GR92 - Cala Montgó - Gualta

October 22, 2023
October 2023

near els Riells, Catalunya (España)

GR92. TRAVESSA CALA MONTGÓ - GUALTA (22/10/23)

Sortida: Cala Montgó – L’Escala (Alt Empordà)
Arribada: Gualta (Baix Empordà)
Distància: 21,1 km
Desnivell positiu: 620 m
Dificultat: Moderada
Temps en moviment: 6h 03’
Temps total: 8h 15’
Participants: 33 (16 dones i 17 homes)

La cinquena etapa del trajecte del GR92 va dur-nos a la bonica cala Montgó, des d’on vam iniciar la ruta a cavall de les comarques de l’alt i baix Empordà.

Amb una temperatura suau, de 12°C i el cel enteranyinat vam poder gaudir d’una albada esplèndida, mentre anàvem pujant fins a la Punta Ventosa on arribàrem a ¾ de nou. Un cop allà vam aprofitar per esmorzar i gaudir d’unes bones vistes sobre la cala Montgó i l’horitzó amb un sol que anava pujant.

En la represa vam endinsar-nos en la zona boscosa del PN del Montgrí, les illes Medes i el Baix Ter, amb gran densitat de pins i alzines.

Arribats a la font del Coll de les Sorres, vam iniciar la pujada al castell de Montgrí i la serra del mateix nom

L’ascens al cim i castell va ser molt tècnica, amb moments que requerien grimpada.

Al castell hi vam arribar a 2/4 d’una i hi vam dedicar una bona estona, per gaudir aquest castell de planta quadrada que és un autèntic mirador de les illes Medes i del Baix Empordà.

El castell del Montgrí (anomenat també de Torroella de Montgrí o de Santa Caterina) és una fortificació militar del municipi de Torroella de Montgrí (Baix Empordà) declarada bé cultural d'interès nacional. Fou construït entre 1294 i 1301 pel rei Jaume II d'Aragó.

El Montgrí és una petita muntanya de tipus calcari, d'una altitud de 315 m i situada a 6 km del mar. Des del cim es veu la plana de l'Empordà fins al Canigó. El cim està inclòs a la llista dels 100 cims de la FEEC.

Un cop acabada la visita i la preceptiva foto de grup, vam baixar per la cara sud, fins arribar a les dues de la tarda, a Torroella de Montgrí.

Vam dinar i a les tres de la tarda vam reprendre la marxa, tot seguint la ribera del baix Ter i el riu Daró, fins trobar-nos el petit poblet de Gualta, d’origen ibèric i amb uns carrerons que ens evoquen la seva història medieval.

A les quatre de la tarda, acabada aquesta etapa, cal destacar que han estat 21 km, la majoria dels quals transitats per un terreny irregular i farcit de rocs que, en molts moments ens impedien gaudir del paisatge, per por a entrebancar-nos. Però, a banda d’això, un luxe gaudir del castell de Montgrí.

Ruta de els Riells a Gualta passant per:
- Racó del Rec Fondo (1.2 km)
- Mirador Punta Ventosa (2.2 km)
- Pou del Mustinyà (9.0 km)
- Coll de les Sorres (11.1 km)
- Mas Reguinell (11.7 km)
- Puig Rodó (12.4 km)
- Montplà (13.1 km)
- Castell de Montgrí (13.9 km)
- Coll de la Creu (14.6 km)
- Pont del Ter (17.0 km)
- Pont Verd (18.6 km)
- Pont Vell de Gualta (19.6 km)