گردنه اوپرت و قله سوزنا

15 hours one minute
May 18, 2024
May 2024

near Mīānā, Māzandarān (Iran)

جمعه مورخ ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

خط الراس خرونرو که خرو به معنای چشمه پر آب و نرو به معنای چشمه کم آب می باشد؛ یک کوه تیغه ای و صخره ای کشیده در منطقه سوادکوه قائم شهر می باشد.
این خط الراس حد فاصل بین سوادکوه و شهرستان چهاردانگه ساری بوده و از جنوب به استان سمنان و از شمال به استان مازندران مشرف می باشد.
این خط الراس به دلیل این که از سمت شمال پوشش گیاهی جنگلی داشته و یخچال های زیادی در زیر این کوه صخره ای قرار دارد؛ زیبایی کم نظیری را به وجود آورده که از این رو لقب آلپ ایران را هم از آن خود کرده است.
قللی مثل زرجو، کیجا قلعه، چهل دختر، فینسک، گوگلی، سوزنا و... بر روی این خط الراس تیغه ای قرار دارند.

گردنه اوپرت، گردنه ای معروف در مرز استان مازندران و سمنان و بر روی خط الراس کوه خرونرو قرار دارد.
این گردنه در بالای روستای ییلاقی اوپرت قرار دارد.
این گردنه مثل یک گذرگاهی می ماند که می توان از این طريق از روستاهای استان سمنان به استان مازندران پیمایش کرد.
وقتی بر روی این گردنه می ایستید معمولا شاهد دریای ابر در شمال آن هستید لذا این گردنه مرز آب و هوای سرد کوهستانی و آب و هوای معتدل و مرطوب می باشد.
در سمت شرق این گردنه قلل صخره ای مثل سوزنا و گوگلی قرار دارند که برای صعود آن ها فقط از ۲ مسیر روستای میانا یا اوپرت می توان اقدام کرد.

شرح مسیر از روستای میانا:
برای رسیدن به روستای میانا از تهران باید وارد جاده فیروز کوه شوید و بعد از راندن ۱۷۰ کیلومتر معادل ۲ساعت و نیم تا ۳ ساعت به منطقه پل سفید رسیده و با ورود به جاده سمت راست با راندن ۲۲ کیلومتر به روستای سنگده می رسید.
از این روستا تا نقطه شروع پیمایش که روستای میانا نام دارد باید از جاده ای جنگلی که خاکی است اقدام کرد البته این راه خاکی، نسبتا خوب و کم دست انداز است.
با پارک ماشین در پایین جنگلبانی روستای میانا پیمایش آغاز می شود.
از همان ابتدای مسیر، مشخص بوده و داخل جاده خاکی می باشد که بعد از چند پیچ و خم به بالای روستا رسیده و از آن جا با کاهش ارتفاع به جنگل وارد می شود.
در دو سه نقطه، رودخانه این جاده را قطع نموده که باید از آن عبور کرد
بعد از یک ساعت پیمایش به مکانی باز و بدون درختی می رسید که برای استراحت و توقف مناسب است.
در این نقطه یک تابلوی فلزی و یک دوراهی مهم وجود دارد که باید سمت چپ بروید. (دوراهی سمت راست به سمت جاده جنگلی راش می رود و سمت چپ وارد پاکوب جنگل و مسیر کوهنوردی می شود)
با انتخاب پاکوب به مسیر رودخانه وارد شده و با دو مرتبه عبور از عرض رودخانه به پاکوب سمت چپ رود وارد می شوید.
با ادامه پاکوب سمت چپ و ۲ مرتبه عبور از عرض رودخانه به نقاط کم درخت جنگل رسیده و از آن جا با ادامه پاکوب مشخص در مدت زمان ۲۰ دقیقه به کلبه مخروبه و جاده جنگلی می رسید که خرمن جینکا نام دارد.
از این نقطه با ادامه پاکوب بعد از یک ساعت و نیم به مکانی به نام میون ویشه خواهید رسید که برای استراحت مناسب است ولی آب ندارد.
از این محل تا گردنه اوپرت نزدیک به ۲ ساعت پیمایش دارید که یک دوراهی هم تو مسیر هست که باید از سمت چپ برید و همین طور شیب زیر گردنه، تند بوده و به شکل زیگزاگ می باشد.
از گردنه تا قله راه زیادی نیست ولی به دلیل وجود صخره و درخت در مسیر نیازمند احتیاط است. البته قله سوزنا پایین تر از گوگلی قرار دارد.

نکات:
۱. مسیر بدون چشمه
۲. در نقاط پایین دست آنتن دهی وجود نداشت ولی بر روی گردنه و از خرمن جینکا به بعد آنتن دهی خوب بود
۳. مسیر رفت=مسیر برگشت
۴. این برنامه با گروه پرتعداد اجرا شد؛ به همین خاطر ۱۵ ساعت رفت و برگشت شد ولی در حالت عادی ۱۲ ساعت زمان می خواهد
۵. این منطقه، بسیار بکر و خطرناک هست و با وجود این که پاکوب مشخص داره و دست به سنگی هم نداره احتمال خوردن به باران و مه و حمله حیوان از چالش های این قله است به طوری که در مسیر فرودمان صدای غرش حیوون وحشی شنیدیم و به بارون شدید و تاریکی خوردیم

Photo ofاستارت از بالای روستا و پایین جنگلبانی Photo ofاستارت از بالای روستا و پایین جنگلبانی Photo ofاستارت از بالای روستا و پایین جنگلبانی

استارت از بالای روستا و پایین جنگلبانی

بالاترین نقطه جاده و شروع فرود

اولین گذر از رود

در فلزی

Photo ofتابلوی فلزی-دوراهی پاکوب سمت چپ و محل صبحانه Photo ofتابلوی فلزی-دوراهی پاکوب سمت چپ و محل صبحانه Photo ofتابلوی فلزی-دوراهی پاکوب سمت چپ و محل صبحانه