← Part of GR564 Lommel - Huy

GR564 Bokrijk (rondwandeling GR564 + GR5)

April 17, 2013

near Molenheide, Flemish Region (Belgique)

De GR-route start aan de jeugdherberg van Bokrijk en loopt langs een vrij drukke weg. Aan een poort draait het pad het domein Bokrijk op en slingert zich door enkele bossen tot bij het kasteel. Even verder komt ze uit aan de hoofdingang. De route loopt langs het domein bokrijk (en de parking) op. Op het domein vang je af en toe een glimp op van de gebouwen in het openluchtmuseum. uiteindelijk loopt de route een meer bebost stukje in. Het GR-pad loopt langs enkele vijvers. Deze vijvers zijn geen natuurlijke vijvers maar uitgegraven door de mens om er vis in te kweken. De arme kempengrond bracht maar schrale oogsten voort zodat er andere oplossingen moesten gezocht worden om de mensen te voeden.
Aan het einde van de vijvers loopt de GR564 rechtdoor, maar deze wandeling gaat rechtsaf en komt bijna onmiddellijk op de (oude) route van de GR5 uit. Deze route loopt tussen de vijvers door en daarna aan de rand van het arboretum (ook een deel van domein Bokrijk) verder. Je komt langs een drukke weg te lopen, daar waar de wandeling in het begin via de poort het domein opging ga je rechtdoor, verlaat de GR5 en komt terug op het GR564-pad terecht. Volgen tot de jeugdherberg.
Het eerste en laatste deel vallen wat tegen (langs de drukke weg) maar voor de rest is deze wandeling zeker een aanrader.