GR563 Hombourg - Aubel - Hombourg

October 12, 2015
October 2015

near Hombourg, Wallonia (Belgique)

Een korte wandeling door het land van Herve. Via een spoorwegbedding van voormalige lijn 38 van Hombourg tot bijna in Aubel. Vlak na de brug onder de N608 de spoorbedding verlaten en via een pad tussen weides tot op ong 500m van Aubel. Op de plaats genaamd "Hellestrop" de GR 563 verlaten en via een klimmend wegje naar de hoofdweg. Oversteken en via een smalle weg dalend verder.
Even een bredere weg volgen om ter hoogte van de hoeve een weide in te gaan. Stijgend pad tot aan de hoofdweg vlakbij het Amerikaanse militaire kerkhof. Even de weg volgen, maar nog voor het kerkhof een wegje in dat doodloopt aan een hoeve. Net voor de hoeve linksaf een pad naast een weide volgen. Het pad loopt uit op een verhard wegje (langs oa de Chateau de Vieljaeren). Hoofdweg oversteken en op kruispunt naar links. Vlak na de spoorwegbrug links een paadje tot op de spoorwegbedding. Bedding volgen richting Hombourg. Einde bedding rechtsaf (links is een wegje naar het station van Hombourg (feestzaaltje) met enkele oude wagons).
Stijgende weg volgen tot aan de parking.

PictographCastle Altitude 0 ft

Chateau de Vieljaeren

Waterburchtje. Op deze plek stond ooit een middeleeuws burchtje dat vernield werd. Dit gebouw werd nadien opgetrokken.

GR563 (76) Merkhof(N608)

Een spoorwegbrug waarover de N608 loopt. Deze brug is een merkpunt in de topogids GR563.

GR563 (77) Hellestrop

Merkpunt in de G563 - topogids. Wanneer de GR de hoeve passeert en op een verharde weg uitkomt verlaat deze wandeling het GR-pad

GR563 Start Wandeling

Voor de kerk van Hombourg is een ruime parking waar je de auto kan parkeren.

Voormalig station Hombourg

Het stationsgebouw is omgebouwd tot een feestzaaltje. Er staan een hoop oude wagons en locomotieven, de ene in al wat betere staat dan de andere.

• Photo of Marc Dechesne
    Marc Dechesne Aug 17, 2018

Très jolie balade, attention au premier échellier à ne pas rater. Très belle gare aussi, à faire tranquillement, mais possibilité de rendre la balade sportive sur les portions en descente.

• Photo of Berlioz64
    Berlioz64 Nov 3, 2018

Prachtige wandeling door een prachtige streek. Deze route is zeer makkelijk te volgen met je GPS.
    Bedankt J. Walker voor het delen van deze route.