Greece, Athens: citywalk

July 6, 2017
June 2017

near Mouseío, Attica (Greece)

2017-06-03

Onze stadswandeling begint en eindigt in de omgeving van het Nationaal Archeologisch Museum. Voor of na de wandeling zeker te bezoeken. In 2017 was het van april tot oktober dinsdag tot en met zondag open van 08:00 tot 20:00 (op maandag voormiddag gesloten). Voor 10 euro bezoek je een indrukwekkende schat aan Oud-Helleense kunst. Reken op minstens 3 à 4 uren.

We wandelen van het museum naar het drukke verkeersplein, Plateia Omonoias. Daar neem je de Athinas straat. We komen voorbij de Marktplaats en even verder aan de linkerkant door de overdekte Vleeshallen: een gezellige heksenketel van beenhouwerkraampjes met hopen geslachte schapen, geiten, kippen, enz. die ter plaatse in mootjes gehakt worden.

Terug in de de Athinas straat linksaf en kruisen we Ermou, de belangrijkste winkelstraat van Athene. We wandelen verder naar de Hadrianus Library, de Romeinse Agora en de wijk Plaka. Door de vele kronkelende straatjes bereiken we de zuidelijke ingang van de Acropolis.

De Akropolis blijft HET herkenningspunt van Athene. De belangrijkste gebouwen hier zijn het Parthenon, het Erechtheion, de tempel van de godin Athena Niké en de Propyleëen. Het 155m hoge kalkstenen plateau was 3000 jaar geleden reeds een belangrijke plaats. Myceense koningen bouwden er een vesting, maar pas in de 6de eeuw BC verrezen de eerste stenen gebouwen. Tussen 447 en 438 BC werd het Parthenon gebouwd ter ere van Athena Parthenos, de godin-patrones van de stad.

Na de klim naar het Parthenon en een rondwandeling over de Akropolis dalen we weer af en komen voorbij het nieuwe (dure) Akropolismuseum. We gaan we de Athanasiou Diakou in om op het einde naar links te gaan, waarvoor we de drukke weg kruisen langs het Stiles Olimpiou Dios. We wandelen voorbij de opgegraven Romeinse baden naar het Nationale Park waarin we even rondwandelen tot het tijd is om op Syntagma Square aan het monument van de Onbekende Soldaat de aflossing van de wacht te gaan bekijken.

De Presidentiële Wacht, de Evzones in hun typische klederdracht, houden hier bewegingloos de wacht en worden om het uur met een kleine parade afgelost. Iets wat je zeker gezien moet hebben. Nog beter als je er 's zondag om 11u00 kunt zijn, dan marcheren een paar honderd Evzones op hun bijzondere mars-wijze naar het plein. (zie filmpje bij de foto's).

Voorbij het parlement naar rechts en verderop even rondkijken op de binnenplaats van het legermuseum en wat uitblazen in het er naast gelegen parkje, voor we door de Ploutarchou straat weer noordelijk wandelen. Even linksaf door enkele parkjes en dan rechts de lange Skoufa straat in en daarna door enkele wat ongure steegjes terug naar het Nationaal Museum.

Evzones on Syntagma Square

National Archaeological Museum of Athens is the largest archaeological museum in Greece and one of the most important museums in the world devoted to ancient Greek art. April 1st 2017 until October 31st 2017: Monday: 13:00 – 20:00 Tuesday – Sunday: 08:00 - 20:00 10 euro