Grau Roig - Circ i pic de Pessons - Pic de Montmalús

Photo ofGrau Roig - Circ i pic de Pessons - Pic de Montmalús Photo ofGrau Roig - Circ i pic de Pessons - Pic de Montmalús Photo ofGrau Roig - Circ i pic de Pessons - Pic de Montmalús

5 hours
July 1, 2019
June 2019

•   4.3 1 review

near Bordes d'Envalira, Canillo (Andorra)

Des de l'estació d'esquí de Grau Roig hi ha un munt de rutes per fer. En una altra ocasió es va ressenyar la pujada al pic d'Envalira. Una altra de les més clàssiques és la circular que remunta tot el circ de Pessons, puja per la collada del mateix nom i cresteja pels cims de Pessons i Montmalús i retorna a Grau Roig per la zona dels Colells. Aquesta és la ruta que es proposa aquí.

El punt de sortida és el segon aparcament de Grau Roig a 2150 metres d'altitud. Hi ha espai per aparcar i edificis de serveis que a l'estiu estan tots tancats. Es comença la sortida per una pista d'esquí amb una pista habilitada per pujar a l'estany Primer, és una pujada prou dura i que sobta ja de bones a primeres en aquesta sortida. De fet, és un dels trams més durs de la jornada. A l'estany Primer hi ha un restaurant i és un dels més bonics que es troben, prou gran i amb espais amb ombra. En aquest punt s'entra a la zona de Perafita-Madriu.

Es volta l'estany per la part esquerra, es deixen enrere el camí que puja cap al coll de Montmalús i per un sender que supera un esglaó s'arriba a l'estany Forcat. A partir d'aquí cada esglaó que se supera presenta un nou estany, es tracta d'una pujada més suau que la primera però sostinguda. Així doncs, es troba un tercer estany, l'estany Rodó, el de Meligar, el de les Fonts i finalment el del Cap dels Pessons, que no s'hi passa pel costat, sinó a una cota bastant més alta i on caldrà més esforç per arribar. No us oblideu de girar enrere i veure la successió d'estanys en cada un dels esglaons que s'ha superat durant la jornada.

Superat aquest darrer estany, comença un altre tram exigent, la pujada al coll dels Pessons, una successió de llaçades, les primeres més suaus i llargues, la segona part més dreta i amb girs més ràpids. Un cop al capdamunt, un rètol ens fa girar a l'esquerra i sense deixar la pujada s'arriba a un pas on es veu l'estany de l'Illa i un element de ferro forjat que indica que s'ha arribat al coll dels Pessons.

Des d'aquí es careneja una mica i després de fer un petit pujantó s'arriba al Pic de Pessons que amb 2864 metres és el punt culminant de l'excursió. És un cim amb molt bones vistes, es veu fins i tot l'Aneto, tot el circ glaciar per on s'ha pujat, el Montmalús... En total, per arribar fins aquí es triguen unes dues hores i mitja.

El següent punt és arribar al Montmalús, que ja es veu. Hi ha una hora aproximadament de recorregut. El primer tram és en baixada per un altiplà alpí. Es passa pel costat d'una estació metereològica automàtica i el camí es va acostant cap al pic de Ríbuls, on no es puja. Just abans d'arribar-hi, cal girar a la dreta per una canal molt empinada, el conegut com a pas de Ríbuls. És un tram lent, no és perillós, però sí molt dret i cal prendre-s'ho amb calma. Després de baixar, cal girar a l'esquerra i remuntar fins a un collet i des d'aquí pujar a un cim pedregós sense nom.

Després de baixar i carenejar, tocarà l'última pujada del dia, l'ascensió al Montmalús, que no té cap dificultat. El cim és un gran planer a 2782 metres. Hi ha un grup de pedres més alçat, on es tenen vistes del costat sud, amb l'estany del mateix nom que compta amb un refugi obert i que ja feia estona que es veia.

La baixada es fa cap al coll de Montmalús, ben proper i que compta amb un artilugi metàl·lic característic. Aquí cal girar a l'esquerra i baixar directament cap a un estany sobreaixecat pels usos de les pistes d'esquí que queda al davant. El sender està molt ben marcat i amb el contacte visual no es té pèrdua.

Arribats a l'estany de Coma Estrmera, es voreja per la dreta i es pren una pista d'esquí que sembla en desús i que amb un desnivell en alguns moments molt pronunciat, porta fins a Grau Roig. Abans, però, és travessa un torrent amb una petita resclosa d'aigua a mà dreta i el camí per accedir a l'estany Primer a l'esquerra. Finalment, també a la dreta es passa per un magatzem de l'estació d'esquí, per arribar a la zona de serveis de les pistes i tornar al punt de partida. La baixada és ràpida i des del coll fins a baix es pot comptar una hora.

Qualifico la ruta com a moderada per ser d'alta muntanya, per la distància i pels desnivells. Val a dir, però, que no és una ruta molt tècnica, la pujada és prou suau en la major part del recorregut. Cal tenir en compte, però, el pas de Ríbuls, que és molt dret. Pel que fa a l'orientació, la primera part del reccorregut compta amb marques del GR i la baixada amb els punts grocs característics d'Andorra. El tram central té un recorregut prou evident, amb tot, sempre és bo portar el track en un GPS per evitar problemes.

PictographLake Altitude 7,520 ft

PictographLake Altitude 7,889 ft

Estany de Coma Estremera

• mdeasanz Aug 16, 2019

Totalmente de fiar las indicaciones y además de mucha ayuda pues hay momentos que el camino no se ve claro, pero le hemos segun ha indicado ebassegoda y sin problemas. Hay algún tramo que presenta algo de difultad pero superable.
    Gracias por tu trabajo.
    Saludos.

• Photo of ebassegoda
    ebassegoda Aug 16, 2019

Gràcies pel comentari, mdeasanz. Celebro que us hagi estat d'ajuda.

• Photo of Marta Pujadas i Garriga
    Marta Pujadas i Garriga Sep 4, 2021

Ruta magnífica i exigent. Les indicacions i les explicacions són molt detallades. Només hem tingut un moment crític a l'hora de passar el coll de Ríbuls: la baixada de la canal herbada per vorejar el cim i anar a buscar el Montmalús. Tot i que les indicacions ja ho advertien hem baixat massa cota perquè no trobàvem per on passar i al final hem hagut de remuntar un bon tros. A banda d'això, hem seguit perfectament les explicacions. Moltes gràcies!

• Photo of ebassegoda
    ebassegoda Sep 4, 2021

Me n'alegro que les indicacions hagin anat bé, encara que al final hàgiu hagut de remuntar i no hagi estat tan plaent com és. Gràcies per la valoració.