε την ευθύνη του στρατού μιας μεγάλης περιφέρειας της). Ως αρχιστράτηγος του Βυζαντινού στρατού της Δύσης συνέτριψε τον βασιλιά των Βουλγάρων Σαμουήλ στη μάχη του Σπερχειού το 997 μ.χ. Η παρουσίαση της μάχης στον Σπερχειό περιγράφεται από τον βυζαντινό ιστορικό Ιωάννη Σκυλίτζη. Επισης αυτή η μάχη περιγράφεται και στο βιβλίο «Για την πατρίδα» της Πηνελόπης Δέλτα. Πηγές: https://lamia-history.eu/i-machi-ston-spercheio-potamo/, https://el.wikipedia.org/wiki. Στη θέση «Βουλγάρα», οι Ευρυτάνες συνέτριψαν τα υπολείμματα της στρατιάς των Βουλγάρων του Σαμουήλ, που υποχώρησαν από το Σπερχειό μετά την ήττα τους εκεί από τον Νικηφόρο Ουρανό. Βόρεια της Βουλγάρας στην τοποθεσία «Βουλγαρομνήματα», εκεί που θάφτηκαν και έμειναν οι ονομασίες στα δύο αυτά βουνά σε ανάμνηση της μεγάλης μάχης. Πηγή http://trikalasport.gr/

Νο 11 Κορυφή Άνεμος

Νο 12 Κορυφή Βουλγάρα

Η Κορυφή "Βουλγάρα" απέχει περίπου δύο (2) χιλ/τρα απο την κορυφή "Άνεμος"και βρίσκεται νότια (S) αυτής. Έχει υψομετρική διαφορά κατάβαση -144 μέτρα και ανάβαση +188 μέτρα. Ο χρόνος που μπορούμε να διανήσουμε την απόσταση αυτή υπολογίζεται περίπου σε μιάμιση ώρα (1ώρα και 30΄). Ακριβώς στην κορυφή είναι και τα σύνορά του Νομού Καρδίτσας με τον νομό της Ευρυτανίας.